Ex-nazi Friedrich Engel (97) overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Ex-nazi Friedrich Engel (97) overleden

Bericht door Mich »

Van Planet.nl
Afbeelding

Ex-nazi Friedrich Engel (97) overleden
Gepubliceerd op maandag 13 februari 2006

BERLIJN (ANP/DPA) - De ex-nazi Friedrich Engel, ook bekend als de Beul van Genua, is op 97-jarige leeftijd overleden. De voormalig SS-officier stierf al vorige week in Hamburg, aldus de Duitse justitie.

Engel werd in juli 2002 veroordeeld tot zeven jaar cel wegens zijn betrokkenheid bij de executie van tientallen Italiaanse gevangenen op 19 mei 1944 in Genua. In hoger beroep werd het proces evenwel in 2004 stopgezet.

Het federale hof in Leipzig, de hoogste juridische instantie in dit soort zaken had destijds problemen met de bewijsvoering van het Openbaar Ministerie en wilde dat een lagere rechtbank de zaak opnieuw bekeek. Wegens de hoge leeftijd van de verdachte werd daar uiteindelijk van afgezien.

Een Italiaanse militaire rechtbank veroordeelde Engel in 1999 bij verstek tot levenslang. De Duitser bleef onvindbaar, tot de Duitse tv-zender ARD hem in 2001 opspoorde. Het is volgens de Duitse wet niet mogelijk Duitse staatsburgers aan andere landen uit te leveren.
Voor degenen die het nog niet gehoord hadden. Ik heb er zelf vrijwel niets over gelezen, dus het leek me nog wel interessant om het ook even hier te plaatsen. Zie: http://de.wikipedia.org/wiki/Friedrich_ ... %BChrer%29 voor wat meer informatie.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Ik had het nog niet gelezen! :roll:
Maar is die plotseling overleden of was die al ziek?
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
leieboordbewoner
Lid
Berichten: 609
Lid geworden op: 07 dec 2005, 14:34
Locatie: Oeselgem a/d Leie (B)
Contacteer:

Bericht door leieboordbewoner »

Eens je 97jaar bent kan het rap verkeren hé... Maar wat voor nut heeft het nog om iemand op zo een leeftijd nog in het gevang te zetten? Tot inkeer en berouw zal hij nu niet meer komen denk ik...
For King & Country
Red
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 feb 2006, 17:51
Locatie: Belgie

Bericht door Red »

Ik vind dit ook, bijna 60 jaar na de feiten, moet deze zaak dan niet verjaard zijn?
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

Red schreef:Ik vind dit ook, bijna 60 jaar na de feiten, moet deze zaak dan niet verjaard zijn?
dat soort zaken verjaren volgens mij nooit, er worden wel vaker oud ssér of andere soldaten aangeklaagd.
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Ik ben het met leieboordbewoner eens dat zo'n man hoogstwaarschijnlijk niet meer tot inkeer zal komen. Maar om hem dan maar vrij rond te laten lopen vind ik ook een slecht idee. Dan ben ik toch voor een proces. Om hem toch niet met zijn misdaden weg te laten komen.
Overigens is het waar dat oorlogsmisdaden voor de wet nooit verjaren en dat zulke oude nazi's dus nog steeds voor het gerecht kunnen worden gebracht.
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

hij heeft zijn hele leven angst moeten hebben om een keer
gepakt te worden.. een erg leuk leven zal hij na de oorlog wel
niet meer gehad hebben. Ik denk dat je dit soort mensen beter
kunt intervieuwen en alles goed opschrijven ed zodat het bewaart
blijft, dan hem in de gevangenis zetten.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik denk niet dat ie echt in angst heeft geleefd hoor.....hij woonde toch gewoon in Duitsland toen de ARD 'm opspoorde ?

Als je angst hebt ga je ergens anders wonen. Nee hoor...deze man heeft gewoon geleefd of er nooit iets is gebeurt. Zoals je ook op de link kan zien die Mich heeft geplaats had hij ook nergens spijt van.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Red
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 feb 2006, 17:51
Locatie: Belgie

Bericht door Red »

jah, spijt, ik heb ergens gelezen dat die SSers helemaal gebrainwashed waren, dat ze lessen volgden over ideologie en dat ze daar zo op doorramden dat ze, denk ik, niet meer wisten wat ze deden en dat die mens daarom er geen spijt van heeft.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Red schreef:jah, spijt, ik heb ergens gelezen dat die SSers helemaal gebrainwashed waren, dat ze lessen volgden over ideologie en dat ze daar zo op doorramden dat ze, denk ik, niet meer wisten wat ze deden en dat die mens daarom er geen spijt van heeft.
Indoctrinatie
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik ken er anders genoeg die spijt hebben of hadden. Nieteens zozeer van oorlogsmisdaden maar sowieso dat ze Hitler niet door hadden.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Harro schreef:Ik ken er anders genoeg die spijt hebben of hadden. Nieteens zozeer van oorlogsmisdaden maar sowieso dat ze Hitler niet door hadden.
Ja en dan vraag ik me af..wat als ze wel gewonnen hadden..zouden ze dan ook spijt hebben?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Jawel, sommige wel. Die maken zich oprecht kwaad over de holocaust.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

Bericht door jan willem »

dit soort ss officieren/soldaten werd over het algemeen ook verafschuwd door de waffen-ss soldaten. Allgemeine SS/Gestapo/SD was ook zeer zeker binnen de waffen-ss divisies niet geliefd. Het onderstaande stuk tekst heb ik van Wikipedia afgehaald, het zwarte deel is iets wat eens met aandacht gelezen moet worden. Omdat er nog wel eens misverstanden bestaan over het executeren van gijzelaars in oorlogstijd van toen.

Nachdem Engel von den Amerikanern gefangen genommen wurde, gelang es ihm 1947 aus dem Lager Oberursel zu entkommen. 1948 war er noch Bademeister in Braunlage unter dem Namen Friedrich Schottenberg. Doch bereits 1949 wurde er Prokurist bei einer Holzimportfirma in Hamburg und blieb dann sehr lange unbehelligt. Auch in Italien wurden Ermittlungsakten, wahrscheinlich aus politischer Rücksichtnahme gegenüber Deutschland, jahrzehntelang nicht bearbeitet. Eine Anzeige während der 1960er Jahre blieb folgenlos und die Ermittlungsakten verschwanden spurlos.

1999 wurde er dann doch von einem italienischen Militärgericht in Abwesenheit wegen 249-fachen Mordes zu lebenslanger Haft verurteilt. Daraufhin wurde Engel auch in Deutschland vor Gericht gestellt. Engel kommentierte die Vorwürfe mit den Worten: „Ja, ich war daran beteiligt. Es tut mir Leid, aber ich habe nichts zu bereuen.“ Er habe Angst gehabt, seinem Vorgesetzen zu widersprechen. Die Erschiessung der 59 Geiseln beanstandete auch das Hamburger Landgericht nicht - diese war durch das damals gültige Völkergewohnheitsrecht gedeckt. Engel habe aber die Erschiessung zu grausam durchführen lassen (an einer Grube, der nachfolgende konnte die Erschiessung des Vormannes mitanhören) und damit die sogenannte "Humanitätsschranke" verletzt. Das Hamburger Landgericht verurteilte den 93-jährigen Engel im Juli 2002 zu 7 Jahren Haft. Wegen seines hohen Alters, und weil seine Frau seiner Pflege bedurfte, verließ er als freier Mann den Gerichtssaal.


JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Gebruikersavatar
Motorway
Lid
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 feb 2006, 16:22
Locatie: Lichtstad van het Noorden

Bericht door Motorway »

jan willem schreef:dit soort ss officieren/soldaten werd over het algemeen ook verafschuwd door de waffen-ss soldaten. Allgemeine SS/Gestapo/SD was ook zeer zeker binnen de waffen-ss divisies niet geliefd. Het onderstaande stuk tekst heb ik van Wikipedia afgehaald, het zwarte deel is iets wat eens met aandacht gelezen moet worden. Omdat er nog wel eens misverstanden bestaan over het executeren van gijzelaars in oorlogstijd van toen.

(..)

Die Erschiessung der 59 Geiseln beanstandete auch das Hamburger Landgericht nicht - diese war durch das damals gültige Völkergewohnheitsrecht gedeckt.

JW
En de bron van deze wijsheid is.....? Heb je misschien het vonnis gelezen?
Plaats reactie