Zoldervondsten bestaan niet

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Of iemand van de site komt je helpen ;)
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Idd, maar het probleem is dat men niet tegoei weet waar het precies ligt. Ik zal het nog eens vragen aan mijn oma en dan hier eens posten :)

Owja, 1 vd broers van mijn opa zijn huis steekt nog vol explosieven, maar niemand wilt dat daar gaan ontruimen :D en bovendien zou ik ook niet weten hoe je dat daar uit de muur kan halen znder de muur te beschadigen ...
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Je hebt helemaal gelijk je moet niet vragen opa mag ik dat hebben...als ze weten dat je intresse hebt komt het vanzelf!

Mijn opa is beroeps opper officier geweest en heeft zelf het nodige bewaard en verzameld, zo kreeg ik de afgelopen jaren wel eens wat spullen maar ik weet dat er VEEL meer is...Toen ik laatst 5 bajos zag liggen op de studeer kamer en er naar vroeg (1 k98 zonder schede 1 US lang model 2 NL naoorlogs waaronder vechtmes en 1 frans wo2) zei mn oma ''je opa is er nog aan gehecht dus je krijgt ze NOG niet.'' Waarschijnlijk omdat ze altijd in hun oude huis in zijn eigen studeerkamer hebben gehangen.

Hij mag dan wel dementerend zijn maar mn oma weet precies welke kleinzoon er ECHT intresse heeft en wanneer de tijd rijp is komt het vanzelf deze kant op.

Zo weet ik zeker dat er nog stapels kranten en een paar poster uit WO2 zijn, strooibiljetten, een verlofpas ondertekend door Rommel, de bajo's, zn gala tenue en pet enz enz...Maar we zien het vanzelf wel ALS DE TIJD RIJP IS!

Sebas
Gebruikersavatar
pvt_Ed
Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: 04 jan 2005, 20:01
Locatie: Valkenburg

Bericht door pvt_Ed »

Dat heb ik dus ook, Laats was ik ook bij opa en oma, moest ik meehelpen met opruimen van huis. Ik met een lang gezicht er na toe gegaan, bleek dat opa ook nogal geintereseert is in de oorlog. Na mate we het huis hadden opgeruimd kwam hij aanlopen met wat leuke spullen uit de 2 wereld oorlog, voor namelijk uit Zuid-Limburg. Ik heb toen een knijpkat meegekregen (zoiets als een fietslamp mar dan in handformaat) de rest krijg ik nog wel eens als het zover is zei opa. In de kast vonden we nog voedselbonnen en strooibiljetten en dat soort dingetjes. Ook heeft hij nog 40 boeken liggen. Gelukkig ben ik de enige in de familie die er echt geinteresseert is.
"Doa komme der Tommies aan reep unne. De pruus keek op en zoag ze de brugk naderen, op dat moment vloog der brugk in der loch en begon de strijd um Valkenberg"
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

kheb de persoonsbewijs ook van mijn oma gekregen. :)
wel grappig als je eigen familienaam erop staat :)
en mun oma had in de wo2 een eigen winkel jammer dat er niks van het bonnensysteem is over gebleven.
ze had voor paar jaar terug nog iets maar het is nu weg :(:S
toen had ik er ook nog niet zoveel interesse bij als nu
maarja misschien vinden we "ooit" nog iets denk het niet maar je zult nooit weten.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
akera
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 dec 2005, 02:39

Bericht door akera »

Ook voor mij waren de opa's en oma's bijzonder in mijn verzameling.
Van mijn vaders kant zt mijn opa bij de ondergrondse en is in 1941 door de Duitsers voor de klas weggesleept (hij was net leraar geworden). Toen ik een jaar of vijftien zestien was (jaar of tien geleden iig) was ik erg bezig met de geschiedenis van de tweede wereldoorlog. Mijn vader was naar oma geweest (opa is gestorven in 1980, vlak voor mijn geboorte) en hij kwam thuis met een stapel documenten die mijn oma meegegeven had om te bestuderen. Dat was een ware schat voor mij!!!. Naast bonnen en dergelijke de hele aanklacht in Duits en Nederlands, zijn ontzetting uit het ambt als leraar, de papieren van zijn binnenkomst in het kamp, brieven van de advocaten en noem maar op. Verder de politieke corectheidsverklaringen en dergelijke van vlak na de oorlog, BS kaart.
(mijn opa zat in december 1941 gevangen in het "oranje hotel" en mijn oma is toen daar geweest en heeft de oudejaarskerkdienst bij gewoond, de liturgie zit erbij :)) Anderhalfjaar na dat ik de documenten gekregen had, vroeg oma of ik er blij mee was, en ik heb haar een heel verhaal verteld, toen zei ze, je mag ze houden :D


