Stempeling Duits Gasmasker

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Stempeling Duits Gasmasker

Bericht door siegfried »

Beste militariamakkers,

Ik heb hier op het forum wat rondgeneusd, maar vond nergens een duidelijke uiteenzetting/referentie over alle stempels en tekens op een Duits WO2 gasmasker, gasmaskerbus, filter en berieming van de container.

Mochten jullie reeds referentiepagina's hebben, zet ze er dan alvast op.
Morgenvroeg post ik alle inscripties op mijn gasmasker, bus en berieming.

Doel: voor de forumbezoekers duidelijkheid verschaffen over de periode van de items, de herkomst, en eventueel de zeldzaamheid :!:

Siegfried
In Vino Veritas
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

hier zul je ongetwijfeld wat aan hebben:
http://www.mp44.nl/
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Concreet

Bericht door siegfried »

Ik had net een hele lange gedetailleerde lijst van inscripties uitgewerkt, wou die plaatsen door op "OK" te drukken, en toen was alles weg gezien men mij terug vraagt om in te loggen. Ik hou het nu dan ook bij de inscripties waarover ik iets meer wil weten:

Op de verend element, waarmee je de container moet openen, staat een mij onbekend teken. Het is een cirkel, met daarin een driehoek, en daarin een "Mercedesster", met onderaan de ster een "L". Weet iemand hier iets meer over?

De container zelf is van het kortere type, 24,5 cm. Binnenin draagt hij een WaA stempel, WaA 142. Daarnaast is er, ook op dat interne lenzendoosje, nog de ingegoten inscriptie van "SRM 1937". Waarvoor staat SRM?

Binnenin de gasmasker, onder die rand, staat het werkelijk bomvol met nummers...waarvoor staan deze? Ze bestaan, op een "7" na, telkens uit 3 cijfers.
Er staat natuurlijk ook een "3" in, wat staat voor een kleine maat van gasmasker.
Onder die rand staat ook een WaA stempel, WaA320. MAAR boven deze stempel staat geen Nazi-adelaar, maar een gewone Duitse adelaar. Enige uitleg hieromtrent? Misschien nog melden dat in die rand nog het jaartal "1936" staat.

Over de gasmasker zelf, en zijn gebruik, heb ik nog een vraag: binnenin, aan de kin, zit nog een lederen strookje met een knop aan, dat loshangt. De knop kan in verschillende gaatjes van dat strookje worden gestoken. Waarom diende dit?

De filter: "FE 42", "Fe", WaA, een gedrukte driehoek, en onderaan zijkant "MÄRZ 1944".

De berieming: slechte staat. De overgebleven lederen stukken:
Ene stuk: A.Fischer Uttstaum(?) 1937
Andere: Karl Barth Wardbröl 1937

Nog vermelden dat alles tesamen werd gevonden in een schuur in de ardennen, niet ver van Bastogne. Het gaat dus niet om gekochte onderdelen waarmee alles is wedersamengesteld.

A ja, ook dat nog: in het lenzendoosje zit een papieren bundeltje, met 1 nietje verniet, waartussen hier en daar een dun plastiek doorschijnend blauw plastikje zit. Functie?
In Vino Veritas
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

Nog vergeten, voor de veiligheid: de container en het gasmasker dragen beiden dezelfde nummer: "135"

groetjes

Ik ben benieuwd naar de reacties.

Siegfried
In Vino Veritas
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Re: Concreet

Bericht door Nick »

siegfried schreef:
De container zelf is van het kortere type, 24,5 cm. Binnenin draagt hij een WaA stempel, WaA 142. Daarnaast is er, ook op dat interne lenzendoosje, nog de ingegoten inscriptie van "SRM 1937". Waarvoor staat SRM?
WaA142 staat voor:
-Karl Böcker, Lederwaren-Fabrik, Waldbröl, Nordrhein-Westfalen (eqf) : (1939)
-Gebr. Klinge, Lederwaren-Fabrik, Anton-Weckstr. 2-6, Dresden-Löbtau, Sachsen (gxy) : (1936 - 38)
-Dresdner Koffer-u. Taschen-Fabrik Carl Heinichen, ornblüthstr. 11/13, Dresden A 21, Sachsen (joa) : (1938)
-Otto Reichel, Inh. Rudold Fischer, Am Markt, Lengefeld/Erzgebirge, Sachsen (eue) : (P 08 holster : 1936 - 39)
-Ernst Thielenhaus, Maschinenfabrik, Rudolfstr. 2/4, Wuppertal-Barmen, Nordrhein-Westfalen (ffr) : (1941)

SRM is de producent, maar die kan ik niet terugvinden. Wellicht iemand anders??
Binnenin de gasmasker, onder die rand, staat het werkelijk bomvol met nummers...waarvoor staan deze? Ze bestaan, op een "7" na, telkens uit 3 cijfers.
Er staat natuurlijk ook een "3" in, wat staat voor een kleine maat van gasmasker.
Onder die rand staat ook een WaA stempel, WaA320. MAAR boven deze stempel staat geen Nazi-adelaar, maar een gewone Duitse adelaar. Enige uitleg hieromtrent? Misschien nog melden dat in die rand nog het jaartal "1936" staat.


WaA320 staat voor:
-Auer-Gesellschaft A.G., Gasglühlicht, Werk Orianenburg (bwz)
-Clora Atemschutzgeräte Schleich & Co., Schwab. Gmünd (crt)

De adelaar die jij hebt is een vroege adelaar. Pas later (dacht rond 1940) kwam de adelaar met hakenkruis. (WaffenAmt)
A ja, ook dat nog: in het lenzendoosje zit een papieren bundeltje, met 1 nietje verniet, waartussen hier en daar een dun plastiek doorschijnend blauw plastikje zit. Functie?


Heb je hier een foto van?
Laatst gewijzigd door Nick op 31 mar 2006, 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

PS: FE staat voor "Filter Einsatz"

Hier de verschillende soorten filters:
http://www.mp44.nl/equipment/gas_mask_3.htm

Gr Nick
Infanterie: Königin aller Waffen!
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Op die site missen een paar filtersoorten. Voor een echt goede site van gasmaskers moet je hier zijn: http://www.gasmasklexikon.com
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

Die laatste site is echt verbluffend.

Inzake die adelaar, stelt deze site dat het gaat om een "Reichswehr Abnahmestempel".

Ik heb wel nergens info gevonden over dat teken op het openingsmechanisme van de container.

Voor foto's moet ik voorlopig passen...

Al bedankt mannen!
Siegfried
In Vino Veritas
Plaats reactie