Lezing in Kamp Vught, 7 maart 2004.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Lezing in Kamp Vught, 7 maart 2004.

Bericht door Bjorn »

Op zondagmiddag 7 maart vertelt oud-gevangene P. de Bruijne in kamp Vught over zijn verzetsverleden en oorlogservaringen.

De heer P. De Bruijne raakt als 22-jarige betrokken bij het verzet. Maar in april 1943 wordt hij verraden en komt in kamp Amersfoort terecht. Vanaf die tijd zit hij bijna onafgebroken op diverse plekken vast, waaronder in een bunkercel op kamp Vught (zie foto). Twee jaar na zijn arrestatie weet hij te ontsnappen tijdens een dodenmars in de buurt van Dachau.

Door zich naïef en onnozel voor te doen wist burgemeesterszoon De Bruijne zich uit de moeilijkste situaties te praten. Normaliter kende de bezetter voor verzetsmensen weinig pardon. Omdat hij handig was met het repareren van auto's en radio's, kwam hij vaak in de betere kampbaantjes terecht, met net iets meer te eten.

Op weg naar Dachau is hij aan de dood ontsnapt door tijdig te vluchten. Het overgrote deel van de groep werd later in de bossen doodgeschoten. Grotendeels te voet legde hij de weg terug naar Nederland af. Die tocht duurde ruim een maand.

Reserveren voor de lezing wordt dringend aangeraden, omdat het aantal plaatsen beperkt is.
Bron:http://www.uitinbrabant.nl/uib/brabant/ ... 33591.html

Misschien wat voor de Brabanders onder ons?
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ik had t al in het regionale krantje gelezen ga er ook heen lijkt me wel leuk
Starting up again
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ben ik te laat met mijn topic. Ik ga ook en ik mag er een verslagje van maken en op internet zetten. Daar had meneer De Bruijne geen probleem mee volgens de mevrouw aan de telefoon. Dat komt dan in wo2 persoonlijk, hebben we daar weer een echt verhaal.

Mijn vriend gaat ook mee, ik ben benieuwd of hij de 2,5 uur niet lang gaat vinden. ;)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Leuk :) misschien is het iets voor op de site zelf? proos?

Misschien kun je ook een foto maken van de meneer? als die er geen bezwaar tegen heeft?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik vind 't gaaf !

We zullen even Yvonne's bijdrage afwachten en dan kijken we haar even met z'n allen lief aan of we het ook op de www mogen plaatsen :D
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

dan ze ik je over weken weer yvone :P
Starting up again
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Veel plezier he! :)
Enne, maak er iets van :) .
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

idd plezier Yvonne
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

Ik weet niet of ik ernaar toe ga, t is nog niet zo lang geleden dat ik er al ben geweest. Lijkt me wel heel boeiend.
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

keb al gereserveerd en lijkt me wel mooi
Starting up again
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Morgen al! Ik ben benieuwd. :)
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Laat ons maar even weten hoe het was he :) .
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

We zijn weer thuis. Het was erg interessant wat hij allemaal te vertellen had. In de pauze en op de terugweg heb ik flink wat aantekeningen gemaakt. Die ga ik nog uitwerken, maar het kan nog wel een paar dagen duren voor ik het hier post. Ik heb de komende dagen niet zoveel tijd, maar er komt zeker een verslag. :)
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

YPPY schreef:Ik heb de komende dagen niet zoveel tijd, maar er komt zeker een verslag. :)
Ik ben benieuwd :) !
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Wat een werk! Maar het komt er bijna aan. Houd wo2 persoonlijk in de gaten. ;)
Plaats reactie