Duits werkkamp uit nazitijd ontdekt

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Duits werkkamp uit nazitijd ontdekt

Bericht door Cas »

Duits werkkamp uit nazitijd ontdekt

Uitgegeven: 8 maart 2006 11:09
Laatst gewijzigd: 8 maart 2006 11:09

WESEL - Bij het West-Duitse Wesel is een werkkamp uit de nazitijd ontdekt. Het kamp was zelfs bij deskundigen niet bekend, meldden Duitse media woensdag.

Op het terrein van 15.000 vierkante meter verbleven destijds meer dan duizend Russische dwangarbeiders. De restanten bevinden zich in een bos bij Repelen. Archeologen en de recherche onderzochten het kamp nadat in de krant Neue Rhein Zeitung op het bestaan was gezinspeeld.

http://www.nu.nl
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Name: Freundeskreis " Ostarbeiter"

Datum: Donnerstag, 31 Mai, 2001 um 19:00:06
Kommentar:
Hallo Martin, für Deinen Besuch auf der Homepage danke ich Dir. Ich staune immer wieder, wie schnell Ihr jungen Erwachsenen Euch im Internett zurechtfindet; denn die homepage ist doch erst seit drei Tagen ge-schaltet. Es fehlt auch noch unsere Begrüßung, in der wir erklären, was unser Freundeskreis will und tut. In ei-nigen Tagen wir dieser Teil im Netz sein. Nun zu Deiner Frage der Arbeitslager in Wesel während dem 2. Welkrieg: Bereits früh, d.h. am 21.12.1940, werden acht Arbeitslager für etwa 110 Kriegsgefangene in Wesel erwähnt, die beschäftigt waren bei: Forstamt Lülerheide, Brüner Straße 14, Tonwerke Glückauf, Tenhompel & Black, Reeser Landstraße Keramag, Abelstraße 1a Im Laufe des Krieges kamen natürlich noch viele Ausländer als Arbeitskräfte ins Land, da sonst die Landwirtschaft, Industrie und Verwaltung zusammengebrochen wären, weil die Männer als Soldaten in ganz Europa dienen mußten. Etwa 1943 und 1944 waren es in Wesel zwischen 500 und 1000 fremde ArbeiterInnen, die dann auch in der Landwirtschaft und in den kinderreichen Familien arbeiten mußten. Uns sind folgende Lager bekannt:: Pionierpark (nördlich der Fischertorstraße- heute Delog) Wirtschaft Zelle Witsch Hetermann Wirtschaft " Am Jäger" Barackenlager Zitadelle Barackenlager "Nordlager", Abelstraße - Keramag Lager Wesmag, Brüner Landstraße Lager Lippehäuschen Hausbootlager im Hafen Lager Feldstraße, Lager Deutsche Röhrenwerke AG, Brüner Landstraße Wirtschaft Bärenschleuse, Lackhausen Nr.113 Deine Eltern können sich sicherlich nicht erinneren. Aber Deine Großeltern müßten sich erinneren können, da die Arbeiter in Gruppen durch die Stadt geführt wurden. Auch die städtische Müllabfuhr und Straßenreinigung wurde vorwiegend von "Russen" erledigt. Viele Grüße im Namen des "Freundeskreises Ostarbeiter" Postfach 100 143 D 46461 Wesel
bron: http://www.ostarbeiter.de/

Het kamp was dus al langer bekend. In de Rheinische post werd een artikel over de kampen geschreven in 2001.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Mja, het is in de "grotere" media blijkbaar nu pas bekend..

Maaru...."even een kamp ontdekken waar 1000 man hebben gezeten". Hoe kan dat dat zoiets zo lang zoiets groots onbekend blijft? Vind ik wel een beetje raar.

Jurrie
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Zijn er al foto's???
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

Op de door mij boven genoemde site kijken bij 'Aus der Presse'.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Er is toch ook een boek over dat soort kampen?
"Gevangen in het veen" meende ik dat de naam ervan was.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Bizar :o inderdaad wel vreemd dat ze het pas na 55 jaar ontdekt hebben alst het in 2001 zou zijn geweest :?
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

Zo zie je maar dat er nog een hele hoop te vinden en te zoeken valt.
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
bennie
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2006, 00:06

Bericht door bennie »

Ich habe est nicht gewuste .... :(
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Zo worden eigenlijks elk jaar nog wel dingen ontdekt net als die bunkers waar hier ook al topic over is. :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

the_king88 schreef:Er is toch ook een boek over dat soort kampen?
"Gevangen in het veen" meende ik dat de naam ervan was.
Dat zijn toch die boeken die in het DvhN werden geadverteerd? Die gingen over de kampen in het Emsland:
http://www.diz-emslandlager.de/reihe06.htm
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Motorway schreef:
the_king88 schreef:Er is toch ook een boek over dat soort kampen?
"Gevangen in het veen" meende ik dat de naam ervan was.
Dat zijn toch die boeken die in het DvhN werden geadverteerd? Die gingen over de kampen in het Emsland:
http://www.diz-emslandlager.de/reihe06.htm
Inderdaad jah dat is hem jah, ik heb hem ook wel grappig boek :)
Ik loop ook met dvhn en kreeg niet eens korting :cry:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie