Catalonië jaagt op nazi-dokter

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Een moordzaak verjaard in Nederland na 18 jaar, dit gebeurd omdat een eerlijk proces vrijwel onmogelijk is na zo'n lange tijd.

Waarom zou je na 60 jaar nog op oude mensen jagen terwijl een fatsoenlijk proces onmogelijk is.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Waarom zou je na 60 jaar nog op oude mensen jagen terwijl een fatsoenlijk proces onmogelijk is.
Ik zou zeggen: Om iedere potentiele oorlogsmidadiger te laten zien dat ze tot in lengte van dagen zullen worden opgespoord en berecht en ze zo mogelijk te weerhouden van hun gruweldaden?

.... en daarnaast als (soort van) genoegdoening jegens de slachtoffers en hun nabestaanden.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

dvaupell schreef:
Waarom zou je na 60 jaar nog op oude mensen jagen terwijl een fatsoenlijk proces onmogelijk is.
Ik zou zeggen: Om iedere potentiele oorlogsmidadiger te laten zien dat ze tot in lengte van dagen zullen worden opgespoord en berecht en ze zo mogelijk te weerhouden van hun gruweldaden?

.... en daarnaast als (soort van) genoegdoening jegens de slachtoffers en hun nabestaanden.

De reden waarom er o.a. in Nederland voor gekozen is om misdrijven te laten verjaren is de volgende:

* Het menselijk geheugen wordt onnauwkeurig door de tand des tijds
* Technisch bewijs raakt zoek of wordt onbruikbaar in de loop der jaren.


Advocaat Moscovic, een voorstander van een verjaringstermijn, heeft hierover laatst een interessant artikel geschreven, zal kijken of ik het on-line kan vinden.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Van de site van het OM, landelijk Parket.
Oorlogsmisdaden verjaren immers niet. Foltering in niet-oorlogssituaties kennen wel verjaringstermijnen
Redenen daarvoor heb ik al genoemd.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

dvaupell schreef:Van de site van het OM, landelijk Parket.
Oorlogsmisdaden verjaren immers niet. Foltering in niet-oorlogssituaties kennen wel verjaringstermijnen
Redenen daarvoor heb ik al genoemd.
Dat is dus ook het kromme in de wet, meervoudige moord verjaard maar gepleegd in oorlogstijd blijft vervolging na 60 jaar mogelijk.

En zie daar de jacht op oudjes
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

...enige oplossing voor deze discrepantie lijkt me afschaffing van verjaring in alle gevallen.

Ik ben van mening dat oorlogsmiisdaden in geen geval mogen verjaren.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

dvaupell schreef:...enige oplossing voor deze discrepantie lijkt me afschaffing van verjaring in alle gevallen.

Ik ben van mening dat oorlogsmiisdaden in geen geval mogen verjaren.
MMMMMMMM zit inderdaad wat in.
Gewoon voor moord geen verjaringstermijn meer, geloof dat Peter R. de Vries zich daar ook al jaren hard voor maakt.
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

MARKET GARDEN schreef:
Dat is dus ook het kromme in de wet, meervoudige moord verjaard maar gepleegd in oorlogstijd blijft vervolging na 60 jaar mogelijk.

En zie daar de jacht op oudjes
Dat meen je niet???
Verjaard moord echt?
Dat vind ik wel kwalijk hoor!
Na hoeveel jaar dan?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Seyffardt
Lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 08 jan 2004, 16:58

Bericht door Seyffardt »

Zo...zijn jullie ff uitgeslapen? :P Moord verjaart sinds kort niet meer in Nederland!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik dacht ook al..
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Scherp opgemerkt.
Het is inderdaad afgelopen jaar in de 2e kamer voorgesteld.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Operation Overlord
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 14 feb 2006, 16:48

Bericht door Operation Overlord »

Ik zeg: Vergeef wel, maar vergeet niet
"Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt." -Winston Churchill
Plaats reactie