prenten Mohammed

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

De koran staat vol met teksten/regels over de ongelovigen. Er wordt op gehamerd dat de gelovigen goed zijn en naar het paradijs gaan, en de ongelovigen (iedereen die niet in Allah gelooft) zijn slecht en gaan naar de hel. In plaats van wat quotes te plaatsen, spoor ik iedereen aan op zich te verdiepen in de Koran. Lees eens een paar hoofdstukken en denk er eens over na. Hoofdstuk 47 Mohammed is bijvoorbeeld interessant.

Hier een online versie in het Nederlands.


Btw, heeft iemand nog die docu bekeken die ik had gelinkt in mijn vorige post hier?
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Drs. S. schreef:De koran staat vol met teksten/regels over de ongelovigen. Er wordt op gehamerd dat de gelovigen goed zijn en naar het paradijs gaan, en de ongelovigen (iedereen die niet in Allah gelooft) zijn slecht en gaan naar de hel.
Verschilt niet zoveel met de bijbel dus. :)
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Robin Vercammen schreef:Ergens verleden week op de RTBF (Waalse zender). Een priester die jarenlang (40 jaar om precies te zijn) missionariswerk deed in de Arabische regio. Hij kent bijgevolg de meeste gebruiken en kan Arabisch lezen. Op de TV vertaalde hij letterlijk een stukje uit de Koran.
Allen die weigeren zich te schikken naar de islam, moeten vernietigd worden
De man werd aangeklaagd door het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding.
Te zot voor woorden.

Je boort hier trouwens wel een interessant onderwerp aan: Waar ligt de grens van vrijheid van godsdienst?
Mag een Imam dergelijke uitspraken doen? Ze staan immers letterlijk in de Koran.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

KevinP schreef:Verschilt niet zoveel met de bijbel dus. :)
Maar niemand interpreteert de bijbel als zodanig. Het gaat er niet om wat er staat, het gaat er om wat je leest.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Drs. S. schreef:Maar niemand interpreteert de bijbel als zodanig.
Zeker wel hoor. Neem de getuigen van Jehova. Zij verkondigen dat enkel zij uitverkoren zijn en als je ook naar de hemel wilt, zul je je moeten aansluiten bij hen. Niet echt positief ten aanzien van ongelovigen of mensen die een ander geloof aanhangen. Ik denk dat mensen die streng christenlijk zijn hetzelfde zullen beweren.
Drs. S. schreef:Het gaat er niet om wat er staat, het gaat er om wat je leest.
Helemaal mee eens! Ik heb al eerder geschreven: ook uit naam van de bijbel kunnen mensen misdaden begaan.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

KevinP schreef:
Robin Vercammen schreef:De West-Europese cultuur en de moslimcultuur hebben nog nooit in de geschiedenis met elkaar vredelievend kunnen samengaan.
Kijken we naar de afgelopen eeuw dan heeft West Europa meer onderlinge conflicten (WOI en WOII) gehad dan conflicten met de moslimcultuur. Er zijn in de geschiedenis talrijke voorbeelden van perioden of locaties waar de West-Europese cultuur en de moslimcultuur vredig naast elkaar konden voortbestaan. Meestal gaat het pas mis als één van beide partijen hun ideologie wil overdragen aan de ander, altijd met geweld. Zowel de VS als moslimfundamentalisten zijn daar momenteel mee bezig en dat is de kern van het probleem, niet de moslimcultuur an sich.
.
Ik bedoelde de mix van de moslimcultuur en de W-Europese cultuur in 1 gebied (BE, NL, FRA,...,), niet de wereld. Mijn fout.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Robin Vercammen schreef:
Robin Vercammen schreef:De West-Europese cultuur en de moslimcultuur hebben nog nooit in de geschiedenis met elkaar vredelievend kunnen samengaan.
Ik bedoelde de mix van de moslimcultuur en de W-Europese cultuur in 1 gebied (BE, NL, FRA,...,), niet de wereld. Mijn fout.
Ik kan je aanraden geschiedenis te gaan studeren en daar te ontdekken dat je ongelijk hebt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Ik schreef:
Robin Vercammen schreef:Ergens verleden week op de RTBF (Waalse zender). Een priester die jarenlang (40 jaar om precies te zijn) missionariswerk deed in de Arabische regio. Hij kent bijgevolg de meeste gebruiken en kan Arabisch lezen. Op de TV vertaalde hij letterlijk een stukje uit de Koran.
Allen die weigeren zich te schikken naar de islam, moeten vernietigd worden
De man werd aangeklaagd door het Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding.
Te zot voor woorden.

