Landstorm Nederland?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Fallschirmjager-militaria
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 15:06
Locatie: The Hague
Contacteer:

Landstorm Nederland?

Bericht door Fallschirmjager-militaria »

Ik heb een leuk lotje foto's gevonden, maar het uniform wat word gedragen zegt mij niets!

Wel weet ik dat het hier om een lid van de NSB gaat, en dat hij lid was van de NSKK is ook duidelijk. maar aan de andere uniformen kan ik slechts gissen.
Nederlandse SS? Landstorm? Politie?

Misschien kunnen jullie mij helpen


AfbeeldingNSB
Afbeelding
AfbeeldingNSKK
Afbeelding
Afbeelding :?:
Afbeelding :?:
Afbeelding :?:

misschien kunnen jullie mij helpen.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjager-militaria op 26 mar 2006, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Always lookin' for everything to do with World War Two.
You want to sell! I want to buy, so drop me a line at Info@fallschirmjager-militaria.com
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Foto's zijn niet echt scherp :( Maar volgens mij is de 4e in ieder geval een ss'er aangezien er ss en een dooskop op zijn pak staat(panzer?)
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

alex schreef:Foto's zijn niet echt scherp :( Maar volgens mij is de 4e in ieder geval een ss'er aangezien er ss en een dooskop op zijn pak staat(panzer?)
doodskop op pak is idd panzer, want ss heeft een zwart vlak me allerlei dingen , maar deen doodhoofd
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

volgens mij is de laatste ook ss
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Is dat allemaal van dezelfde persoon? Wel een bandiet zeg :P ss/sd?
Gebruikersavatar
Fallschirmjager-militaria
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 15:06
Locatie: The Hague
Contacteer:

Bericht door Fallschirmjager-militaria »

hebben Nederlandse Vrijwilligers ook in Panzer eenheden gediend? is dan natuurlijk de vraag.

De foto's zijn inderdaad wat wazig maar ik zou als ik bij dit soort eenheden had gedient ook geen duidelijke foto's van mijzelf terug willen vinden in 1945 . De orginelen zijn ook iets duidelijker :lol:

Deze man is inderdaad zoals we kunnen zien een bezig baasje geweest. :evil:
Always lookin' for everything to do with World War Two.
You want to sell! I want to buy, so drop me a line at Info@fallschirmjager-militaria.com
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Volgens mij hebben er nederlandse ss'ers bij panzereenheden gediend. Ik heb iig nog een foto van een tank met een wolfsangel erop. Hoeft tuurlijk niet per se te betekenen dat het nederlanders zijn maar zou wel goed kunnen...
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Fallschirmjager-militaria
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 15:06
Locatie: The Hague
Contacteer:

Bericht door Fallschirmjager-militaria »

alex schreef:Volgens mij hebben er nederlandse ss'ers bij panzereenheden gediend. Ik heb iig nog een foto van een tank met een wolfsangel erop. Hoeft tuurlijk niet per se te betekenen dat het nederlanders zijn maar zou wel goed kunnen...
het zou dan om een super klein clubje Nederlanders moeten zijn gegaan, heb je een idee of het om welk regiment het toen ging? Westland, Nederland, of het Legioen?
Always lookin' for everything to do with World War Two.
You want to sell! I want to buy, so drop me a line at Info@fallschirmjager-militaria.com
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Dat weet ik niet.. Ik zal ze vanmiddag ff opzoeken. Ik heb ook nog een foto van een begraafplaats met een grote wolfsangel erboven.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Als we Soldaat van Oranje moeten geloven dan hebben er nederlanders in panzer eenheden gediend
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Sbas
Lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jun 2004, 14:41

Bericht door Sbas »

Ik heb ook wel eens een verhaal gelezen van een NL panzer driver. Ik geloof in Wikking maar weet het niet meer helemaal zkr. Ik zie op die ene foto wel die runen op de borst...dat doet me weer denken aan SD/polizei enz...Maar die andere foto lijkt weer NSKK!

Grappige fotos!

