Wat zou er zich nog in "onze" bodems bevinden?

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Nou, wat ik me toch altijd afvraag:
Op welke zolders moet je nu zoeken om nog een vondst te doen??.Want er zullen toch geen (nauwelijks ) zolders zijn waar sinds de oorlog niemand meer heeft gekeken. En zoiezo hoe doe je zoiets. Bel je dan bij een wildvreemd iemand aan van mag ik eens op uw zolder kijken :lol:
mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

goedenmiddag wij zijn van de zolderspeurders(A) opzoek naar uuh zolderspullen :P

maargoed, er zit nog zat in de grond, ook veel waar we geen weet van hebben, ook veel vermiste mensen...
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Je lacht ermee, maar je zou er nog aardig van kunnen opkijken wat er allemaal bovenkomt vanuit zolders en kelders. Vooral dan na overlijdens van oude mensen en uit oude woningen. Ik heb onder andere al volgende verkregen in m'n verzameling door zo'n vondsten ;

* Belgisch gasmasker 1939 in goede staat en ongebruikt met koker en riem (een collega kocht een oude woning in Bergen (B)).

* (onklaar gemaakte) Mark II handgranaat en paar getten (beenbeschermers) uit de kelder van een kasteel in Frankrijk (ex-baas van me kocht dit kasteeltje en wist dat ik verzamelaar was)

* Duitse WO1 stahlhelm M18 (m'n stiefbroer zag hem bij de buren liggen tijdens de ophaling van het groot vuil, z'n bejaarde buren hadden deze al die tijd gebruikt om kastanjes in te poffen op de 'Leuvense stoof' :shock: )

* laatst nog 2 Duitse Feldfernsprechers, allebei met batterij en 1 verbindingskabel erbij (zeldzaam!), op de kop getikt bij de rommelverkoop ten voordele van een rusthuis in de buurt. voorwerpen werden geschonken door de bewoners en/of vrienden. Beide gekocht in perfecte staat na afbieden voor 35 euro samen. Huidige marktprijs ligt op zo'n 100 euro het stuk (zonder batterij en kabels wel te verstaan).
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

Ik vraag me dus af, hoe komen jullie toch in godsnaam in contact met mensen met dingen op hun zolders want lang niet op elke zolder ligt wat
mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

laatst nog 2 Duitse Feldfernsprechers, allebei met batterij en 1 verbindingskabel erbij (zeldzaam!), op de kop getikt bij de rommelverkoop ten voordele van een rusthuis in de buurt. voorwerpen werden geschonken door de bewoners en/of vrienden. Beide gekocht in perfecte staat na afbieden voor 35 euro samen. Huidige marktprijs ligt op zo'n 100 euro het stuk (zonder batterij en kabels wel te verstaan).
Erg mooie vondsten, maar een veldtelefoon FF33 kost zonder batterij en kabel echt geen 100 euro hoor. Eerder 60-70.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Edgar schreef:
laatst nog 2 Duitse Feldfernsprechers, allebei met batterij en 1 verbindingskabel erbij (zeldzaam!), op de kop getikt bij de rommelverkoop ten voordele van een rusthuis in de buurt. voorwerpen werden geschonken door de bewoners en/of vrienden. Beide gekocht in perfecte staat na afbieden voor 35 euro samen. Huidige marktprijs ligt op zo'n 100 euro het stuk (zonder batterij en kabels wel te verstaan).
Erg mooie vondsten, maar een veldtelefoon FF33 kost zonder batterij en kabel echt geen 100 euro hoor. Eerder 60-70.
Ik heb mij altijd laten vertellen, door verkopers en verzamelaars dat de prijs rond de 100 euro lag, viel nog te bezien wat het bouwjaar en de maker van het toestel is. En of ie in goede staat is, eventueel met riemen, batterij, zwengel, kabel erbij.
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Dat klopt, die riemen kunnen inderdaad heel duur zijn. Weet niet of er bij jouw FF33 ook een riem of zwengel. Maar iig, erg mooie items lijkt me, voor een nog mooiere prijs! :)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Rémy carré schreef:Ik vraag me dus af, hoe komen jullie toch in godsnaam in contact met mensen met dingen op hun zolders want lang niet op elke zolder ligt wat
mvg
Rémy
Nou mijn moeder maakt schoon bij oude mensen en krijgen ze het over kinderen en wat die doen.
nou van een komt andere dus en die vrouw heeft me ook plek gewezen waar hier vroeger de duitse opslagplaatsen zaten.
Maar ze had verder niks meer.
en me moeder werkte voor 15 jaar terug in bejaardentehuis en was man die zei zal ik dit weggooien of wil jij hem hebben was zijn persoonsbewijs met "ausweis" omdat hij een boer was. (deze heb ik nu in mijn verzameling)
Zo komt je dus nog welleens met ouderen in gesprek,
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
lee enfield
Lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 02 jan 2005, 23:51