Je boort hier trouwens wel een interessant onderwerp aan: Waar ligt de grens van vrijheid van godsdienst?
Mag een Imam dergelijke uitspraken doen? Ze staan immers letterlijk in de Koran.
Weet iemand hier een antwoord op?
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Harro schreef:
Robin Vercammen schreef:
Robin Vercammen schreef:De West-Europese cultuur en de moslimcultuur hebben nog nooit in de geschiedenis met elkaar vredelievend kunnen samengaan.
Ik bedoelde de mix van de moslimcultuur en de W-Europese cultuur in 1 gebied (BE, NL, FRA,...,), niet de wereld. Mijn fout.
Ik kan je aanraden geschiedenis te gaan studeren en daar te ontdekken dat je ongelijk hebt.
Ik nodig je uit om enkele voorbeelden op te noemen.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
^kev
Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 jan 2006, 21:50
Locatie: Someren, N - Brabant

Bericht door ^kev »

Is er eigelijk nog veel aan de hand daar ? ( in het verre oosten ). Ik hoor er niets meer van :|
<('.'<)
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Robin Vercammen schreef:Ik nodig je uit om enkele voorbeelden op te noemen.
Kijk bijvoorbeeld naar de middeleeuwen van voor de kruistochten: christenen en joden leefden samen in de arabische wereld en de drie religies lieten elkaar met rust. De enige voorwaarde die de moslims stelden is dat de christenen geen pogingen zouden doen mensen te bekeren. En dit in een tijd waarin de christenen in Europa de ene na de andere pogrom organiseerden. Deze samenleving in het midden-oosten bracht voor die tijd ongekende contacten met zich mee wat vooral tot uiting kwam in de handel en de wetenschap. Het was zelfs zo dat Europese wetenschappers de hoogstaande kennis van hun arabische collega's tot voorbeeld namen (dat wij arabische cijfers gebruiken is daar nog een gevolg van) en alles dat "arabisch" was werd modieus in Italië en Frankrijk.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Harro heeft een heel goed punt.
Veel werd overgeheveld naar onze Westerse wereld.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Harro schreef:
Robin Vercammen schreef:Ik nodig je uit om enkele voorbeelden op te noemen.
Kijk bijvoorbeeld naar de middeleeuwen van voor de kruistochten: christenen en joden leefden samen in de arabische wereld en de drie religies lieten elkaar met rust. De enige voorwaarde die de moslims stelden is dat de christenen geen pogingen zouden doen mensen te bekeren.
Misschien toch een beetje nuanceren? In het Omyadenrijk bijvoorbeeld moesten andersdenkenden immers tolerantie afkopen door middel van een paar belastingen en het was hen - naast het prediken - ook verboden wapens te dragen, te getuigen voor rechtbanken en ze waren verplicht zich door middel van uiterlijke kentekens te onderscheiden van de anderen. De ontevredenheid van allochtone moslims die zich achteruitgesteld voelden ten opzichte van de autochtone bevolking lag trouwens mee aan de oorzaak van de ondergang van het rijk.
Niettemin was onderlinge culturele uitwisseling tussen de bevolkingsgroepen een heel belangrijk punt.

Wie meer wil weten moet daar niet voor gaan studeren :wink: :
'Les Croisades vues par les Arabes – La barbarie franque en Terre sainte' van Amin Maalouf uit 1983 lezen verruimt de geest ook wel.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

De toenmalige vrede zal ook wel gekomen zijn door het feit dat de Arabische landen een belangrijk kruispunt waren voor de vele handelsreizen van en naar het Aziatisch continent. Feit is dat als er vrede was, de Europeanen dan wel de moslims aanpassingen moesten doen.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Wat is er mis met aanpassingen?

De handelaren dat waren de arabieren. In de middeleeuwen waren er geen "vele handelsreizen" van Europeanen naar Azië.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie