Een beetje "kogelnatuurkunde"...

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Het is idd WILLYS! niet Willy's.... :x
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik zou zeggen, gewoon op de Kubelwagen mikken en schieten.

De voorwaartse snelheid is op het moment van schieten immers gelijk en de snelheid van de kogel is (wat die snelheid ook precies zal zijn) vele malen groter dan de voorwaartse snelheid van de voertuigen.

Okke's methode van rekenen lijkt me in orde, zij het dat hij buiten beschouwing laat dat de kogel op het moment van afvuren even snel beweegt als de Jeep..

De kogel zal dus een heel klein beetje achter het punt waarop de schutter heeft gericht inslaan. Een verwaarloosbaar klein beetje...
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik denk dathet in de praktijk veelal niet zie makkelijk werkt, volgens mij keken ze gewoon hoe er het meest werd raakgeschoten..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

en vergeet het stuiteren van de wagen niet, je rijd immers..
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Volgens mij zou je iets ervoor moeten mikken ja. Maar op korte afstand zou dit niet veel uitmaken. Ik zou gewoon op de Kubelwagen mikken, als ik niets raak wat ervoor schieten. :wink:

Mag ik vragen, waarom deze vraag? Is dit een of ander verhaal of vroeg je het je gewoon eens af?
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ik vroeg me gewoon iets af :) .
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Volgens mij moet je mikken op waar het doel is - ten opzichte van het startpunt - als de kogel het doel bereikt heeft. Ik kom daardoor terug op mijn eerdere verklaring. Als de Kübelwagen, in de tijd dat de kogel nodig heeft om de afstand tussen de twee voertuigen te overbruggen, bijvoorbeeld zeven meter heeft afgelegd, dan heeft de Jeep dat ook gedaan. De kogel - die naast de snelheid die het heeft door de explosie in de loop - heeft ook een voorwaardse (zijwaardse) snelheid van 50 kilometer per uur, en heeft dus in de tijd om de afstand tot de Kübelwagen af te leggen ook 7 meter afgelegd in de rijrichting van de voertuigen.

Als de Jeep stil zou staan en de Kübelwagen zou rijden, dan moet er 7 meter vóór de Kübelwagen gemikt worden. Als de Kübelwagen stil staat en de Jeep rijdt, dan moet er 7 meter áchter de Kübelwagen gemikt worden
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
BBB
Lid
Berichten: 1019
Lid geworden op: 16 jul 2005, 00:18
Locatie: Vlaanderen

Bericht door BBB »

en als de Duitsers nu eens eerst schieten???? :) ;)
nee, serieus, okke zijn uitleg is aannemelijk,maar in priciepe zou de afstand dan bvb ook 500 meter mogen bedragen tussen beide voertuigen. Als die theorie dan nog wel klopt is de vraag. Die zijwaardse beweging klopt toch niet helemaal denk ik. Die kogel ondervind toch geen invloed meer? Eenmaal hij de loop verlaat trekt hij zich niks meer aan als het geweer of MG beweegt of niet?
Am Ende steht der Sieg
Voorheen bekend als 'bollebekboerke' op dit forum
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Zodra de kogel de loop verlaten heeft ondervindt het geen versnelling meer in de rijrichting en zal hij door de luchtweerstand afremmen. Over de afstand van het ene naar het andere voertuig is die vertraging in de rijrichting - volgens mij - zo klein, dat deze verwaarloosbaar is voor de door mij eerder gegeven berekening.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

wikipedia schreef:The 152 grain flat base bullet without the stain was standardized in 1940 as the 'Ball, M2' cartridge. According to US Army Technical Manual 43-0001-27, M2 Ball specifications call for 2740 feet per second (835 m/s) velocity, measured 78 feet (24 m) from the muzzle. M2 Ball was the standard issue ammunition for use in US military rifles and machineguns until replaced by the 7.62 x 51 mm for the M14 and M60.
835 meter per seconde. Dat is een stuk sneller dan de 14 meter per seconde waarmee de voertuigen rijden. Stel de voertuigen rijden 150 meter bij elkaar vandaan, dan heeft de wagen tweeënhalve meter afgelegd in de tijd dat de kogel het doel bereikt heeft. Nog geen een vijfde seconde doet de kogel daar over.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

maar dat zijn wel M2's, M14's en M60's... C.Works had het over een .30 cal... of maakt dit niets uit?
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Shifty
Lid
Berichten: 2215
Lid geworden op: 31 okt 2004, 22:10
Locatie: Heist od Berg - België
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Ik denk als je in zulke situatie verkeerd er weinig tijd is voor wiskunde ed.
Gewoon knallen !
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

lijkt me ook het meest verstandig... vooral als je op zo'n hobbelige weg rijd ofzo, dan ga je niet wachten totdat de Kübel in je vizier zit, dan richt je gewoon *op gevoel* lijkt mij dan...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Ja, dat snap ik, maar het gaat maar om het "princiepe".
Ik wilde gewoon even weten hoe het ging.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Leuk puzzeltje, he Okke?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie