David Irving drie jaar de cel in

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Verschaeve
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 dec 2005, 00:03
Locatie: Sollbad-Hall & Nikolaiken i.O.

Bericht door Verschaeve »

Beste Verschaeve, mag ik vragen waarom je de nick en avatar gebruikt?
Omdat ik gefascineerd ben, hoe zo'n romanticus als Verschaeve, een gerenommeerd dichter in de archaïsche school, zó kon en wilde worden gebruikt (misbruikt?) voor de bezettingsmacht en de Oostfront-strijd. Als je de geschriften van Verschaeve leest, denk je soms echt, dat hij in een literaire wereld vluchtte en daarmee het negatieve van het régime uitwiste uit zijn geheugen. Dat psychologische aspect fascineert mij. En zo'n uitgesproken politieke standpunt. Da's helemaal niet eigen aan geestelijken. Velen zijn en waren nogal gematigd en onuitgesproken. En Verschaeve staat symbool voor generaties Vlamingen en voor Vlaams denken. De relicten ervan leven nu nog voort.

Dus NIET uit sympathie, NIET uit goedpraterij, NIET uit "revisionisme", NIET uit nazisme, NIET uit enigerlei ideologie.

Waarbij ik wel moet aanmerken, dat ik ook voor het menselijke aspect een groot oog heb en niet door wraak of wrok gehinderd wordt om ook daarin te proberen door te dringen. Zelfde kan bij een Stalin, een Churchill, een Goebbels gebeuren. Geschiedenis van mensen. Die de wereld toch vormgaven in de laatste decennia. En toch gewoon mensen. Arm, rijk, dom, dik, dun, gefrustreerd, populair, vroom, ongelovig begonnen. Bijzonder geëindigd.
«Vlaanderens schoonste uur heeft geslagen» - Onderpastoor en dichter Cyriel Verschaeve, West-Vlaanderen, 1940. Een Romanticus, gevangen door de geschiedenis.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Sorry Verschaeve, ik geloof er geen barst van. Het is allemaal iets te toevallig, je nickname, je "locatie" Sollbad-Hall, de historische figuur Verschaeve, je uitspraken hier op het forum. Het gaat er bij mij niet in.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Verschaeve schreef:
Beste Verschaeve, mag ik vragen waarom je de nick en avatar gebruikt?
Omdat ik gefascineerd ben, hoe zo'n romanticus als Verschaeve, een gerenommeerd dichter in de archaïsche school, zó kon en wilde worden gebruikt (misbruikt?) voor de bezettingsmacht en de Oostfront-strijd. Als je de geschriften van Verschaeve leest, denk je soms echt, dat hij in een literaire wereld vluchtte en daarmee het negatieve van het régime uitwiste uit zijn geheugen. Dat psychologische aspect fascineert mij. En zo'n uitgesproken politieke standpunt. Da's helemaal niet eigen aan geestelijken. Velen zijn en waren nogal gematigd en onuitgesproken. En Verschaeve staat symbool voor generaties Vlamingen en voor Vlaams denken. De relicten ervan leven nu nog voort.

Dus NIET uit sympathie, NIET uit goedpraterij, NIET uit "revisionisme", NIET uit nazisme, NIET uit enigerlei ideologie.

Waarbij ik wel moet aanmerken, dat ik ook voor het menselijke aspect een groot oog heb en niet door wraak of wrok gehinderd wordt om ook daarin te proberen door te dringen. Zelfde kan bij een Stalin, een Churchill, een Goebbels gebeuren. Geschiedenis van mensen. Die de wereld toch vormgaven in de laatste decennia. En toch gewoon mensen. Arm, rijk, dom, dik, dun, gefrustreerd, populair, vroom, ongelovig begonnen. Bijzonder geëindigd.
Ok :| het was maar een vraag
Gebruikersavatar
Verschaeve
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 dec 2005, 00:03
Locatie: Sollbad-Hall & Nikolaiken i.O.

Bericht door Verschaeve »

En op het moment dat ik het schrijf wijzig je je reactie door er iets over Verbeke aan toe te voegen, zoals je ook je reactie daarvoor meerdere malen aanpaste. Heel hinderlijk want zo weet ik nooit waarop ik feitelijk reageer. Dat e afstand neemt van "die Verbeke" moet ik maar aannemen. Ik denk dat je uitleg over Verbeke niet erg sterk uit de verf komt. Maar wellicht laat ik daarin je personificatie met pater Verschaeve teveel meewegen.
Dus afstand genomen. Maar weer trek je dat in twijfel. Waarom? Ik merk inderdaad een persoonlijk animositeit die echt geheel aan jouw kant ligt. Misschien heb ik te weinig in de familie en kring aan trauma's gehoord? Omdat mijn grootouders en ooms en tantes op het platteland woonden in "gewone" families? (Geen collaborateurs, geen doden, wel een paar onderduikers, geen verzetsstrijders.)

Overigens was Cyriel Verschaeve geen "pater", maar een Belgische "onderpastoor", wat ook wel gelijk staat in Nederlandse termen aan kapelaan. Dus assistent-priester in een (West-Vlaamse) parochie. Een pater is natuurlijk tot priester gewijd, maar is werkzaam vanuit of in een congregatie of kloosterorde. Niet als priester van een bisdom dus.

Sorry van het aanpassen, maar ik kan als ik wil quoten naar meerdere mensen niet alles ineens copy-pasten.
«Vlaanderens schoonste uur heeft geslagen» - Onderpastoor en dichter Cyriel Verschaeve, West-Vlaanderen, 1940. Een Romanticus, gevangen door de geschiedenis.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Natuurlijk. Je bent goed met woorden. Maar af en toe vergeet je wat je zelf geschreven hebt. Ik was een leugenaar, toch? Leg je woorden in de mond enzo.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Dat gedweep met die gekken altijd
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

jacob schreef:Dat gedweep met die gekken altijd
mooi objectief :roll:
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

lexiebabe schreef:
Het oprichten van monumenten voor de Waffen-SS zal idd wat te veel gevraagd geweest zijn.
Voor alle duidelijkheid, die zijn er wel in Duitsland. Een voorbeeld: de LSSAH heeft er eentje in Beieren.
Klopt, maar die is dan ook niet neergezet i.s.m. de Bundeswehr :)
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

bollebekboerke schreef:
jacob schreef:Dat gedweep met die gekken altijd
mooi objectief :roll:
Ja je kunt nog zulke mooie woorden gebruiken maar als je niet durft in te gaan op vragen van bijvoorbeeld een Kevin dan val je wat mij betreft hopeloos door der mand
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

ondertussen is hij geband..............
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Even enkele opmerkingen:
lexiebabe schreef:
Quote:
Het oprichten van monumenten voor de Waffen-SS zal idd wat te veel gevraagd geweest zijn.


Voor alle duidelijkheid, die zijn er wel in Duitsland. Een voorbeeld: de LSSAH heeft er eentje in Beieren.


Klopt, maar die is dan ook niet neergezet i.s.m. de Bundeswehr
Verschillende malen werden er wel kransen bij verschillende monumenten bloemen neer gelegd door de Bundeswehr. En inderdaad, de BW is opgebouwd door veteranen van alle onderdelen (zie bv Verleuchnete Vaterschaft van Kurowski).

Veteranen die regelmatig bij elkaar kwamen, werden zekere enkele malen ook bezocht door vertegenwoordigers van de BW. Verschillende malen zijn er ook begrafenissen geweest waarbij de BW ook aanwezig was, hoewel dat beslist geen beleid is. Verder heeft ook Irving bijeenkomsten bezocht van veteranen, waardoor hij zijn boeken kon schrijven. Zo, nu zijn we weer terug bij het onderwerp. :)
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

..en het laatste nieuws is dat Irving nu weer de Holocaust ontkent.

http://www.timesonline.co.uk/article/0, ... 88,00.html
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

lexiebabe schreef:

Verschillende malen werden er wel kransen bij verschillende monumenten bloemen neer gelegd door de Bundeswehr. En inderdaad, de BW is opgebouwd door veteranen van alle onderdelen (zie bv Verleuchnete Vaterschaft van Kurowski).

Veteranen die regelmatig bij elkaar kwamen, werden zekere enkele malen ook bezocht door vertegenwoordigers van de BW. Verschillende malen zijn er ook begrafenissen geweest waarbij de BW ook aanwezig was, hoewel dat beslist geen beleid is.
Beleid is het niet meer, dankzij bepaalde elementen die spijkers op laag water zoeken als roeping hebben aangenomen!
Zo was Werner Mölders, de jachtvlieger die in november 1941 verongelukte, na WOII een gerespecteerde naam, waarnaar minimaal 1 kazerne en een jachteskader vernoemd waren, totdat er recentelijk iemand achter kwam dat Mölders lid van de NSDAP is geweest. Ja, dank je de koekoek! Dat waren er wel meer :P :wink: Partijlidmaatschap op zich zegt niets, het gaat om de persoon,nietwaar?

Irving had zich beter buiten de holocaustdiscussie kunnen houden. Nu walst de goegemeente over hem heen, terecht natuurlijk. Maar dat het in bepaalde kringen gewoonte gaat worden om iedereen die een afwijkende mening heeft over bepaalde zaken te gaan doodverven als neonazi, als dalijk de generatie oorlogsmisdadigers (en vermeende oorlogsmisdadigers) volledig uitgestorven zal zijn, staat als een paal boven water.
Mark my words!
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Seyffardt, bedankt voor deze bijdrage!
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

De Holocaust minimaliseren of zelfs ontkennen dat noem ik meer dan "afwijkende gedachte". :roll:
Ik noem dat misdadig en misdaden moeten bestraft worden op een passende manier.

Types zoals die Irving leven - nee, teren! - op 1 ding en dat is aandacht.
Hoe meer aandacht door hun schokkende verklaringen, hoe liever zij het hebben.
Zij kicken daarop.

Naarmate de getuigen verdwijnen, zullen we meer en meer geconfronteerd worden met zulke types en da's jammer voor de nagedachtenis van hen die zoveel hebben geleden onder regimes zoals het Nazisme.

Types zoals die Irving zou men beter negeren en doodzwijgen ..... dan houden ze er vanzelf wel mee op want er is geen sensatie mee te halen.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Plaats reactie