Hitler-link drijft prijs geweer op

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Hitler-link drijft prijs geweer op

Bericht door Drs. S. »

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/02/art000070060212.html schreef:10 Februari 2006 05:20
Hitler-link drijft prijs geweer op

BLOOMINGTON Een geweer dat mogelijk van Adolf Hitler is geweest, heeft op een internetveiling meer dan 115.000 euro opgebracht. Zonder de link naar Hitler is het niet meer dan 6000 euro waard.

In het geweer, een Krieghoff Drilling van Duitse makelij, zijn de initialen A. H. gegraveerd. Bekend is dat de Duitse fabriek voor de Tweede Wereldoorlog aan Adolf Hitler en andere nazi's wapens met initialen heeft geschonken, in de hoop op wapencontracten voor het leger.

Na de oorlog is het wapen naar de VS verdwenen en heeft het jarenlang bij een luitenant onder zijn bed gelegen. Zijn nabestaanden willen er nu vanaf.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

Leuk artikel.
Het is wel een lot of money moet ik zeggen,je kunt voor dat geld héél veel militaria kopen.
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
bennie
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: 14 jan 2006, 00:06

Bericht door bennie »

Of was het een geweer van Andre Hazes, of Albert Heijn ? A.H ?
THOR
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 07 okt 2005, 22:57
Locatie: ARNHEM

Bericht door THOR »

bennie schreef:Of was het een geweer van Andre Hazes, of Albert Heijn ? A.H ?
:W
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal méér dan lijf en goed verliezen;
dan dooft het licht...
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

je zou hem maar onder je bed hebben liggen.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Woow een hoop geld voor zo`n wapen. 8)
Eerst de staatsloterij of de lotto winnen.
Maar wie zegt nu dat misschien van hitler is geweest.
Zijn vast wel meer met "A.H." afgegeven. :roll:
Voor zo`n hoop geld en nog geen 100% zekerheid :evil:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

onderzoekers gaan er vanuit dat deze van Adolf Hitler is geweest.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

tja, het blijf gokken.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

UTRECHT - 10/02/06 - (Novum/AP) - Een geweer dat mogelijk van Adolf Hitler is geweest heeft donderdag op een internetveiling bijna 117.000 euro opgebracht. Volgens de organisator van de veiling, de eigenaar van een pandjeshuis in de Amerikaanse staat Illinois, was het geweer als het geen connectie met Hitler had ongeveer zevenduizend dollar (krap zesduizend euro) waard geweest. Het is niet zeker of het geweer, waarin de initialen A.H. zijn gegraveerd, van Hitler is geweest, maar deskundigen achten dit wel waarschijnlijk.

Volgens de vorige eigenaars namen Amerikaanse militairen het geweer in mei 1945 mee uit een schuilplaats van Hitler en werd het later verkocht aan een luitenant die niet wist van wie het geweest was. De man overleed meer dan tien jaar geleden en het geweer is nu verkocht door zijn nabestaanden, die hebben gezegd een deel van de opbrengst aan de Anti-Defamation League, een organisatie die antisemitisme bestrijdt, te zullen schenken.

Op het geweer werd in tien dagen tijd zestig keer een bod gedaan.
Afbeelding
om zo'n dergelijk wapen gaat het.
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

is wel een mooi wapen
Red
Lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 15 feb 2006, 17:51
Locatie: Belgie

Bericht door Red »

Ik heb het ook gelezen in de krant maar er stond wel bij dat ze het nie zeker waren, maar historicussen waren bijna zeker dat het Hitlers zijn geweer was.

Of het waar is weet ik zelf niet, kijk eens hoeveel geld dit heeft opgebracht, ik denk dat er een addertje onder het gras zit.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

Omdat het zoveel geld heeft opgebracht denk ik juist dat het wel eens mogelijk is dat het zijn geweer kan zijn. Want iemand die 115.000 hierop biedt, zal denk ik toch wel aardig wat research gedaan hebben om te achterhalen of het werkelijk zijn geweer is. Het is niet iets wat je zo eventjes koopt.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Je hebt nog genoeg milionairs in de VS...
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

Tim Y. schreef:Omdat het zoveel geld heeft opgebracht denk ik juist dat het wel eens mogelijk is dat het zijn geweer kan zijn. Want iemand die 115.000 hierop biedt, zal denk ik toch wel aardig wat research gedaan hebben om te achterhalen of het werkelijk zijn geweer is. Het is niet iets wat je zo eventjes koopt.
of hij is misschien stinkend rijk en is het voor hem net alsof wij € 2000 zouden betalen voor hetzelfde. Eigenlijk maakt het nu niet meer uit of het daadwerkelijk van Hitler was, als wordt aangenomen dat het zo is dan is dat zo, niemand die kan bewijzen dat het niet zo is.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

ik vind 2000 euro toch nog wel veel geld

maar als je er genoeg van hebt , je mag mijn giro rk nummer wel hebben
Plaats reactie