WW2 vondsten!! Gaaf! Maar......

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Unyuu
Lid
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2006, 17:33

Bericht door Unyuu »

Red schreef:Jah, wat moet je beginnen tegen een leger van 5 miljoen man, met machine geweren , hopen tanks, vliegtuigen,...

Mijn peter zat ook in het leger toen de Duiters binnenvielen. Mijn peter stond daar met zijn geweer en er kwamen 10 Duiters op hem af, weetje wat ze zeiden.
"Kom manneke, geef maar jun geweer af en ga maar naar huis..."

En met hun blitzkrieg, als je hoort dat ze binnengevallen zijn en je wilt ze tegen houden in Hasselt ofzo, de volgende dag zijn ze het al gepasseerd :? .
mja aan de ene kant je bent niet gestorven door niks te doen, kijk maar naar de bombardementen in Nederland.

1 mof minder voor een betere wereld lol
Adults are fools that help create the criminals of tomorrow
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Nederland hoefde zich helemaal niet vernederd te voelen. We hebben het kei-lang volgehouden als je kijkt waarmee we ons moesten verdedigen. Voor het veroveren van Nederland stond 1 dag in de planning, door het hevige verweer heeft het de Duitsers 4 dagen en zo'n 400 kostbare vliegtuigen gekost.
Ook de Fallschirmjager acties waren maar deels succesvol, met name die op Rotterdam was een grote mislukking.

En over hetgeen waar dit topic over begonnen is; Uiteraard is het mij te doen om de geschiedenis levend te houden en uit respect voor de mensen die gevallen zijn en gevochten hebben voor onze vrijheid. Echter zul je mij niet horen zeggen dat ik van elk item dat ik bezit probeer de geschiedenis of het verhaal erachter te achterhalen. Dat is namelijk niet te doen, en degenen die zeggen dat ze dat wel doen die liegen.

Als er een verhaal achter een item zit en het is mogelijk het te achterhalen, dan zullen weinig verzamelaars dat nalaten, maar voor de meeste items is dat gewoon niet mogelijk.
Ik probeer bijvoorbeeld te laten zien hoe een USAAF piloot er onder andere uit gezien heeft toendertijd, en daar kan ik genoeg over vertellen en een goed beeld van oproepen bij mensen, maar echt niet over elk item wat op de pop zit heb ik een verhaal, dat zou gekkenwerk zijn.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Unyuu
Lid
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2006, 17:33

Bericht door Unyuu »

SiNiStEr schreef:Nederland hoefde zich helemaal niet vernederd te voelen. We hebben het kei-lang volgehouden als je kijkt waarmee we ons moesten verdedigen. Voor het veroveren van Nederland stond 1 dag in de planning, door het hevige verweer heeft het de Duitsers 4 dagen en zo'n 400 kostbare vliegtuigen gekost.
Ook de Fallschirmjager acties waren maar deels succesvol, met name die op Rotterdam was een grote mislukking.

En over hetgeen waar dit topic over begonnen is; Uiteraard is het mij te doen om de geschiedenis levend te houden en uit respect voor de mensen die gevallen zijn en gevochten hebben voor onze vrijheid. Echter zul je mij niet horen zeggen dat ik van elk item dat ik bezit probeer de geschiedenis of het verhaal erachter te achterhalen. Dat is namelijk niet te doen, en degenen die zeggen dat ze dat wel doen die liegen.

Als er een verhaal achter een item zit en het is mogelijk het te achterhalen, dan zullen weinig verzamelaars dat nalaten, maar voor de meeste items is dat gewoon niet mogelijk.
Ik probeer bijvoorbeeld te laten zien hoe een USAAF piloot er onder andere uit gezien heeft toendertijd, en daar kan ik genoeg over vertellen en een goed beeld van oproepen bij mensen, maar echt niet over elk item wat op de pop zit heb ik een verhaal, dat zou gekkenwerk zijn.
niet vernederd? als je leest over de o-zo-sterke Nederland van vroeger die de zee onder zijn duim had dan is het wel een beetje vernederend ^^;;
Adults are fools that help create the criminals of tomorrow
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Unyuu schreef:
SiNiStEr schreef:Nederland hoefde zich helemaal niet vernederd te voelen. We hebben het kei-lang volgehouden als je kijkt waarmee we ons moesten verdedigen. Voor het veroveren van Nederland stond 1 dag in de planning, door het hevige verweer heeft het de Duitsers 4 dagen en zo'n 400 kostbare vliegtuigen gekost.
Ook de Fallschirmjager acties waren maar deels succesvol, met name die op Rotterdam was een grote mislukking.

En over hetgeen waar dit topic over begonnen is; Uiteraard is het mij te doen om de geschiedenis levend te houden en uit respect voor de mensen die gevallen zijn en gevochten hebben voor onze vrijheid. Echter zul je mij niet horen zeggen dat ik van elk item dat ik bezit probeer de geschiedenis of het verhaal erachter te achterhalen. Dat is namelijk niet te doen, en degenen die zeggen dat ze dat wel doen die liegen.

Als er een verhaal achter een item zit en het is mogelijk het te achterhalen, dan zullen weinig verzamelaars dat nalaten, maar voor de meeste items is dat gewoon niet mogelijk.
Ik probeer bijvoorbeeld te laten zien hoe een USAAF piloot er onder andere uit gezien heeft toendertijd, en daar kan ik genoeg over vertellen en een goed beeld van oproepen bij mensen, maar echt niet over elk item wat op de pop zit heb ik een verhaal, dat zou gekkenwerk zijn.
niet vernederd? als je leest over de o-zo-sterke Nederland van vroeger die de zee onder zijn duim had dan is het wel een beetje vernederend ^^;;
Maar vergelijk onze staat van onze krijgsmacht eens met de Duitse, we hoeven ons niet vernedert te voelen...;)

Dit ff of-topic, sorry mods
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Unyuu
Lid
Lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2006, 17:33

Bericht door Unyuu »

Dean- schreef:
Unyuu schreef:
SiNiStEr schreef:Nederland hoefde zich helemaal niet vernederd te voelen. We hebben het kei-lang volgehouden als je kijkt waarmee we ons moesten verdedigen. Voor het veroveren van Nederland stond 1 dag in de planning, door het hevige verweer heeft het de Duitsers 4 dagen en zo'n 400 kostbare vliegtuigen gekost.
Ook de Fallschirmjager acties waren maar deels succesvol, met name die op Rotterdam was een grote mislukking.

En over hetgeen waar dit topic over begonnen is; Uiteraard is het mij te doen om de geschiedenis levend te houden en uit respect voor de mensen die gevallen zijn en gevochten hebben voor onze vrijheid. Echter zul je mij niet horen zeggen dat ik van elk item dat ik bezit probeer de geschiedenis of het verhaal erachter te achterhalen. Dat is namelijk niet te doen, en degenen die zeggen dat ze dat wel doen die liegen.

Als er een verhaal achter een item zit en het is mogelijk het te achterhalen, dan zullen weinig verzamelaars dat nalaten, maar voor de meeste items is dat gewoon niet mogelijk.
Ik probeer bijvoorbeeld te laten zien hoe een USAAF piloot er onder andere uit gezien heeft toendertijd, en daar kan ik genoeg over vertellen en een goed beeld van oproepen bij mensen, maar echt niet over elk item wat op de pop zit heb ik een verhaal, dat zou gekkenwerk zijn.
niet vernederd? als je leest over de o-zo-sterke Nederland van vroeger die de zee onder zijn duim had dan is het wel een beetje vernederend ^^;;
Maar vergelijk onze staat van onze krijgsmacht eens met de Duitse, we hoeven ons niet vernedert te voelen...;)

Dit ff of-topic, sorry mods
Ik wou mijn reply veranderen maar ik kon topic niet meer vinden ^^;;

ik wou erbij zetten "Maar ja aan wal zijn we schijnbaar zwak.", als je in de lucht domineert dan kan je iedereen aan though.
Adults are fools that help create the criminals of tomorrow
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

De gouden eeuw was al weer tijden geleden voor Nederland, en we hadden een (domme) bewuste keuze gemaakt om bijna niks meer aan ons leger uit te geven omdat we dachten dat je er met de instelling "Nooit meer oorlog!!!" wel zou komen. En dat is ook wel zo, maar dan moeten de andere landen dat ook zo voelen. :P ;)

Terwijl de Duitsers al vanaf het begin van de jaren '30 hun oorlogsmachine (toen nog in het buitenland omdat ze zelf officieel geen onwikkelingen op oorlogsgebied mochten doen en ook zelf niks op dat gebied mochten produceren) aan het ontwikkelen waren en vanaf '35 de oorlogsproductie daar op volle toeren draaide. Nederland begon pas vanaf '38 te denken over serieuze investeringen in het leger en vanaf '39 ze toe te passen. Veels te laat dus. Enkel onze luchtafweer-afdeling was redelijk goed uitgerust met degelijk materiaal(wat ook wel te zien was aan de vijandelijke verliezen in de lucht) en onze marine had het ook aardig voor mekaar, maar daar heb je niet veel aan in een oorlog die op het land werd uitgevochten. Later in de oorlog hebben we er onze bondgenoten er natuurlijk nog wel zoveel mogelijk mee geholpen.

Ik blijf erbij dat we ons zeker niet vernederd hoeven te voelen over ons verlies toen, en dat we met de middelen die we hadden al het mogelijke hebben gedaan wat in onze macht lag om ons tegen de Duitsers te verzetten, maar tegen zo'n overmacht hadden we gewoon niet kunnen winnen. In ieder geval niet tegen zo'n overmacht in de lucht waar we zelf niks meer tegenover konden zetten. :( :frownno:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Misschien kunnen we deze discussie voorzetten in topic nr 8 van dit forum en hier verder gaan over datgene dat in de openingspost werd besproken.

Bij deze linkje:
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=8&p ... &start=105
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: WW2 vondsten!! Gaaf! Maar......

Bericht door Jim »

Bomber-Martin schreef:Zo'n verhaal gaat over jongens (ja jongens, jochie's) van gemiddeld 20 jaar die NIET willen vechten!
Maar toch moesten zij sterven door een "zinloze" oorlog.

Beschouw dit niet als een maf topic, van een maf iemand, maar beschouw dit als een eerbetoon aan alle gesneuvelden.

Gegroet,

Martin.
De meeste vrijwilligers o.a. ALLE Canadezen die zich melden bij hun eigen of andere legers kwamen wel degelijk om te vechten! Misschien niet altijd uit nobele motieven maar zij wilden wel degelijk actie!
Ook zij zijn bekend of onbekend in vliegtuig of schuttersput of op zee gesneuveld! In vrijwel alle geallieerde legers /landen kon je als gewetensbezwaarde uit dienst blijven. Veel dienstplichtige militairen hadden ongetwijfeld geen behoefte om te vechten. Desondanks hebben ze ondanks angst en tegenzin hun plicht vervult. Niet alleen helden sneuvelen! Maar ze deden wel hun plicht zoals ze zelf voelden dat ze dat moesten doen. Zij gingen wel degelijk om te vechten maar liever niet natuurlijk.

ZINLOZE OORLOG! :mad: Ieder die zich ingezet heeft om de voor de fascitische regimes vechtende legers te verslaan. Heeft wat mij betreft een zinvol gevecht geleverd! Die oorlog is de meeste landen in de wereld door een paar landen opgedrongen. Je daar tegen te verzetten is zinvol ten alle tijden. 60 jaar democratie en vrijheid vindt ik de moeite waard! Over de kwaliteit daarvan kunnen we en doen we wel flink grommen. In 1939-1945 was dat bij de regimes dat de oorlog begonnen levensgevaarlijk!

Dus die bekende dan wel onbekende militair mannelijk of vrouwelijk al dan niet in uniform, die ook liever thuis bij familie, vrienden had gezeten is wat mij betreft nooit zinloos gestorven. De individuele acties gebeurtenissen hebben achteraf niets of weinig bijgedragen aan het einde van de oorlog, maar ze hebben wel de duurste prijs betaald die een mens kan geven. Wat mij betreft is niemand van hun in een zinloze oorlog gestorven. :(

Ik denk dat je het niet verkeerd bedoelt hebt Martin maar je woord keuze vind ik zeer ongelukkig gekoze en daar wilde ik wel op wijzen.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Ik moet Jim wel een beetje gelijk geven en neem een ding van ons (militaria verzamleaars) iets aan martin ieder voorwerp wat wij verzamelen staan we echt wel stil! Bijv, ik heb laatst een Medal of Good Conduct aangeschaft die verdien je niet met stil zitten dus wel degelijk begrijp ik dat degene waar die medaille van was (Abraham Retskin) maten heeft verloren en dat hij mensen heeft moeten doden!

