Foto's Duitse Soldaten

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Foto's Duitse Soldaten

Bericht door Tim Y. »

Vandaag had mijn oma nog eens de oude fotoboeken nagekeken, en heeft ze 2 foto's gevonden van Duitse soldaten. Ik heb de foto's nou gekregen en probeer zoveel mogelijk te weten te komen, maar aangezien ik niet zo thuis ben in Duitse militaria, en ook niet goed weet op welke sites ik zou moeten zoeken voor meer informatie vraag ik dit maar aan de kenners hier. Misschien valt er ook niet veel meer informatie te achterhalen aan de hand van de foto's, dat weet ik niet.

Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Op de eerste foto staat de tante van mijn oma met haar man Johann Rosskamp. Johann Rosskamp is geboren op 26-04-1906. Hij heeft de oorlog overleeft, maar heeft wel in een Engels krijgsgevangenkamp gezeten. Ik heb niet veel verstand van Duitse rangen en insignes, maar zover ik weet is hij geen officier. En hij heeft geen schouder insignes dus hij was gewoon soldaat (Schutze). Als dit niet zo is, zeg het maar. Ik weet dus niet of er meer informatie met de naam te vinden is, maar ik hoor het graag als iemand weet waar hiervoor te zoeken. Misschien kan je ook aan de hand van het uniform of iets dergelijks zien, waneer de foto ongeveer genomen is. Ik weet wel waar de foto genomen is, namelijk in Aachen bij Petermann, Blondelstr. 23/25.

Op de tweede foto staat Ferdinand Mommer, en dat is de zoon van de vrouw op de eerste foto, maar niet van die man. Hij is in 1919 geboren, en is gestorven in Rusland. En zat volgens mijn oma, bij het rode kruis. Ik dacht ook dat hin een gewone soldaat was, maar verbeter me maar als dit niet klopt. Als iemand dus meer inforamtie aan de hand van de namen kan vinden, of ongeveer de tijd kan bepalen waneer de foto genomen is (misschien dus aan de hand van het unifrom, ik weet niet of dit bijvoorbeld veranderd is tijdens de oorlog?), hoor ik het graag.

Vroeger had mijn oma ooit de Wehrpass van Ferdinand Mommer, maar nog voor dat ik geboren werd heeft ze deze weggegeven aan een andere geinterreseerde. Jammer, want dat zou wel een mooie aanwinst zijn, samen met de foto.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het lijken inderdaad gewone soldaten (geen zilveren bies op het schuitje, geen brede zilveren rand rond de kraag, geen opvallende epaulletten). De uniformen lijken mij van het model 1936, vanaf 1940 zijn daar x aantal variaties op gekomen (voornamelijk een gewone feldgrau kraag in plaats van de donkergroene) en dat samen met ontbreken van onderscheidingen zouden de foto's wel eens vroeg in of voor de oorlog genomen kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Met deze foto's kan je niet veel meer te weten komen dan wat je al weet. Het zijn gewone soldaten, ze dragen inderdaad een M36 tunic, maar dit type werd de hele oorlog doorgedragen. De foto's kunnen vooroorlogs zijn, maar even goed laat-oorlogs.


Ben je zeker dat de zoon Ferdinand Mommer heette? Ik vind hem niet terug in de database van Duitse gesneuvelden op de Volksbund.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Volgens mijn oma heette hij inderdaad Ferdinand Mommer. Ik weet natuurlijk ook niet of dit juist is, ik geloof maar wat ik gehoord heb. Als ik haaar nog eens zie of bereiken kan, zal ik het nog eens zeker navragen.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Zou het niet ferdinand moNNer kunnen zijn?
Mommer en monner hoort bijna hetzelfde namelijk.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie