tijdlijn

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
monty
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2003, 10:42
Locatie: Burgum
Contacteer:

tijdlijn

Bericht door monty »

hallo allemaal,

Ik heb een voorstel, ik wil wel de tijdlijn maken vanaf 1939 t/m 1945. Ik hoef er niets voor terug te hebben, TENZIJ u wat tweede wereld oorlog spul heb en dat kwijt wilt, ik zoud er met plezier aan willen werken.

groeten,
Jurryt
Als iemand nog WO2 spul heeft, alles is welkom!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hoi Jurryt,

Hoe wil je dat aanpakken?

Tis wel een heleboel werk hoor. Ik heb hier een pak papier liggen van 114 kantjes (klein lettertype), dat de tijdlijn moet gaan worden.

Groets,
Proos
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
monty
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2003, 10:42
Locatie: Burgum
Contacteer:

Bericht door monty »

ik dacht meer aan en TEXT, een tijdlijn, bijv.. in het jaar 1940 een text wat er in die tijd gebeur is, en niet zo'n onoverzichtelijke (Vind ik) tijdlijn :?
Als iemand nog WO2 spul heeft, alles is welkom!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Een verhalend stukje tekst begrijp ik?

De huidige tijdlijn is opgezet met de bedoeling een onverzichtelijk geheel te krijgen van opvolgende gebeurtenissen. In een verhaalvorm wordt een en ander minder overzichtelijk en loop je ook het risico om minder objectief de gebeurtenissen te vertellen dan bij een opsomming.

Dus vrij "saai" misschien, maar wel objectief. Tekst zet ik bij het onderdeel "Kinderen" neer, misschien dat je daar eerder ideeën voor hebt?

Of bepaalde onderdelen wilt uitzoeken voor het onderdeel woordenboek/begrippenlijst?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
monty
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2003, 10:42
Locatie: Burgum
Contacteer:

Bericht door monty »

mmm... ikben een fanatieke verzamelaar, met veel WO2 boeken (die ik allemaal al uit heb) en wil best wel een verslag ergens voor schrijven. Maar niet een woordenboek etc. :?
Als iemand nog WO2 spul heeft, alles is welkom!
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Nou, ik bedoel daar bijvoorbeeld een stukje info over Montgomery mee. (dus een bepaald onderwerp uit WO2, of een persoon).

Dat klinkt ook meteen wat leuker dan "een woordenboek" denk ik :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Klinkt op zich interessant Proos. Maar hoe wil je het aanpakken

Op datum met daarbij een verhaaltje? En dan gewoon alle onderwerpen bij elkaar gegooid op een lijn? Of gescheiden naar onderwerp? B.v. strijdtoneel West-europa, Oost-europa, verre Oosten, Jodenvervolging etc. etc. Op sommige data wordt het dan een beetje vol af en toe.

Als hierover uitgewerkte ideeën ontstaan, waar ik best aan mee wil werken, wil ik t.z.t. wel stukjes schrijven over onderwerpen die mij en anderen interesseren.

Andere vraag is hoe ver wil je gaan in detail, daar bedoel ik mee zo veel te meer detail, des te groter de database.

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dit moeten we denk ik echt los zien van de tijdlijn. Ik wil 't onderbrengen bij 'begrippen/woordenboek'. Dus zeg maar allerlei onderwerpen en personen die belangrijk zijn of iets te maken hebben met WO2 komen in een alfabetische volgorde te staan.

Vanuit de tijdlijn ga ik dan links daarnaar toe maken.

Ik dacht aan twee gradaties:

Een stukje tekst (niet te lang) voor kinderen. Ik denk dat 't verstandig is dat ik die tekst zelf maak aan de hand van het materiaal dat wordt aangeboden. Of je moet zelf het niveau kunnen inschatten enzo.

én dan daaronder:

Een stukje diepgang voor de leerlingen van 't voorgezet onderwijs en volwassenen. Mogelijk met een lijstje gerelateerde onderwerpen en/of begrippen. Wanneer je 't bijvoorbeeld over Montgomery hebt dat je ook kunt klikken op "generaal" ofzoiets en dat je een overzicht krijgt van alle generaals die we op de site behandelen in 't woordenboek/begrippenlijst (maar dat is iets voor wanneer we al een paar personen behandeld hebben). Dus ik dacht eerst aan gewoon een paar onderwerpen.

Foto's en dergelijke erbij lijken me ook wel leuk. Een soort informatie-database zeg maar.

What do you think?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Als er een stuk over Monty op de site omt dan wil ik ook een stuk over Patton hoor.
Patton zou zich in zijn graf omdraaien als 't stuk over Monty er eerder zou zijn dan dat over hem.
Als je 't ok vind Proos dan maak ik 'm wel over Patton.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Akkoord _/-\o_

Ik stel voor dat we voorstellen voor woordenboek/begrippenlijst plaatsen in 't onderdeel Kennisdoos, dan is dat forum-onderdeel ook nog ergens goed voor en dan kan iedereen ook op- of aanmerkingen geven.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
monty
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2003, 10:42
Locatie: Burgum
Contacteer:

Bericht door monty »

is heel goed idee, als ik wat ,moet doen, zeg het dan maar!
Als iemand nog WO2 spul heeft, alles is welkom!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik zal 't in de avond uren 's ff gaan regelen.
He moet er ook niet een stuk over Rommel komen dan?
En Eisenhower enne...zo kan ik er nog wel een berg bedenken.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik moet zeggen dat ik het een erg leuk idee vind, en als ik daar een rol van betekenis in kan spelen moet je het ff zeggen. Ik heb thuis veel info over met name de rol van de luchtmacht in de wo2 (ik ben 'vliegtuiggek').

Om nog even door te gaan over die generaals, dan moet je natuurlijk ook Von Mannstein, Guderian, Student (van de Fallschirmjager), Zhukov, Doenitz, Timoshenko, Paulus, Auchinleck, Alexander, Sir Arthur Harris(verantwoordelijk voor de bombardementen op Duitsland), Clark, Nikolai Vatoetin, Model, Bradley, Von Rundstedt, Kinzel, Yamamoto, Nagumo, Admiraal Phillips, Yamashita, Admiraal Somerville, Generaal Slim, MacArthur, Wainwright, Admiraal Nimitz, Admiraal Fletcher,Spruance, Generaal Vandegrift (USMarineCorps) en Admiraal Ozawa behandelen, om maar eens een paar voorbeelden te noemen.

En behandelen we Luitenant Kolonel Doolittle nog? Hij heeft uiteindelijk het eerste bombardement op Tokio op zijn naam staan.

Ik vind het wel een erg leuk idee, dus nogmaals: Als jullie hulp nodig hebben mail je maar ff.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik ben echt blij met jullie enthousiasme!

Nou, om 't zo leuk mogelijk te houden voor jezelf en ook gebruik te maken van de eigen kennis is 't slim om zelf je favouriete onderwerp te kiezen :)

Zolang we elkaar op de hoogte houden van 't onderwerp wat je kiest, zodat we niet dubbel werk gaan doen.

Aangezien het onderwerp "Begrippenlijst" nog niets bevat heb je nu nog de meeste keus. Post in Kennisdoos het onderwerp wat je wil gaan doen en in diezelfde thread kunnen we er dan ook over discussieren of helpen wanneer er een moeilijkheidje oid is.

Denk dat dat 't slimste is. Dan is er ook nog sprake van samenwerking.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
monty
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2003, 10:42
Locatie: Burgum
Contacteer:

Bericht door monty »

heel erg leuk! eerlijk! Ik zoud graag over de veldslagen willen schrijven (D-DAY, ARDENNEN OFFENSIEF, STALINGRAD, OPERATION MARKET GARDEN, ALGIERS,van alles) En als ik over een persoon moest schrijven, zoud ik wel monty willen doen
Als iemand nog WO2 spul heeft, alles is welkom!
Plaats reactie