Aluminium binnen en buitenring

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Mwah, ik heb zoal een dikke 90% van het munitie depot op kaart gebracht. Is heel interessant en handig!
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pattuxio
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:03

Bericht door pattuxio »

klinkt interessant. Trade?
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Zelf zoeken is leuker he ;)

Ken jezelf nog meer munitie depot's in Tilburg? Ik kan je zo wel eens een leuke rondleiding geven.

Ohja, toen de M.A.S.T. in de lucht vloog bij Kaatsheuvel, die stofpluim moest in Tilburg te zien zijn, daar moest ook nog foto materiaal van zijn. Als iemand er foto's van heeft zou mooi uitkomen.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pattuxio
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:03

Bericht door pattuxio »

Ja zelf zoeken is idd leuker. Maar over een tijdje naast elkaar leggen is wel interessant denk ik. Voor de rest geen idee van munitiedepots. Nou ja...bij de Spinder en de Moer zit nog wel wat. Maar dat lijkt meer hedendaags.

Ik vind dat er bar weinig te vinden is (op het net althans) van wat er in de duinen heeft plaatsgevonden.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Inderdaad, heel beperkte info, hoewel ik heb helemaal niks op het net gevonden daarover. Ik beschik gelukkig over een stafkaart uit 1944 van wat interessante plekjes ;)

@bij de Spinder/Moer.. is naar mijn weten naoorlogs.. zo overal in de omgeving van het Blauwe Meer.


Om de kaarten naast elkaar te leggen is zeker interessant, maargoed die tijd komt nogwel.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pattuxio
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:03

Bericht door pattuxio »

Hoort een scannetje van zo'n stafkaart in het kader van de algemene culturele vorming tot de mogelijkheden ?
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Haha wie weet, ik kan wel eens een scannetje maken, kaart is niet ingetekend maar geeft wel voldoende informatie over de situatie toen. Zo zie je maar weer, er zijn niet echt gevechtshandelingen geweest in Tilburg maar er is zat te beleven ;)

Ga je volgend weekend weer op pad? Wie weet tref ik je wel een keer ;)
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pattuxio
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:03

Bericht door pattuxio »

Als het weer een beetje mee zit, zeker.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Ik misschien.. maar misschien niet op de M.A.S.T. moet ik met me maat overleggen. Ik stuur je wel een PB tegen de tijd dat ik wat meer info heb daarover, dan kunnen we wel eens zien.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Ik weet niet zeker, maar ik dacht dat in Didden's boek over Waalwijk enkele foto's van de M.A.S.T. stonden....kan ook een zendmast geweest zijn die ze opgeblazen hebben. Lang geleden dat ik dat boek doorgebladerd heb.

Ik zal straks het boek eens uitgraven.


Langs het afwateringskanaal zou ook nogal wat moeten liggen, maar niet zo uitbundig als in die MAST zo wordt mij vertelt.
Een maat van mij heeft bij de middenbrabant weg waar ze dat tankstation neer gezet hebben toen een grote lading 37mm hulzen gevonden.
Een andere maat van me heeft daar in de buurt tijdens het mountainbiken ook wel eens wat gevonden.

En natuurlijk de Kapelse Veer... maar daar mag je ook niet komen met een MD.

Cheers & Stay Safe ;)

[Edit]In "provinciestad in oorlogstijd" van Jack Didden en Maarten Swarts staan dus 5 kleine foto's van de stofwolk van het opblazen van de MAST


Rick
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Thanks Rick!

Ik zal eens op zoek gaan naar dat boek, ik ben benieuwd naar de foto's.
Kapelsche Veer is btw ook al helemaal leeg gezocht door MD zoekers.

Wat bedoel je met het afwateringskanaal?


Gr. Nick
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Bericht door Mr_Flibble »

Het afwateringskanaal....dat stroompje tussen Den Bosch en Drongelen.
Dat stuk tussen Waalwijk en Drunen.
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Hmm oke, zal eens de boeken induiken! Thnx!
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

@ pattuxio;

Vandaag nog naar de M.A.S.T. geweest? Ik heb op een kaartje die loopgraaf aangegeven, hoop dat je er wat aan hebt.

In deze omgeving moet hij liggen. Als ik me het goed herinner. (rode stip)

Afbeelding

Misschien interessant voor je om eens te gaan kijken, of voor anderen natuurlijk die uit de omgeving komen.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
pattuxio
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 apr 2006, 21:03

Bericht door pattuxio »

Hoi,

Bedankt voor het kaartje. Zal ik zeker eens gaan kijken volgend weekend.
Gisteren idd lekker gewandeld in de mast. Ben gisteren wel in de buurt geweest van die locatie.....maar ja het is best groot.
Wel nog een boem zien liggen op het bladerdek. Waarschijnlijk tijdens de opruimactie onschadelijk gemaakt, omdat de explosie van buiten naar binnen is gekomen. Het is er volgens mij eentje die openklapt en dan een aantal kleinere ladingen laat vallen. Het precieze type heb ik niet kunnen achterhalen. Voor de rest heb ik dit stukje historie lekker laten liggen, in de hoop dat iedereen dat doet. Ook nog een flink stuk muur tegengekomen. Voor de rest naast een berg kraters niets bijzonders.

Wat ik me nog wel afvraag....is er aan de overkant van het monument; aan de overkant van het fietspad door de duinen (aan de kant van Waalwijk zeg maar); ook nog sprake van de MAST? Het lijkt daar minder. Ook daar liggen veel bakstenen. Maar kraters zie ik niet.

Ook heeft men het vaak over een kantine, waarvan de betonnen vloer nog in de buurt van Cafe de Efteling te vinden is. Ook deze kan ik niet vinden.

Afbeelding
Plaats reactie