Welke kerk is dit?

Forumonderdeel m.b.t. afbeeldingen uit de Tweede Wereldoorlog
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Welke kerk is dit?

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb pas een 9 tal foto's gekocht. Daarbij zaten 2 foto's van een kerk bij. Alleen weet niet van welke kerk hij is.

De foto's zijn genomen in 1940 na de bezetting door de Duitsers.

Waarschijnlijk zijn ze bij Arnhem in de buurt gemaakt. Want er zaten drie foto's bij die bij Arnhem gemaakt waren en het was 1 set.

Afbeelding

Afbeelding

Dus als iemand weet welke kerk dit is dan hoor ik dat graag.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

In oktober 1940 stond de Cuneratoren in Rhenen in de steigers.
AfbeeldingAfbeelding
Ik kan alleen niet zien of het hier om dezelfde toren gaat. Ik denk het wel, ken geen andere hoge kerktoren zo dicht aan het water.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Bedankt Okke! Het lijkt er inderdaad erg op dat het om de kerk van Rhenen gaat. Ik zal de andere foto's ook snel eens plaatsen want misschien geeft dit nog meer duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De volgende foto's komen uit dezelfde partij als die van de kerk. Dus die zullen waarschijnlijk daar ook in de omgeving zijn gemaakt. Hier ken ik de exacte lokatie ook nog niet van. Dus als iemand mij hier ook meer over kan vertellen wordt ik erg gelukkig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarschijnlijk zijn deze ook in de Buurt van de kerk genomen en naar alle waarschijnlijkheid gaat het hier om een kerk in Rhenen.

Maar er zaten ook 3 foto's bij van de 2 bruggen bij Arnhem dus die kant uit zou ook nog kunnen.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hier nog een pagina gevonden met vele foto's van Rhenen waaronder van de kerk.

http://www.grebbeberg.nl/bibliotheek/index7_100_1.html
Rampestamper
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2006, 21:40
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door Rampestamper »

Nico Roelofs schreef:De volgende foto's komen uit dezelfde partij als die van de kerk. Dus die zullen waarschijnlijk daar ook in de omgeving zijn gemaakt. Hier ken ik de exacte lokatie ook nog niet van. Dus als iemand mij hier ook meer over kan vertellen wordt ik erg gelukkig.

Waarschijnlijk zijn deze ook in de Buurt van de kerk genomen en naar alle waarschijnlijkheid gaat het hier om een kerk in Rhenen.

Maar er zaten ook 3 foto's bij van de 2 bruggen bij Arnhem dus die kant uit zou ook nog kunnen.
Als ik zo deze foto's bekijk zou het inderdaad om Rhenen kunnen gaan. de fabriek op de laatste foto zou dan steenfabriek "De blauwe kamer" kunnen zijn die net over de berg bij Wageningen lag/ligt tegenwoordig is het een natuurreservaat. Ik weet echter niet of die ook gebombardeerd is geweest, waarschijnlijk wel, want dat werden de meeste fabrieken.

Aan de hand van de eerste foto zou ik ook kunnen zeggen dat het om de steenfabriek "De Roodvoet" in Rijswijk (in gelderland) gaat waarvan ik zeker weet dat hij platgegooid is en waarvan ik ook zeker weet dat er een brug bij gelegen was.

Ik kan er nu geen volledige zekerheid aan geven maar ik zal binnenkort mijn oom eens opzoeken die volgens mij (lucht)foto's van het gebeuren op de Roodvoet heeft.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Kerk in Rhenen Wo2:
Afbeelding

de kerk NU:
Afbeelding
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Nee; de onderste foto is de kerk van Amerongen!
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Oja, sorry. hij leek wel een beetje op de kerk in Rhenen.
Zie uw 2e foto. Alleen bovenste helft is hoekiger dan die van Rhenen.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Rampestamper schreef:Als ik zo deze foto's bekijk zou het inderdaad om Rhenen kunnen gaan. de fabriek op de laatste foto zou dan steenfabriek "De blauwe kamer" kunnen zijn die net over de berg bij Wageningen lag/ligt tegenwoordig is het een natuurreservaat. Ik weet echter niet of die ook gebombardeerd is geweest, waarschijnlijk wel, want dat werden de meeste fabrieken.

Aan de hand van de eerste foto zou ik ook kunnen zeggen dat het om de steenfabriek "De Roodvoet" in Rijswijk (in gelderland) gaat waarvan ik zeker weet dat hij platgegooid is en waarvan ik ook zeker weet dat er een brug bij gelegen was.

Ik kan er nu geen volledige zekerheid aan geven maar ik zal binnenkort mijn oom eens opzoeken die volgens mij (lucht)foto's van het gebeuren op de Roodvoet heeft.
Bedankt voor deze informatie! Mocht je via je oom meer te weten kunnen komen dan hoor ik het graag. Ga zelf ook eens verder opzoek met jou informatie. Misschien dat ik ook nog wat te weten kan komen.

Maar we kunnen met steeds meer zekerheid zeggen dat het hier om Rhenen gaat. :)
Rampestamper
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2006, 21:40
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door Rampestamper »

Nico Roelofs schreef: Bedankt voor deze informatie! Mocht je via je oom meer te weten kunnen komen dan hoor ik het graag. Ga zelf ook eens verder opzoek met jou informatie. Misschien dat ik ook nog wat te weten kan komen.

Maar we kunnen met steeds meer zekerheid zeggen dat het hier om Rhenen gaat. :)
Voor die kerk hoef je er niet te kijken hoor, Rijswijk is domweg niet groot genoeg voor zo'n grote kerk. Komend week-end loop ik wel evennaar mijn oom toe :).
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Rampestamper schreef:Voor die kerk hoef je er niet te kijken hoor, Rijswijk is domweg niet groot genoeg voor zo'n grote kerk. Komend week-end loop ik wel evennaar mijn oom toe :).
Bedankt! Hopelijk kan je oom meer zeggen! Maar heb hier in ieder geval wel weer een mooi setje van mijn omgeving op de kop weten te tikken. :)
Plaats reactie