Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??

Militaire eenheden, politieke organisaties en hun wapentuig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Welk vliegtuig was het meest waardevol tijdens WO II ??

Bericht door Charly1975 »

Welk vliegtuig was tijdens WO II het meest waardevol ?

Dus welk vliegtuig werd volgens jullie het best gebruikt voor de taak die het moest uitvoeren?

Is het bijvoorbeeld de C-47 Skytrain (Dakota) of de Ju 52/3m ?? Of toch de He 111 ? Misschien de Boeing B-17 Flying Fortress ?


Ik denk persoonlijk dat de C-47 Skytrain het meeste heeft betekend in WOII. Alhoewel de rol van de Westland Lysander toch ook niet onderschat mag worden.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Ikzelf zou zeggen de B-17 Flying Fortress. Dit vanwege de goede bewapening, grote bomlading, en vooral omdat het vliegtuig erg veel hebben kon qua schade. De dagbombardementen op militaire doelen waren toch een belangrijk deel van de oorlog.

Maar ik denk als het gaat om het vliegtuig dat het meeste effect had op de verloop van de oorlog. Denk ik de misschien wel de Hawker Hurricane. Een van de belangrijkste keerpunten in de oorlog lijkt mij de Battle of Britain, en de Hurricane heeft hier volgens mij de grootste rol in gespeeld. De Spitfire mag dan wel een stuk beroemder zijn, maar tussen de periode Juli-Oktober 1940 waren 4/5 van de afgeschoten Duitse vliegtuigen door de Hurricane veroorzaakt.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Tim Y. schreef:Ikzelf zou zeggen de B-17 Flying Fortress. Dit vanwege de goede bewapening, grote bomlading, en vooral omdat het vliegtuig erg veel hebben kon qua schade. De dagbombardementen op militaire doelen waren toch een belangrijk deel van de oorlog.

Maar ik denk als het gaat om het vliegtuig dat het meeste effect had op de verloop van de oorlog. Denk ik de misschien wel de Hawker Hurricane. Een van de belangrijkste keerpunten in de oorlog lijkt mij de Battle of Britain, en de Hurricane heeft hier volgens mij de grootste rol in gespeeld. De Spitfire mag dan wel een stuk beroemder zijn, maar tussen de periode Juli-Oktober 1940 waren 4/5 van de afgeschoten Duitse vliegtuigen door de Hurricane veroorzaakt.
ja dat is ook niet zo moeilijk... terwijl de Spit's het vuile werk moesten doen en met de Duitse jagers aan het vechten waren mochten de Hurricanes de bommenwerpers afschieten... en nadat ze zijn ingezet in Afrika zijn ze alleen nog maar als jachtbommenwerpers ingezet... goed toestel, maar ik vind het niet de beste jager..

ik denk dat het waardevolste toestel voor de Amerikanen de P-51 Mustang was, voor de Britten de Lancaster bommenwerper, voor de Duitsers de Focke Wulf en voor de Russen de LA-5 jager
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Mijn antwoord op de hoofdvraag
'Dus welk vliegtuig werd volgens jullie het best gebruikt voor de taak die het moest uitvoeren?' :

Volgens mij zonder enige twijfel de Ju-87 Stuka.

Deze duikbommenwerper werd optimaal benut en is van doorslaggevend belang geweest voor het zo succesvol uitvoeren van het Blitzkrieg principe.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Sjoerd schreef:Mijn antwoord op de hoofdvraag
'Dus welk vliegtuig werd volgens jullie het best gebruikt voor de taak die het moest uitvoeren?' :

Volgens mij zonder enige twijfel de Ju-87 Stuka.

Deze duikbommenwerper werd optimaal benut en is van doorslaggevend belang geweest voor het zo succesvol uitvoeren van het Blitzkrieg principe.
de vraag was 'voor de oorlog' en niet 'voor de Blitzkrieg'... ;)

Tijdens de Blitzkrieg was het al een verouderd ontwerp en bij de Slag om Engeland werden ze zwaar afgestraft en zijn daar niet meer ingezet en in het Oosten zijn ze langzamerhand vervangen door de Focke-Wulf A-5... behalve de Stuka's met een 37 mm kanon zijn nog voor een klein deel gebruikt...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Horsa Glider...
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

C. Works schreef:Horsa Glider...
vertel :)
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Nou, in ieder geval de beste Glider uit WO2.
Werd ook door Amerikanen gebruikt...
Ik heb het verder niet zo op bommenwerpers.
Bij bijna alle bombardementen zijn er ook onschuldige burgersslachtoffers gevallen.
Anders zou ik ook nog de C47 kunnen noemen.
Goed transportvliegtuig dat in ieder geval geen burgersslachtoffers
kan maken tenzij hij neergeschoten wordt.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

