WW2 vondsten!! Gaaf! Maar......

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Bomber-Martin
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 okt 2005, 17:19
Locatie: Zoetermeer

WW2 vondsten!! Gaaf! Maar......

Bericht door Bomber-Martin »

Hallo beste mensen van dit geweldige forum.

@ the moderators: wist niet waar ik dit topic kwijt kon, excuses als ik het fout geplaatst heb.

Ik kijk met alle belangstelling naar de topics over de spullen die gevonden worden en ik zelf ben ook iemand die met een metaaldetector zoekt naar spullen uit de 2e wereldoorlog.
Ik zie mensen opduiken met een foto van een door hun gevonden helm met een kogelgat daarin, ik zie foto's van vorken en lepels, dogtags, persoonlijke middelen zoals een gasmasker en ga maar even door...

Ik ben bang dat veel mensen op dit forum (excuus als het niet zo is)
het puur voor de spullen doet, en eerlijk is eerlijk dat is je goed recht.
Maar ik zou toch graag willen vertellen, dat achter elk gevonden onderdeel van de 2e wereldoorlog een verhaal schuilt.

Ik neem als voorbeeld de helm met een kogelgat en de dogtags, tuurlijk dat zijn fantastische dingen om te vinden en ik geef toe dat ik ze zelf ook graag zou willen vinden.
Maar (ja ja gaan we weer met die MAAR) achter ELK individueel voorwerp schuilt een verhaal.
Zo'n verhaal gaat over jongens (ja jongens, jochie's) van gemiddeld 20 jaar die NIET willen vechten!
Maar toch moesten zij sterven door een "zinloze" oorlog.
Ik wil alleen duidelijk maken, dat als je iets vind denk dan ook aan de jongens die daarvoor/daarom zijn gestorven...

Het valt mij op dat veel leden van dit forum (met bijzonder veel kennis van WO2, mijn complimenten!) vrij jong zijn.
Vooral zij moeten niet vergeten dat hun leeftijd genoten omgekomen zijn!

Beschouw dit niet als een maf topic, van een maf iemand, maar beschouw dit als een eerbetoon aan alle gesneuvelden.

Gegroet,

Martin.
"BOMBS AWAY!!!"
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Met alle respect, ik denk als WO2 een hobby is wordt je zeker (ik althans) geconfronteerd met zulke gedachten.
Zeker als je musea, forten (oa breendonk) en dergelijke bezoekt.

Ik heb ook enkele materialen liggen, en als je denkt wat het verhaal is dat erachter zit, wordt je inderdaad even stil.
For King & Country
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

ik moet toegeven dat hoe meer je bezig bent met WOI-WOII je wel meer immuum word en je wel gevoelozer word,maar dikwijls overvalt me dan soms de gruwelijke werkelijkheid, denk maar eens BVb hoe het moet geweest zijn op 1 juli 1916 nabij de Somme, bijna 80.000 uitgeschakelde britten op 1 dag !!!!!!!!!! wat een ellende, wat een bloed vergieten......
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Red
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 feb 2006, 17:51
Locatie: Belgie

Bericht door Red »

Inderdaag, WO 2 roept soms emoties op, kijk maar naar de BOB serie, ik ben ook nog maar een beginnende verzamelaar maar ik woon niet ver van Ieper, maar als je daar in een weide staat dicht bij de plaats waar ze de hill 60 mijnen hebben laten ontploffen, dan zou je moest je kunnen daar denk ik uren staan , gewoon staan en denken wat er allemaal afgespeelt heeft op die plaats. Ook ben ik naar Normandie geweest, als je daar op een duin staat te kijken over de zee en achter u het landschap met in de verte een ker dicht bij een bunker, dan zet dit je ook tot een moment stilte aan.
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Wel, mooi topic, ik ben ook even stil als ik zo denk aan de momenten op slagvelden/forten/.... ik vind dat het verzamelen en reenactment de laatste tijd zo "opgefokt" is en deze kant van de oorlog een beetje vergeten word op fora's etc...
En we leren verdomme maar niet uit het verleden....

WAR=HELL
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Helemaal mee eens.
Steeds vaker zie je dat mensen militaria niet verzamelen uit historisch oogpunt, maar meer als decoratie voor in de slaapkamer.

Jammer, meer kan ik er niet over zeggen.

Michel.

P.s. Naar aanleiding van Simon's post:
Waag het niet om namen van andere fora te noemen! ;)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

het mooie aan verzamelen is als je aan een item geraakt,dat je de geschiedenis ervan weet, ook al is het voorwerp aangetast door de tand des tijds,het blijft in mijn ogen veel meer waard dan eenzelfde voorwerp in perfecte toestand die je ergens op een beurs koopt.
zo heb ik een duitse helm M40 schuurvondst vanuit Vink (1940), een M42 uit een boerderij die in de vuurlijn lag tussen oprukkende Polen en terugtrekkende Duitsers(1944), heel wat Duitse spullen afkomstig van een boerderij waar de duitsers een herstelplaats hadden, medailles en persoonlijke papier items en foto's ed van een oude man wiens pa de hele eerste Wereld Oorlog aan de Ijzer heeft gevochten,.....
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Re: WW2 vondsten!! Gaaf! Maar......

Bericht door Arjen »

Bomber-Martin schreef: Beschouw dit niet als een maf topic, van een maf iemand
Jij bent helemaal niet maf; dat ben ik al!
:P
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

Ik zeg toch niks miesjel..... 8)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ikzelf verzamel om de hostorie erachter te zoeken, stel ik koop een paar dogtag's dan ga ik opzoek naar de oorspronkelijke eigenaar van die dogtag's en verzamel die info allemaal op men pc, ik denk ook dat na de bekendere films dingen erg zijn verander, ik denk dat de meesten een 'cool' duits uniform puur als versiering zien, of om 'cool' te zijn.

ik denk wel dat de laatste groep zich vanzelf selecteerd, die houden het niet lang vol, de meeste verzamelaars hier, verzamelen toch al een tijdje denk ik, ik denk ook dat de 'echte' verzamelaars zich geboeid bezichhouden met de geschiedenis, en daardoor geen eendagsvliegen zijn.

naar mijn mening selecteerd de 'ik vind het cool voor op men kamer' groep zich vanzelf.



Sobel.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Red
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 feb 2006, 17:51
Locatie: Belgie

Bericht door Red »

Is het dan niet zeer moeilijk om iets van iets dat je vb in je tuin opgraaft, wat er al zeker 60 jaar in de grond zit, om daar nog de geschiedenis van op te zoeken? Ik zoek ook wel achter de geschiedenis van tuig dat ik heb liggen uit de oorlog maar van een paar dingen is het toch zeer moeilijk om er iets van te achterhalen
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dat kan je ook zien als een uitdaging :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Het is altijd mooi om de historie en het hele verhaal achter objecten te zoeken. Ik ben het volledig eens met jullie. Het is bij sommige objecten inderdaad moeilijk om het hele verhaal achter te zoeken. Maar ik vind het prachtig om het verhaal achter een naam, of persoonlijke bezittingen van een persoon te achterhalen. Elk object in de goede handen is een nagedachtenis aan de personen en verhalen erachter.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Unyuu
Lid
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2006, 17:33

Bericht door Unyuu »

...
Laatst gewijzigd door Unyuu op 20 feb 2006, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Adults are fools that help create the criminals of tomorrow
Red
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 feb 2006, 17:51
Locatie: Belgie

Bericht door Red »

Jah, wat moet je beginnen tegen een leger van 5 miljoen man, met machine geweren , hopen tanks, vliegtuigen,...

Mijn peter zat ook in het leger toen de Duiters binnenvielen. Mijn peter stond daar met zijn geweer en er kwamen 10 Duiters op hem af, weetje wat ze zeiden.
"Kom manneke, geef maar jun geweer af en ga maar naar huis..."

En met hun blitzkrieg, als je hoort dat ze binnengevallen zijn en je wilt ze tegen houden in Hasselt ofzo, de volgende dag zijn ze het al gepasseerd :? .
Plaats reactie