En een zinloze oorlog? Als deze oorlog volgens jou zinloos is dan zou ik maar inderdaad naar deze jonge wo2 kenner zoals je het zelf noemt. Als deze zinloze oorlog niet was gevoerd dat hadden we nu misschien Duits gesproken en met onze rechterarm omhoog gezeten!

En deze zinloze oorlog die werd gevoerd door de mannen die niet wilde vechten volgens jou??? Er waren vele die geen zin hadden in het einde van de oorlog want dan moesten ze hun leven weer oppakken (welk leven)?????????

iedere soldaat was een indiviuele held die een hoge prijs betaalde voor de overwinning en DIT WAS GEEN ZINLOZE OORLOG! door hun optreden kunnen we nu denken wat we willen en zeggen wat we willen! Ik vind een soldaat die in een greppel ligt en de trekker overhaalt met de gedachte in zijn achterhoofd dat er nu een kind is zonder vader een grotere held dan een generaal die ene besluit neemt. Een voor een Invidivuele helden voor een ZINVOLLE oorlog!

Netzoals Jim begrijp ik dat je het niet zo bedoeld! maar probeer het voortaan dan anders te formuleren :(
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Gebruikersavatar
Stephan.h
Lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 23 jul 2006, 13:57
Locatie: Huissen
Contacteer:

Bericht door Stephan.h »

Zeer goed topic.

Mijn vader kent iemand die man moest vroeger bij de Wehrmacht anders werd zijn famillie neergeschoten, dat is tog te erg om over na te denken?

Dus ik ben het er helemaal mee eens dat het kan zijn dat de persoon achter het verhaal van de helm met kogelgat, neergeschoten is door een ander die het helemaal niet zo bedoeld hat!
Zoals je in Band of Brothers ziet. Winters komt een jongen van een jaar of 16 tegen die bij de SS zit (waarschijnlijk ook door de manier hier boven.) Winters schrikt dan heel erg van de persoon die hij voor zich ziet. maar je hebt geen enkele kans dan hem neer te schieten, anders word hij wel gestraft door iemand in zijn palleton.

Een tijdje terug zag ik een aantal bunkers en ik bedenkte in mijn hoofd hoe daar gevochten kon zijn.
Ook was er een bunker helemaal dicht en misschien sinds de oorlog nog nooit geopend. Dus wie weet wat er allemaal nog in ligt.

Er worden ook nog steeds lichamen gevonden van soldaten.
Hoeveel zouden er dan nog liggen? Ik denk dat er nog wel zeker honderden lichamen moet liggen op deze planeet.
Ook denk ik dat er over pakhembeet 100 jaar nog steeds niet alles is gevonden.

Ook denk ik dat er over vele generaties over word gesproken net als nu de romeinen worden besproken.

Zal tog raar zijn de 4000e dodenherdenking?
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

Ik denk wel dat heel veel mensen op dit forum, waaronder ik zelf, verzamelen met een achterliggende gedachten.
En als je dan bij de Grebbe staat of in een museum, of wanneer je je eigen verzamelstukken vasthebt, dan denk je wel even na bij de dingen die toen gebeurd zijn.
Dat is denk ik ook een heel belangrijk streven, en wij moeten met zijn allen lering trekken uit de dingen die in het verleden gebeurd zijn.
Ik denk dat dat het grootste eerbetoon is, aan alle mannen die voor de vrijheid gevallen zijn!!! maar ook voor de mannen die door een maniak de dood ingestuurd zijn. Het merendeel van de duitsers vocht omdat ze hiertoe werden gedwongen!!
Gebruikersavatar
Justin
Lid
Berichten: 668
Lid geworden op: 02 okt 2006, 19:49
Locatie: Weert, bij Rick achterop da fiets :)

Bericht door Justin »

german collector schreef:Ik denk wel dat heel veel mensen op dit forum, waaronder ik zelf, verzamelen met een achterliggende gedachten.
En als je dan bij de Grebbe staat of in een museum, of wanneer je je eigen verzamelstukken vasthebt, dan denk je wel even na bij de dingen die toen gebeurd zijn.
Dat is denk ik ook een heel belangrijk streven, en wij moeten met zijn allen lering trekken uit de dingen die in het verleden gebeurd zijn.
Ik denk dat dat het grootste eerbetoon is, aan alle mannen die voor de vrijheid gevallen zijn!!! maar ook voor de mannen die door een maniak de dood ingestuurd zijn. Het merendeel van de duitsers vocht omdat ze hiertoe werden gedwongen!!
Toen ik vroeger wel eens naar de Ardennen ging, en ik stond daar voor die schuttersputjeslinie aan de bosrand, werd ik toch stil, toen ik dacht wat zich daar allemaal had afgespeeld...
Meer dan 330 jaar,
Staat hij al met zijn leven klaar
Van poolcirkel, tot evenaar
De marinier, de marinier…
Omhoog omlaag, door berg en dal
Het interesseert hem echt geen bal
Hij vecht op zee en aan de wal
De marinier, de marinier
messemaker
Lid
Berichten: 505
Lid geworden op: 05 okt 2006, 20:05

Bericht door messemaker »

Justin schreef:
german collector schreef:Ik denk wel dat heel veel mensen op dit forum, waaronder ik zelf, verzamelen met een achterliggende gedachten.
En als je dan bij de Grebbe staat of in een museum, of wanneer je je eigen verzamelstukken vasthebt, dan denk je wel even na bij de dingen die toen gebeurd zijn.
Dat is denk ik ook een heel belangrijk streven, en wij moeten met zijn allen lering trekken uit de dingen die in het verleden gebeurd zijn.
Ik denk dat dat het grootste eerbetoon is, aan alle mannen die voor de vrijheid gevallen zijn!!! maar ook voor de mannen die door een maniak de dood ingestuurd zijn. Het merendeel van de duitsers vocht omdat ze hiertoe werden gedwongen!!
Toen ik vroeger wel eens naar de Ardennen ging, en ik stond daar voor die schuttersputjeslinie aan de bosrand, werd ik toch stil, toen ik dacht
wat zich daar allemaal had afgespeeld...
Heb ik ook als ik bij een bunker staat wie weet wat er allen maal in afgespeelt heeft :|
Gebruikersavatar
Robert-Jan
Lid
Lid
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 okt 2005, 19:32
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door Robert-Jan »

Als ik op de plaats zelf ben.. Ja, dat ga ik wel nadenken.
Maar dan niet te lang, want daar zijn die plekken vaak te intressant voor.
Zoals Omaha beach enzo. Geweldig om die is te beleven, ik verneem dan wel een soort van stilte en rust op dat moment.
-What if the hunter becomes the hunted?-
check out my collection: http://www.our-ww2-collection.tk
Gebruikersavatar
hendrik
Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: 04 dec 2006, 19:01

Bericht door hendrik »

german collector schreef: maar ook voor de mannen die door een maniak de dood ingestuurd zijn. Het merendeel van de duitsers vocht omdat ze hiertoe werden gedwongen!!
Veel mensen vergeten dat gemakshalve té vaak. De Duitse weermachtsoldaten waren meestal dienstplichtigen. Mijn grootvader is in 1899 in Duitsland geboren, net over de grens met Nederland. Net nadat de Eerste Wereldoorlog uitbrak verhuisde hij met zijn ouders en de rest van het gezin naar Nederland (nog geen 2 km). Hij bleef wel de Duitse nationaliteit behouden, omdat in het neutrale Nederland Duitsers niet genaturaliseerd werden. Toen de Tweede wereldoorlog uitbrak was hij 40 jaar oud. Met de dienstpicht had hij niets meer van doen. Maar toen later in de oorlog Hitler ook oudere mannen ging recruteren was mijn opa als de dood, dat hij ook voor de "Pruis" moest gaan vechten. Hij voelde zich Nederlander in hart en nieren. Hij is de dans ontsprongen, maar veel Duitse mannen, (te) jong en oud, hadden geen andere keus. Op dienstweigeren stond de doodstraf.
Plaats reactie