Toen mijn opa van moeders kant overleed, waarvan ik al allerlei scherven en kogels en dergelijke gekregen had, waaronder ook een kram om stammen vast te zetten en "vestings" spijkers (hij had een houtzagerij op de veluwe en kwam met regelmaat metaal tegen), vond ik in een oude envelope zijn dienstpapieren (en persoonsbewijzen). De oproep tot keuring en dergelijke, de onslagbrief grootverlof(1940) en de oproep tot inlevering van Rijksgoederen. Mijn opa heeft toen alle knopen endergelijke van zijn uniform gehaald. Ik had de knopen al eerder gekregen, samen zijn kraaginsigne, waskist en veldfles. Maar nu was ook de hele "papierhandel" van mij :D
(van hem kreeg ik eerderook al een brits kapmes, een amerikaanse bijl, en een stampotstamper uit een veldkeuken van het Ned. leger van 1940 en een hoevenkrabber van de Huzaren van Boreel, die eind jaren dertig vlakbij een oefening gehad hadden)

Ik ben erg blij met de documenten, vooral die van vaders kant, ik ben vernoemd naar die opa, en het is best raar als je dan je eigen naam terug zit op een document met stempels en al.
Gebruikersavatar
bomber_nander
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 mar 2006, 19:20
Locatie: mECHELEN

Bericht door bomber_nander »

ik heb ook eens bij men grootouders op zolder een kit-bag gevonde+ civiel gasmasker
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Bij mijn oma is een Amerikaan in haar eigen tuin gesneuvelt!
Haar vader zei dat ze maar niet moest gaan kijken.
Hij is daar toen gewoon precies op de plaats begraven waar hij gesneuvelt was door haar vader.

Ik kreeg vooral van andere "oma's en opa's" veel spullen. Helaas waren dit meestal granaten en mortieren (Zelfs een Sten MkII, Lee-Enfield en een Garand). Helaas heb ik een ERG strenge moeder...
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Wat heb je gedaan met die wapens?
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Ja ben ik ook benieuwd naar!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Helemaal niks. Zelfs nooit opgehaald!!!
Mag niet van mijn moeder (Ook wel logisch).
De Lee-Enfield ligt nog altijd niet meer dan 20 meter van mij af bij de overburen... Garand is allang weg.
Sten was nooit meer aangeraakt sinds 1944! Niet onklaargemaakt en met een magazijn erin. Het magazijn heb ik wel nog meegenomen, maar die heeft een vrien nu van me.
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

C. Works schreef:Niet onklaargemaakt en met een magazijn erin.
pas op wat je zegt he, voordat je het weet klopt de politie!!
----
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

laat die lee enfield dan onklaar maken.... :?
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Rémy carré schreef:
C. Works schreef:Niet onklaargemaakt en met een magazijn erin.
pas op wat je zegt he, voordat je het weet klopt de politie!!
Ik heb hem niet,
Mensen hebben hem niet (meer),

Overloon heeft hem!
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

C. Works schreef:Helemaal niks. Zelfs nooit opgehaald!!!
Mag niet van mijn moeder (Ook wel logisch).
De Lee-Enfield ligt nog altijd niet meer dan 20 meter van mij af bij de overburen... Garand is allang weg.
Sten was nooit meer aangeraakt sinds 1944! Niet onklaargemaakt en met een magazijn erin. Het magazijn heb ik wel nog meegenomen, maar die heeft een vrien nu van me.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Plaats reactie