Kabinet boos over Nazi-vergelijking

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Kabinet boos over Nazi-vergelijking

Bericht door dvaupell »

Artikel op NU.NL.
Wat vinden wij ervan?
Kabinet boos over Nazi-vergelijking

Uitgegeven: 17 maart 2006 16:28
Laatst gewijzigd: 17 maart 2006 18:28

DEN HAAG - Premier Balkenende en minister Bot hebben vrijdag schande gesproken van een Italiaanse minister die de Nederlandse euthanasiewetgeving vergeleek met nazi-wetgeving. Bot riep onmiddellijk de Italiaanse ambassadeur op het matje, Balkenende kondigde aan dat hij volgende week bij een EU-top zijn collega Berlusconi zal aanspreken op de uitlatingen van minister Giovanardi.

Balkenende sloot zich vrijdag aan bij het oordeel van minister Bot over de vergelijking. "Dit is een schande en onacceptabel. Dit geeft absoluut geen pas. Zo gaan we niet met elkaar om in Europa", aldus Balkenende.

Giovanardi, minister voor Parlementsrelaties, zei vrijdag in een radioprogramma van de RAI: "De nazi-wetgeving en de ideeën van Hitler komen terug in Europa via de Nederlandse euthanasiewetgeving en het debat over hoe zieke kinderen kunnen worden gedood".

De Italiaanse ambassadeur heeft inmiddels verklaard dat Giovanardi niet het standpunt van de Italiaanse regering heeft verwoord. "Dat is een duidelijke boodschap", aldus een woordvoerder van minister Bot. Namens Bot is de ambassadeur te kennen gegeven dat Bot de uitlatingen onacceptabel vindt. De ambassadeur is gevraag dat over te brengen aan zijn regering en daarover terug te koppelen met Buitenlandse Zaken in Den Haag.

Opheldering

Bot zei dat hij toen hij hoorde over het radio-interview onmiddellijk opdracht had gegeven om de Italiaanse ambassadeur voor opheldering te ontbieden. "Uit dergelijke uitlatingen blijkt dat de minister zich volstrekt niet heeft verdiept in de Nederlandse wetgeving. Dit geeft echt geen pas", aldus Bot.

Volgens Bot is het niet zo dat Nederlandse diplomaten in het buitenland onvoldoende uitleggen hoe de Nederlandse euthanasiewetgeving in elkaar steekt. "We leggen het voortdurend uit."
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

oj oj oj... het is overal in de wereld wel eens raak met een gekke uitspraak... volgens mij wilde die Italiaan gewoon ff in het nieuws komen ofzo... denk niet dat het serieus genomen moet worden, maar bot en balkenende hebben toch wel goed gehandeld vind ik..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

precies, dit is helaas voor deze man blijkbaar de enige manier om in het nieuws te komen. Maar dit blijft evengoed een zeer zware vergelijking die niet gemaakt zou moeten worden :x :!: :!:
mvg
Rémy
----
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Rémy carré schreef:precies, dit is helaas voor deze man blijkbaar de enige manier om in het nieuws te komen. Maar dit blijft evengoed een zeer zware vergelijking die niet gemaakt zou moeten worden :x :!: :!:
mvg
Rémy
kijk... nog iemand die het ziet :)!... idd. ik bedoel als je dan toch in het nieuws wilt komen; dan positief ofzo... dit is echt zo nergens voor nodig... net als je die man voor facist uitscheld ofzo...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

wij zitten inderdaad duidelijk op ongeveer dezelfde lijn :P :lol:
----
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Rémy carré schreef:wij zitten inderdaad duidelijk op ongeveer dezelfde lijn :P :lol:
:) goed om te horen... nou remy wat gaan we eraan doen? slaan we samen die vent in mekaar tijdens we hem uitgenodigd hebben voor een borrel ofzo :)?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

nou ik ben meer een man van woorden (en vecht dus ook als een meisje :lol: :D ) Dus dan ga ik eerst het wel proberen op te lossen als een diplomaat en als dat niet lukt, dan stuur ik hem wel even naar jou toe :P
mvg
Rémy

maar nu weer ontopic!! :)
----
bennie
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2006, 00:06

Bericht door bennie »

Die Italianen vergelijken al snel iets met het nazi verleden. Een tijdje geleden was er ook iets dergelijks aan de hand toen een andere italiaan een belangrijke duitser vergeleek met een kampbewaker , of zoiets.

Die Italianen begrepen er 66 jaar geleden al niets van en nu nog steeds niet.
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

bennie schreef:Die Italianen vergelijken al snel iets met het nazi verleden. Een tijdje geleden was er ook iets dergelijks aan de hand toen een andere italiaan een belangrijke duitser vergeleek met een kampbewaker , of zoiets.

Die Italianen begrepen er 66 jaar geleden al niets van en nu nog steeds niet.
laatst ook die voetballer; Di Canio... die maakte een *fasistische beweging* naar het publiek...hij zei dat hij enkel een Italiaanse groet bracht... zoals de Romijnen dat ook deden... je hebt gelijk dat ze het nog steeds niet hebben geleerd.. maar wat doe je nou tegen zo'n minister?.. nou niet veel.. hij word *eventjes op het matje geroepen* en dat zal waarschijnlijk alles zijn..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Di Canio is een ander verhaal: die brengt elke thuiswedstrijd van Lazio Roma de fascistengroet naar de Ultras, de rechtsextreme hooligans van de club. Zelfs een veroordeling en een dwangsom van tienduizend euro per keer hielp eerst niet.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Ik zeg niet dat Di Canio geen fascist is, maar beweer ook niet het tegenovergestelde. Bij de transfer van Gaby Mudingayi naar Lazio (nb een zwarte Belg) heeft hij die jongen tijdens de eerste maanden voortreffelijk geleid...
Di Canio heeft eerder wel al een boete gekregen + schorsing van 2 speeldagen (in beroep kwijtgescholden)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ik zeg niet dat jij dat zegt. Ik geef enkel even de feiten: DiCanio bracht elke thuiswedstrijd de fascistengroet.

Overigens zie ik niet in waarom een fascist een zwarte Belg niet zou kunnen begeleiden.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Feldmarschall
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 sep 2005, 17:18
Locatie: Klimmen (Zuid-Limburg)

Bericht door Feldmarschall »

Hmmm het Hitler-regime komt dus terug in Europa. Ik dacht dat het fascisme juist in Italië begonnen was.
Ik vind dat die minister geen oude koeien uit de sloot moet halen (deed ik zelf de zin hiervoor ook, maar ja hij vraagt er om) en dat hij maar open moet staan voor de wetgeving in andere landen, waar het misschien beter geregeld is dan in Italië.
Ik hoop in ieder geval voor de minister in kwestie dat hij niet zo ver komt dat hij over euthanasie moet nadenken, alleen dát al lijkt me verschrikkelijker dan wat dan ook.
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Wie waren er in de oorlog nou de grootste vriendjes met de Nazi's?

Maar die minister past helemaal in het rijtje bij Berlusconi. Ik zou me echt niet druk maken over een uitspraak van een Spagettifresser... Hij is gewoon jaloers :)

779
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

_/-\o- haha inderdaad lekker laten lullen :wink:
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Plaats reactie