Sbas
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Die met de runen op de borst lijkt mij Landwacht.... maar het zijn vage foto's, ik kan de pet alleen niet plaatsen vandaar dat ik denk aan SS Landwacht. Die droegen namelijk niet de doodskop op de pet maar een kokarde met eikenloof ( net als de NL politie ). De Landwacht was een soort van hulppolitie van de Nederlandse SS, hoewel ik het op de foto niet duidelijk zien kan... de groepsfoto lijken me Nederlandse SS'ers te zijn, daar deze zwarte uniformen droegen naar het model van de vooroorlogse Duitse Allgemeine SS. Jammer dat de foto's zo vaag zijn.... Wat ik wel vreemd vind is dat de man rechts weer een pet draagt naar Duits model, met Hoheitsabzeichen en doodskop en niet de wolfsangel met doodskop, die de Nederlandse SS doorgaans droeg. Een eigenaardige mix van uniformen, zo te zien... Maar er waren ook veel variaties in Nederlandse SS uniformen wat de tweeslachtige houding van de SS in Nedeland weerspiegelde. Mooie foto's en zeer interessant! Dit is echt voer voor uniformonderzoek daar met name de SS uniformen een mix lijken te zijn van allerlei elementen. De vreemdste combinatie vind ik de zwarte SS tuniek met runen op de borst, panzerkraagspiegels en op de pet een Wehrmacht kokarde met SS adelaar... erg vreemd maar zeer interessant!
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Peter schreef: De vreemdste combinatie vind ik de zwarte SS tuniek met runen op de borst, panzerkraagspiegels en op de pet een Wehrmacht kokarde met SS adelaar... erg vreemd maar zeer interessant!
Als je doelt op de derde foto denk ik dat er op de kraagspiegels even goed een vlammende granaat zou kunnen staan (ik zie één puntje naar beneden - de ronde granaat - en daarboven een breder stuk - de typische brede vlam), wat inderdaad op Landstorm zou wijzen.
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Hoi Fallschirmjäger, prachtige set foto’s inderdaad!
Zoals eerder gezegd: jammer dat ze niet iets scherper zijn, dat zou misschien nog wat meer vraagtekens op kunnen lossen.
Ik zal in ieder geval vertellen wat ik er op zie en wat nog niet expliciet genoemd is.

· Eerste foto: prachtiger close-up, je dacht zelf al een NSB’er. Inderdaad, maar nog wel een iets fanatiekere dan normaal: het is een WA’er. ( De Weer Afdeling dus.) Je kan dit snel afleiden aan de bijzondere WA kwartiermuts die hij draagt: zwart met rode bies en Wolfsangel insigne. Soms was deze muts ook nog getooid met een alleraardigst vrolijk kwastje, zoals je dat ook tegenkomt op de mutsen van bv de Gele Rijders.

· Idd een NSKK’er, en nog een stevige doorrijder ook: een NSKK-Oberscharführer (Eén balk en een ster op de kraag ). Bevoegd om met zwaar materiaal Hitler’s Reichsbahn onveilig te maken gelet op het NSKK Kraftfahrersabzeichen op ’s mans linker onderarm. Tuniek is standaard Duits NSKK, de rijbroek zou goed Nederlands kunnen zijn. Goh, zie ik dat? Nee, maar het was vrij gewoon voor die gasten om een Nederlandse broek te kapen. Dat heb ik gelezen in dikke boeken en gehoord van Verzamelaars met Verstand van Zaken.

· Heel opmerkelijke foto met een allegaartje insignes en uniform. Heel waarschijnlijk dat dit een Landwachter is, of na 1943, een Landstormer. Het ontbreken van de Landwacht Ärmelstreifen en nog wat kreten op de linkerarm, deed mij even vermoeden dat het hier om een politiedetachement gaat dat bekend stond als ‘Schalkhaar’. Te Schalkhaar werden aspirant politieagenten onder Duits toezicht geschoold en opgevoed volgens SS ideologie. Veel agenten zijn hier onder valse voorwendsels naar toe gelokt, velen wisten donders goed wat daar aan de hand was. De vlammende granaten op de kraagspiegels lijken dit weer echter te ontzenuwen, Schalkhaarders droegen gewone politie distinctieven. De Landstorm is zachtjes aan in de SS opgenomen en ik denk dat dit heerschap zelf al vroeg had besloten die richting op te gaan, aangezien hij de SS runen draagt op bijna dezelfde manier als toegestaan was aan Duitse politiefunctionarissen die geaccepteerd waren door de SS, onder de linker borstzak.Grappig dus dat deze kwast ze OP zijn linker borstzak draagt. Nederlanders en regels, het blijft leuk. Volkomen onreglementair en daarom extra bijzonder. Ik kan helaas met geen mogelijkheid zien wat voor insigne er onder de SS runen zweeft. Jammer ook dat er niks van de batons boven zijn linkerborstzak te maken valt, dit zou veel kunnen vertellen over een eventuele frontinzet. De standaard Duitse kisten en de broek (kan overigens, gelet op de andere foto’s heel goed de zwarte NSKK broek zijn!) zijn ook weer dingen die je niet verwacht bij een Landwachter: de laarzen en de rijbroek waren populairder bij die heren.

· Vermoedelijk is deze foto ouder dan de vorige (als het om dezelfde persoon gaat, waar het wel naar uit ziet). Het tuniek is nog niet zo verduitst als op de andere foto. Het LIJKT ook alsof hier op de linkerarm nog het originele Landwacht insigne nog wordt gedragen, een leeuw met zwaard en pijlenbos, twee gekruiste takken laurier eronder en het woord Landwacht erboven. Vaak in combinatie met een SS adelaar erboven, maar ik doe hier een beetje aan vlekkeninterpretatie, ik kan het niet goed zien.

· Ook bij de laatste foto dacht ik weer even: Landwacht of Schalkhaar. Beide groepen droegen zwarte schuitjes en voerden de vlammende granaat als wapen. De lege kraagspiegels doen echter meer denken aan een groep rekruterenden des Landwachts dan aan politie. Beide snuiters uiterst links en rechts dragen het WA-sportinsigne en het uniform van de Germaanse (Nederlandse) SS. Snuiter rechts heeft de rang van Hoofdschaarleider. Die twee burgers en die kleuter zijn me dan weer een raadsel…

Dan nog even wat recht zetten:
alex schreef: doodskop op pak is idd panzer, want ss heeft een zwart vlak me allerlei dingen , maar deen doodhoofd
Onzin, de Totenkopf divisie van Papa Eicke, aanvankelijk gevormd uit ‘overtollig’ kamppersoneel dat het front mocht gaan versterken, droeg op de rechter kraagspiegel een doodskop, grijnzend SS model. Panzer en gemotoriseerde artillerie droegen twee doodskoppen, oud Pruisisch model op hun kraagspiegels. Helaas maakte dat voor een doorsnee Rus weinig uit: als hij een doodskop zag, zag hij SS en SS maakte je niet gevangen. Heel wat Panzerjongens zijn op die manier over de kling gejaagd.
Op de foto hier gaat het echter niet om doodskoppen, maar zoals reeds vermeld om vlammende granaten.
Gebruikersavatar
Fallschirmjager-militaria
Lid
Berichten: 70
Lid geworden op: 31 mei 2004, 15:06
Locatie: The Hague
Contacteer:

Bericht door Fallschirmjager-militaria »

Mag ik jullie allen zeer bedanken voor de gegeven Info.
Het is inderdaad helaas wat wazig te zien op de scan's, maar het viel niet mee ze degelijk te vergroten.

het is in totaal een lotje van 10 foto's van deze (niet echt) brave borst, en het is echt opmerkelijk dat deze man juist al die verschillende eenheden gediend heeft en dat deze foto's nog bij elkaar zijn.

misschien dat deze foto nog iets meer duidelijkheid geeft.

Afbeelding

Nogmaals bedankt en ik blijf jullie info graag volgen. :!:
Always lookin' for everything to do with World War Two.
You want to sell! I want to buy, so drop me a line at Info@fallschirmjager-militaria.com
Plaats reactie