C. Works schreef:Nou, in ieder geval de beste Glider uit WO2.
Werd ook door Amerikanen gebruikt...
Ik heb het verder niet zo op bommenwerpers.
Bij bijna alle bombardementen zijn er ook onschuldige burgersslachtoffers gevallen.
Anders zou ik ook nog de C47 kunnen noemen.
Goed transportvliegtuig dat in ieder geval geen burgersslachtoffers
kan maken tenzij hij neergeschoten wordt.
OK dat is dus je persoonlijke favoriet... maar het ging er eigelijk om welke het meest waardevols voor de oorlog was... :) welke zou je dan kiezen?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat iemand een Duits vliegtuig het meest "waardevol" zou vinden...
Dan zeg ik de flying fortress.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

De Dakota C-47, hét werkpaardje van de USAAF.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

C. Works schreef:Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat iemand een Duits vliegtuig het meest "waardevol" zou vinden...
Dan zeg ik de flying fortress.
er staat in de beginpost:
Dus welk vliegtuig werd volgens jullie het best gebruikt voor de taak die het moest uitvoeren?
Dus Duitse vliegtuigen kunnen evengoed.

En om ook nog even on-topic te gaan. Ik denk dat vliegtuigen zoals de Spitfire toch wel heel waardevol waren o.a voor ondersteuning van bommenwerpers en neerhalen van vijandige vliegtuigen.
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Dean- schreef:
C. Works schreef:Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat iemand een Duits vliegtuig het meest "waardevol" zou vinden...
Dan zeg ik de flying fortress.
er staat in de beginpost:
Dus welk vliegtuig werd volgens jullie het best gebruikt voor de taak die het moest uitvoeren?
Dus Duitse vliegtuigen kunnen evengoed.

En om ook nog even on-topic te gaan. Ik denk dat vliegtuigen zoals de Spitfire toch wel heel waardevol waren o.a voor ondersteuning van bommenwerpers en neerhalen van vijandige vliegtuigen.
ondersteuning voor bommenwerpers? ze konden ook maar 700 km vliegen...ong. even ver als de Bf-109 jager... neerhalen van vijandige vliegtuigen dat zeker
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Mike.H Geplaatst: 04-03-2006 16:32 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Tim Y. schreef:
Ikzelf zou zeggen de B-17 Flying Fortress. Dit vanwege de goede bewapening, grote bomlading, en vooral omdat het vliegtuig erg veel hebben kon qua schade. De dagbombardementen op militaire doelen waren toch een belangrijk deel van de oorlog.

Maar ik denk als het gaat om het vliegtuig dat het meeste effect had op de verloop van de oorlog. Denk ik de misschien wel de Hawker Hurricane. Een van de belangrijkste keerpunten in de oorlog lijkt mij de Battle of Britain, en de Hurricane heeft hier volgens mij de grootste rol in gespeeld. De Spitfire mag dan wel een stuk beroemder zijn, maar tussen de periode Juli-Oktober 1940 waren 4/5 van de afgeschoten Duitse vliegtuigen door de Hurricane veroorzaakt.


ja dat is ook niet zo moeilijk... terwijl de Spit's het vuile werk moesten doen en met de Duitse jagers aan het vechten waren mochten de Hurricanes de bommenwerpers afschieten... en nadat ze zijn ingezet in Afrika zijn ze alleen nog maar als jachtbommenwerpers ingezet... goed toestel, maar ik vind het niet de beste jager..

ik denk dat het waardevolste toestel voor de Amerikanen de P-51 Mustang was, voor de Britten de Lancaster bommenwerper, voor de Duitsers de Focke Wulf en voor de Russen de LA-5 jager
Ja, het is toch ook een logische keuze om de Spitfire's achter de jagers aan te laten gaan, deze waren ook een stuk sneller en wendbaarder als de Hurricane.

Voor de Amerikanen zal de Mustang inderdaad een van de belangrijkste zijn geweest. Er zouden vele B-17 verloren zijn gegaan op lange-afstands bombardementen zonder de P-51.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Mike.H schreef: de vraag was 'voor de oorlog' en niet 'voor de Blitzkrieg'... ;)
Nee , de vraag was: welk vliegtuig werd volgens jullie het best gebruikt voor de taak die het moest uitvoeren

Dan kom ik toch bij de Stuka uit: Ondanks dat het ontwerp al verouderd was hebben ze hem toch ingezet, juist omdat het toestel zo'n goede duikbommenwerper was. Stuka's hebben de grondtroepen enorm goed ondersteund door vijandelijke tanks en stellingen met (voor die tijd) grote precisie uit te schakelen zodat de infanterie niet onnodig lang werd opgehouden.

Je hebt gelijk als je zegt dat grote aantallen zijn neergehaald tijdens onder andere de Battle of Britain, maar het was dan ook geen jachtvliegtuig, maar een bommenwerper. Je kan dus ook niet verwachten dat het toestel partij zou kunnen bieden aan Spitfire's of Hurricane's.

Het toestel was vanaf het begin van de oorlog ingezet als duikbommenwerper en in die rol het optimaal benut.

Het was misschien niet het beste vliegtuig uit de oorlog, maar het is wel optimaal benut voor de rol die het uit moest voeren.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie