Een paar apart

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Een paar apart

Bericht door Peter M »

Moest ik een dergelijk paar Winterstiefel enkele maanden geleden te koop hebben zien staan; ik had er nog niet aan gedacht dat het uit de Tweede Wereldoorlog zou kunnen komen.

Afbeelding

Hierboven een PK foto van Kriegsberichter Bruno Lysiak (gepubliceerd in Der Adler (Édition française) nr. 3 / 9 februari 1943, pagina 68), ondertussen heb ik al twee privéfoto's gezien waarop ze aan het front worden gedragen.

Moest iemand nog foto's tegenkomen of meer informatie hebben over dit model, laat het hier gerust weten!
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Hoi Peter,

Ik ben erg benieuwd naar het originele onderschrift van deze foto’s want volgens mij moet ik Kriegsberichter Bruno Lysiak een paar lengte- en breedtegraden verbeteren.
Mijns inziens zijn dit geen Winterstiefel, maar tegenovergesteld: woestijntrappers, Deutsches Afrika Korps dus.
Je kunt het al een beetje aan de foto zien: de eigenaar zit in een grote hoop zand en draagt een groen getinte uniform en een kaki bloes en zit er over het algemeen wat zomers bij.
Deze laarzen zijn er tot 1943 in veel varianten geweest, ze zijn doorgaans helemaal van canvas gemaakt en op de hiel en neus versterkt met leer.
De meeste varianten hebben een veter over de hele lengte aan de voorkant of tot halverwege, hadden hier en daar een riempje of waren meer of minder met leer afgezet.
De brede naad die je aan de voorkant ziet lopen, loopt ook langs de achterkant en hierachter zit versterkt materiaal om te zorgen dat de laars rechtop blijft en niet afzakt.
De Waffen-SS variant was echt meer een canvas laars en had aan de voorkant geen veter.
Achter op de kuit, bovenaan had deze laars wel een 4x2 oogs vetersluiting om de laars voor afzakken te behoeden.
De variant op jouw foto kan ik niet precies terugvinden in mijn boeken, maar omdat je hem vond in een Adler, ben ik geneigd te denken dat dit een iets afwijkende Luftwaffe variant is.
Bron van deze kennis: ‘Afrikakorps, Tropical uniforms of the German Army 1940-1945’ uit de Histoire & Collections reeks van Jacques Scipion en Yves Bastien.
Een fantastisch boek, dat samen met zijn broertje ‘German Soldiers 1940-1945’ niet mag ontbreken in een uniformenverzamelaar zijn boekenkast.
Echt twee prachtboeken met grote duidelijke kleurenfoto’s!
Tussen haakjes, als je ze in het echt ziet: toeslaan!
Die krengen zijn stinkend zeldzaam…
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Interessante theorie LDO, er zijn inderdaad wel wat gelijkenissen met tropisch schoeisel.

Om de context even te verduidelijken: de foto komt uit een artikel getiteld: "Éprouvé dans le tunnel aérodynamique de givrage -
Des vêtements d’hiver supplémentaires pour le Front de l’Est
(Reportage photographique de la PK du correspondent de guerre Bruno Lysiak)"
Het handelt dus over tests met speciale winterkledij, met name kledij die extra kwam bij de gewone Winteranzug (aparte kap, parka, broek, wanten). Hieronder een foto uit hetzelfde artikel:
Afbeelding (Blijkbaar ook in zanderig gebied - let ook op de gezichtsmaskers)

De laarzen op de twee privéfoto's die ik heb gezien werden ook gedragen in combinatie met de volledige Winteranzug.

Onderschrift bij de foto in de openingspost: "Ces bottes d'hiver ont quatre double-couches, dont le remplissage isolateur de paille ou d'une autre matière isolante peut être changé facillement, et qui a huit épaisseurs de semelle de sorte que la chaleur ne peut guerre c'échapper. Avec ses bottes il n'ya plus de pieds gelés possibles"
Vrij vertaald: Deze winterlaarzen hebben vier dubbele lagen, waarvan de isolerende vulling van stro of van een ander isolerend materiaal gemakkelijk vervangen kan worden, en een zool bestaande uit acht lagen zodat de warmte zo goed als niet kan ontsnappen. Met deze laarzen worden bevroren voeten onmogelijk.

Volgens mij gaat het om een verbeterde versie voor beperkt gebruik (vermoedelijk alleen speciale eenheden) van het eerste model van de laatste generatie winterschoenen waarvan hier sprake: http://wiki.wo2.nl/index.php/Duits_schoeisel
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Hardstikke interessant zeg!
De foto die je nu laat zien toont inderdaad de lompe sneeuwlaars die ik in gedachten had bij de expirimentele sneeuwlaars.
Ik zal vanavond mijn 'winterboek' nog eens induiken, als ik iets interessants voor je aan de weet kom, laat ik je het direkt weten.
Ik houd wel van dit soort vraagstukken...

Schitterende foto trouwens, die je er nu bij plakt!
De laarzen die wiki.wo2 toont (half leer, half vilt), heb ik in mijn eigen collectie, alleen dan weer een variant zonder het leren kuitriempje.
Een andere oostfront variant die ik ook heb bestaat helemaal uit leer en tussen de leer lagen is er isolerend materiaal aangebracht waardoor dit echt een paar plompe kolossen lijken.

Afsluitend: ik ga nog even rondneuzen voor je, kom ik iets aan de weet, weet jij het ook.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

LDO schreef:Een andere oostfront variant die ik ook heb bestaat helemaal uit leer en tussen de leer lagen is er isolerend materiaal aangebracht waardoor dit echt een paar plompe kolossen lijken.
Klinkt mij onbekend, als je de tijd zou vinden er een foto van te nemen en die hier te plaatsen zou ik je dankbaar zijn :)
Plaats reactie