Bij welke aankoop hadden jullie de meeste mazzel>

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Fallschirmjager-militaria schreef: Geen Splinter wel Sumpf en helaas niet in Nederland (snif)
Moet je die nog ontvangen of zo?
Gebruikersavatar
Fallschirmjager-militaria
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 15:06
Locatie: The Hague
Contacteer:

Bericht door Fallschirmjager-militaria »

C. Works schreef:
Fallschirmjager-militaria schreef: Geen Splinter wel Sumpf en helaas niet in Nederland (snif)
Moet je die nog ontvangen of zo?
Nee helaas ligt het allemaal bij een vriend van mij opgeslagen in de VS, hij heeft het geleend voor publicaties net als een aantal andere zaken van me. Deze Smock staat bijvoorbeeld in het dikke FJ boek van Kurz.
en is in absolute Nieuwstaat.

Als die vriend weer over komt naar Nederland hoop ik dat hij de smock weer mee terug neemt.
Always lookin' for everything to do with World War Two.
You want to sell! I want to buy, so drop me a line at Info@fallschirmjager-militaria.com
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Haha dat hoop ik ook voor je :shock: Wat een geweldig mooi ding :lol: :o
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Hij os dus wel gewoon 100% van jou Fallschirmjager-militaria?
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Mijn grootste koopje is een Duits gasmasker in bus voor €10:-)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Koopjes en donaties

Bericht door asjemenou »

In de tijd dat ik medewerker was van de stichting Herdenking 40-45 in mijn woonplaats heb ik heel wat militaria donaties gehad. Het is teveel op op te noemen maar ik zal enkele voorbeelden noemen;
- 20 tal originele aanplakaffiches en promotiemateriaal van de NSB en de Duitse Wehrmacht in Nederland (levenslang in bruikleen gegeven aan het NIOD).
- Nalatenschap van een Poolse veteraan bestaande uit enkele medailles en Poolse adelaars.
- Nalatenschap van een oud militair en verzetsman, bajonet met bijbehorende schede voor de M95 Hembrug karabijn en diverse armbanden van het voormalig verzet.
- Eveneens afkomstig van een voormalig verzetsman, een Luftwaffe LKp S101 Sommer vliegerhelm met bijbehorend zuurstofmasker en vliegbril en een kompleet Luftwaffe gasmasker met gasmaskerbus. De voormalige verzetsman heeft beide objecten gehad van een Canadese soldaat tijdens de intocht der Canadezen in Amsterdam. De beste man wilde wel een kleine vergoeding, 40 gulden!
- Als tiener heb ik ooit eens een Duitse M35 helm gehad, zie de topic "Plaats je Duitse helm". De helm was van een vader van een jeugdvriend van mij. Diens opa heeft tijdens de oorlog in Duitsland gewerkt en heeft hem toen ooit meegenomen als ik het mij goed herinner.

Dit is wat mij zo even te binnen schiet.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

n2 schreef:Mijn grootste koopje is een Duits gasmasker in bus voor €10:-)
Mijn vriend een in herfstcamouflage voor ¬5,-!
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Bericht door n2 »

Ja, het is altijd baas boven baas he :-P
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

C. Works schreef:
n2 schreef:Mijn grootste koopje is een Duits gasmasker in bus voor €10:-)
Mijn vriend een in herfstcamouflage voor ¬5,-!
Zal wel replica zijn :P
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Baas boven baas

Bericht door asjemenou »

n2 schreef:Ja, het is altijd baas boven baas he :-P
Dat is waar. Ik weet niet of dit nu een reactie is op mijn reactie maar dat geeft ook niet. Ik wil overigens ook niet teveel off topic gaan maar ik wil er wel dit over zeggen.
Toen ik een jochie van 15 jaar was waren WOII spullen veel meer voorhanden. Sterker nog ik kocht zelfs WOII spullen in een ordinaire legerdump. En 100% origineel. Die tijd is inmiddels wel voorbij.
Ook de tijd dat ik deel uitmaakte van een stichting die de herdenking/herinnering aan de oorlog levend hield heb ik veel van mensen gekregen. Vaak afkomstig uit nalatenschappen. Zelfs tot op de dag van vandaag krijg ik nog spullen. Ook veel naoorlogs spul maar uit beleefdheid pak je ook dit aan want wie weet wat ze de volgende keer voor je hebben.
Het is al eens eerder gezegd op dit forum, veel WOII militaria zit nu eenmaal vast in WOII militariaverzamelingen en komt alleen op de markt als zo'n WOII verzamelaar overlijdt o.i.d.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

pvt_Ed schreef:
C. Works schreef:
n2 schreef:Mijn grootste koopje is een Duits gasmasker in bus voor €10:-)
Mijn vriend een in herfstcamouflage voor ¬5,-!
Zal wel replica zijn :P
Die bussen maken ze niet na, maar de verf is natuurlijk altijd moeilijk hé :|
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

C. Works schreef:
pvt_Ed schreef:
C. Works schreef: Mijn vriend een in herfstcamouflage voor ¬5,-!
Zal wel replica zijn :P
Die bussen maken ze niet na, maar de verf is natuurlijk altijd moeilijk hé :|
Ongeveer 75% is nep. Hetzelfde bij Duitse helmen.
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Heb zelf ook een "originele" Duitse Gasmasker Camo bus gehad!
raytheman
Lid
Lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 18 feb 2006, 17:45

Bericht door raytheman »

Vandaag nog een koppelschuhe ( voor een k-98 bajonet) op de kop getikt voor 16 euro. Op zich niet heel goedkoop maar er bleek een ss stempel op te zitten. Dat maakt het dan wel weer leuk ;-)
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Eén van mijn opmerkelijkste WOII aankopen was niet As-gebonden maar zeker het vermelden waard.
Ik was in Amsterdam op het Waterlooplein aan het struinen door een kraam vol oude boeken.
Ik had al een zooitje heel aardige boeken te pakken, toen ik ook tegen deel I van ‘De Binnenlandse Strijdkrachten’ aanliep, exacte titel weet ik even niet meer, dik zwart boek met wapperende driekleur voorop.
Ik dacht aanvankelijk dat er een lelijke plakband reparatie inzat voorin, maar toen voelde ik beter en merkte ik dat er iets ingeplakt zat.
Met een ongeïnteresseerd gezicht gevraagd aan de verkoper wat het boek moest kosten, hij bladerde er even door en dacht schijnbaar ook dat de eerste bladzijden lelijk geplakt waren en vroeg er twee gulden vijftig voor.
Thuis met een scalpel de bladzijden ontdaan van het plakband om het mysterie te ontrafelen.
Het boek was van een zeer actief lid geweest van de BS.
De man (uit de buurt van Pekela) had een gedeelte van zijn herinneringen in het boek geplakt.
In het boek zat onder andere: een naoorlogse foto van de man in Engels uniform, een bedankbrief van Prins Bernhard dat de man onderscheiden werd met het verdienste insigne van de Binnenlandse Strijdkrachten, zijn naoorlogse ID-kaart die hem identificeerde als veteraan met alle rechten die daaraan verbonden waren, een brief van zijn toenmalige BS commandant waarin een gedeelte van zijn wapenfeiten en verdiensten vermeld werden (kortom: het bewijs dat hij een verzetsstrijder was en geen meikever), een handje vol Ausweise en andere documentatie uit de oorlog.
Kortom: iemand zijn hele geschiedenis ontvouwde zich uit een rommelmarktaankoop.

Diverse keren heb ik me afgevraagd of ik de familie van de man niet moest opzoeken.
Want hoe is dat boek op de rommelmarkt in Amsterdam gekomen?
Onaardig denk ik dan: de man is waarschijnlijk overleden en zijn familie heeft zonder te kijken de man zijn dierbare herinneringen zo aan een inboedelopkoper verkocht.
Dus laat zijn familie het Oud Hollandsche Heen ende Weer bekomen, zijn herinneringen zijn nu in handen van iemand die zijn inzet en opofferingbereidheid waardeert, de oorlog herdenkt en er heel veel mee bezig is.
Ik ben nog niet helemaal in overeenstemming met mijn geweten op dit punt…

Wel jammer is dat, zoals ik al zei, er met gewoon plakband en niet met zuurvrij papiervriendelijk tape zoals Magic Tape van 3M is gewerkt door de oude eigenaar.
Laat dit meteen een les zijn voor ieder die ook documenten en boeken verzamelt: gebruik NOOIT, NOOIT, NOOIT normaal plakband om dingen te reparen: het plakband vergaat tot een streep celluloidachtige troep en de lijm tast het papier vreselijk en onherstelbaar aan!

Overigens is het niet de eerste keer dat ik geluk heb gehad met boeken (wel de opmerkelijkste).
Ik verzamel oa drukwerk/boeken van Nenasu en ik heb al heel wat documentatie uit oude boeken geschud.
Strooifolders, foto’s, vlugschriften en kleinere brochures, waarschijnlijk ooit door de eigenaar als bladwijzer gebruikt en vergeten, nu ten zeerste verwelkomt in mijn hebberige handjes.
’T is een heel verhaal geworden, maar de amusementswaarde leek me niet onaardig en daarom wilde ik het jullie niet onthouden.
Plaats reactie