Bericht door lee enfield »

wat ik heb gevonden niet veel maarja

engelse hak van een schoen uit arnhem
bren mag
kogels .30
hulzen 303
en een grand bajo uit goesbeek in super prachitge staat (knopje werkt nog en amper roest)

greetzz
kevin
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

Edgar schreef:Dat klopt, die riemen kunnen inderdaad heel duur zijn. Weet niet of er bij jouw FF33 ook een riem of zwengel. Maar iig, erg mooie items lijkt me, voor een nog mooiere prijs! :)
Volgende heb ik;
1 x FF33 Hagenuk 1943 , zwengel en in onberispelijke staat, geen enkel roestvlekje.
1 x FF33 ??? 1943, zwengel, batterij
1 x FF33 ??? 1944, zwengel, batterij en verbindingskabel

Afbeelding

En hier zo'n zeldzaamheid, een originele (gestempelde) batterij voor de FF33. Als je op Ebay zoekt zal je er ook vinden, maar vrijwel allemaal na-oorlogse modellen. Zoals je ziet hebben de originele wartime batterijen de swastika op de batterij staan en zijn ze gestempeld.
Afbeelding
Hersteller : PALA A.G.
Elemente- und Batterienfabrik
SCHLAN bei Prag.

Ingebrauchnahme spästens bis : 24.VII.1943
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Guido schreef:mijn bodemvondsten : veel granaatscherven

zoldervondsten : M1 US bajonet
wat kleine andere spullen
vooroorlogse gummyknuppel
SA Sportabz. genummerd en minder voorkomende maker

gemeente grootafvaldump:

-2x m28 nederlandse helm
-2x duits gasmaskers
-2britse helmen
-hulzen/kogels
-first aid kit kist brits (zeldzaam)

en dan vergeet ik vast nog wat..
Gewoon van de vuilstort? :shock:
Ging je er gewoon heen even kijken, kreeg je een tip van iemand?
Want ik denk niet dat iemand zomaar iets weg doet...
Deas Gu Cath
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

Dat zou ik ook wel eens willen weten:P
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Tja.... kijk naar een zee of dergelijks zal nog wel genoeg in zitten.
Zoals boten of neergeschoten vliegtuigen, :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

the_king88 schreef:Tja.... kijk naar een zee of dergelijks zal nog wel genoeg in zitten.
Zoals boten of neergeschoten vliegtuigen, :roll:
vliegtuigen en boten kun je nie mee naar huis nemen :P
Gebruikersavatar
thrill me
Lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 08 jan 2004, 21:00
Locatie: Zuidoost-Vlaanderen BELGIË
Contacteer:

Bericht door thrill me »

dwayne schreef:
the_king88 schreef:Tja.... kijk naar een zee of dergelijks zal nog wel genoeg in zitten.
Zoals boten of neergeschoten vliegtuigen, :roll:
vliegtuigen en boten kun je nie mee naar huis nemen :P
Idd! Ik heb hier zelf nog een lege Britse huls van een of andere oorlogsbodem uit WO2 liggen, ongeveer 1m groot en opgevist door een Belgische vissersboot.

Hier een interessante link naar een Normandische museum dat vrijwel enkel zeevondsten tentoonstelt : http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/82
Thrill Me!!!
{Avatar : Melder, Funker, Störungssucher}
Plaats reactie