relatie Nl-Du voor en na de oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Floortje

relatie Nl-Du voor en na de oorlog

Bericht door Floortje »

Ik moet voor geschiedenis een poster maken, waar je de relatie Nl-Du moet laten zien en hoe Duitsers over Nederlanders denken nu.
Kan iemand mij misschien helpen? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De relatie nu? denk dan aan de finale voetbal waarin duitsland wint, kuilen op het strand, clishe maar veel mensen denken zo,
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Er was pas bij mij op school een toneelstuk, door duitse en nederlandse scholieren waar duidelijk uit naar voren kwam dat de Nederlanders de Duitsers nog steeds zien als "die klootzakken die mijn opa's fiets gestolen hebben". De duitsers daarintegen betreuren dit zeer en proberen de slechte geschiedenis van hun land zoveel mogelijk achter hun te laten.

Er kwamen waargebeurd verhaaltjes aan bod.

Op een druk terras lieten de nederlandse ober de Duitsers expres langer wachten dan de Nederlanders.
In een parkeergarage liepen jongeren doelbewust krassen op duitse auto's te zetten.
Nederlandse Kleuters doen de Hitlergroet naar Duitse kleuters.

Dit allemaal omdat de Nederlandse jeugd bijna niet anders hoort over duitsland dan over de wo2.
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

we moeten blij zijn met de duitsers nu, wie is een grote afnemer in rotterdam? duitsland, wie komen er met grote getalleen naar NL? duitsers...

Dus Vergeten en vergeven laten we het daar op houden
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Ja, Nederland is qua economie zo'n btje erg veel afhankelijk van Duitsland(ook andere landen, maar ook met name Duitsland)...dus dat zit wel goed

Tis alleen soms wel irritant op vakantie in Zeeland, in de zomer..Dan waan je je net in Duitsland:S Of bij voetbal idd;)

Maar ja, de generatie Duitsers die er nu is heeft niets meer te maken met nazi's ed

Jurrie
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Nederlands en Duitsland hadden helemaal niets tegen elkaar voor of tijdens de tweede wereldoorlog, alleen wou hitler zo nodig ook nederland hebben.

Veel ouderen die de tweede wereldoorlog meegemaakt hebben kunnen de tweede wereldoorlog (vanzelfsprekend) nog steeds niet achter zich laten en zijn nog steeds boos op de Duitsers die hier Nederland bezette.
Iedereen onder de 50 zal de duitsers de 2e wo echt niet meer kwalijk nemen, daarvoor hebben ze er Te weinig mee te maken. Het is meer de Duitsers op dit moment waar ze moeite mee hebben, en de wo2 is dan een mooi onderwerp om hun zwart mee te maken.

Heb ik op de fiets van school naar huis eens mooi over nagedacht he :P

Michel.
Gebruikersavatar
Maximus
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 04 mar 2003, 01:46

Bericht door Maximus »

en vergeet de onterechte verloren finale tegen west-duitsland niet in '74.

ook dit heeft hoop bijgedragen aan de "haat"tegen de duitsers.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Mijn opa heeft het er nog steeds over dat ie z'n fiets terug wilt!! :)
Als ie weet dat we naar of door Duitsland komen vraag ie om te kijken of we z'n fiets nog ergens tegenkomen. Is wel lachen, volgens mij heeft ie aan de Duitsers van nu niet meer zo'n hekel, behalve met voetbal dan.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

hij heeft nog steeds wel een hekel aan de Nederlanders die voor de Duitsers vrijwillig gewerkt hebben en mensen hebben verraden....lijkt me logisch!
Plaats reactie