Kabinet boos over Nazi-vergelijking

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mich
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 mar 2004, 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Mich »

Italianen hebben vaker de neiging om vergelijkingen met nazi's te trekken. Nu dus deze minister en ik meen me te herinneren dat ook Berlusconi zelf wel eens controversiële uitspraken heeft gedaan. (Als ik me niet vergis schold hij iemand uit voor nazi kampbewaarder o.i.d) Schijnbaar willen ze de omgeving graag herinneren aan de oorlogsjaren...
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Nu.nl schreef:Italiaanse minister haalt opnieuw uit naar Nederland

Uitgegeven: 19 maart 2006 19:32
Laatst gewijzigd: 19 maart 2006 19:48

ROME - De Italiaanse minister Giovanardi heeft dit weekeinde opnieuw uitgehaald tegen de Nederlandse euthanasiewetgeving. De eis van een linkse partij om zijn aftreden wijst de bewindsman van de hand, aldus de website van de krant la Repubblica zondag.

"Nu de Italianen de monsterlijkheid beginnen te kennen van de ontwikkeling van de Nederlandse wetgeving over het uit de weg ruimen van volwassenen en kinderen die 'levens hebben, onwaardig om geleefd te worden', zou ik willen weten waarvoor de Italiaanse regering volgens de Olijf excuses zou moeten aanbieden aan de Nederlandse regering", aldus Giovanardi. De Olijf is de centrum-linkse partijencombinatie.


Minister Bot had vrijdag de Italiaanse ambassadeur in Den Haag op het matje geroepen, nadat Giovanardi de Nederlandse euthanasiewetgeving had vergeleken met nazipraktijken.

Aftreden

Daniele Capezzone, partijsecretaris van de Italiaanse Radicalen, heeft het aftreden van Carlo Giovanardi geëist als minister van Betrekkingen met het Parlement. De centrumrechtse bewindsman Giovanardi is daarvan niet onder de indruk: "Afgezien van Capezzone en zijn schandelijke campagne voor een wereld waar alleen plaats zou zijn voor perfecte personen, is het echte probleem om te begrijpen of in naam van Europa oplossingen zonder kritiek moeten worden geaccepteerd die raken aan het hart van de verdediging van elk menselijk wezen, gezond of ziek, rijk of arm, man of vrouw, intelligent of geestelijk achtergebleven, zoals 2000 jaar christendom hebben geworteld in het bewustzijn van het volk."
Wat een vervelende man.

De eerste keer zo'n uitspraak doen, à la.. Maar dan de tweede keer weer ongenuanceerd het beleid van een ander land aanvallen, zonder op de hoogte te zijn van de daadwerkelijke stand van zaken, is natuurlijk diep droevig.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ach, de verkiezingen in Italië komen eraan en er moeten stemmen gewonnen worden. En laat het grootste deel van de Italianen katholiek zijn, die horen dit soort rethoriek graag.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ligt het trouwens aan mij, of zijn er meer mensen die het volgende opvalt;

Nu de uitlatingen zijn gedaan door een Italiaan reageren veel mensen toch enigszins nonchalant. Een beetje in de trant van; "het is maar een Italiaan, laat maar lullen die figuur".
Wat wanneer de uitspraken nou door een Duitser zouden zijn gedaan?? Ik denk dat de reacties in Nederland dan een stuk verontwaardigder zouden zijn.

Is het onzin van mij om te beweren dat 'wij' meer waarde hechten aan de mening van bijvoorbeeld een Duitser of een Brit, dan de mening van een Italiaan?
Вместе мы непобедимы
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Hoe denken jullie eigenlijk zelf over euthanasie?

779
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Harro schreef:Ach, de verkiezingen in Italië komen eraan en er moeten stemmen gewonnen worden. En laat het grootste deel van de Italianen katholiek zijn, die horen dit soort rethoriek graag.
Ze blijven bezig die italianen :P
Als de Italianen bij de parlementsverkiezingen in april opnieuw hun vertrouwen geven aan het centrumrechtse kabinet-Berlusconi, krijgt Italië een miljoen nieuwe banen en volledige werkgelegenheid. Dit weet de premier zeker, zo zei hij zondag op zijn eigen commerciële tv-station Canale 5
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Zhukov:
Wat wanneer de uitspraken nou door een Duitser zouden zijn gedaan?? Ik denk dat de reacties in Nederland dan een stuk verontwaardigder zouden zijn.
Dat denk ik ook... Van een Duitser zou het minder gauw worden gepikt. We zouden eerst nagaan of zijn vader bij de SS had gezeten of zoiets...

Vreemd eigenlijk - dat we Italianen minder serieus nemen...

@Bob: Misschien even een nieuw topic openen over Euthanasie..
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Voor mij ligt zo'n uitspraak door een Duitser ook gevoeliger. Zal wel door hun T4 verleden komen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

dvaupell schreef:Zhukov:
Wat wanneer de uitspraken nou door een Duitser zouden zijn gedaan?? Ik denk dat de reacties in Nederland dan een stuk verontwaardigder zouden zijn.
Dat denk ik ook... Van een Duitser zou het minder gauw worden gepikt. We zouden eerst nagaan of zijn vader bij de SS had gezeten of zoiets...

Vreemd eigenlijk - dat we Italianen minder serieus nemen...

Och, ik denk dat dit op zich niet zo moeilijk te verklaren is, Italië is een 'te ver van huis' situatie (=of hoe je dat ook zegt :P ) Want van de Duitsers hebben wij last gehad in de oorlog, van de Italianen niet. Dus dit heeft dan ook een veel kleinere lading emotie en verontwaardiging.
mvg
rémy
----
Gebruikersavatar
^kev
Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 jan 2006, 21:50
Locatie: Someren, N - Brabant

Bericht door ^kev »

Rémy carré schreef:
dvaupell schreef:Zhukov:
Wat wanneer de uitspraken nou door een Duitser zouden zijn gedaan?? Ik denk dat de reacties in Nederland dan een stuk verontwaardigder zouden zijn.
Dat denk ik ook... Van een Duitser zou het minder gauw worden gepikt. We zouden eerst nagaan of zijn vader bij de SS had gezeten of zoiets...

Vreemd eigenlijk - dat we Italianen minder serieus nemen...

Och, ik denk dat dit op zich niet zo moeilijk te verklaren is, Italië is een 'te ver van huis' situatie (=of hoe je dat ook zegt :P ) Want van de Duitsers hebben wij last gehad in de oorlog, van de Italianen niet. Dus dit heeft dan ook een veel kleinere lading emotie en verontwaardiging.
mvg
rémy
Zit wat in, maar zelf hebben ze toch nogal het een en ander geleden meen ik,
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

De minister weigert nog steeds excuses aan te bieden, sterker nog hij blijft doorgaan met zijn offensief :o .
In het begin dacht ik nog van achja laat maar praten die vent, maar nu hij doorgaat met zijn 'one-man kruistocht' heb ik wel zoiets van houdt toch je mond over dingen waar je te weinig vanaf weet!!
verkiezingen of niet!!
mvg
Rémy
----
Plaats reactie