Avondje disco

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

hoe zouw dat nu komen :wink:

maar moet jij echt dan cijfers zien om te gelofen dat ze vaker bij vecht partijen zijn betrokken ?

en bij groepverkrachtingen dan iets heel anders daar is volgens zouw ook niet van bewezen dat het vaker de gekleurde rijksgenoten zijn die dat doen ?
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Zeg ik dat? Bij groepsverkrachtingen is bewezen dat de daders vaak, zelfs meestal, allochtone tieners zijn - meestal van Antilliaanse of Kaapverdiaanse afkomst. Maar wat is het verband met deze discussie? Volgens mij hadden we het over vechtpartijen. Ik moet nog van zien dat allochtonen vaker betrokken zijn bij vechtpartijen dan autochtonen en, als dat al zo is, dat allochtonen dan vaker de vechtpartijen veroorzaken. Zo is het een vrij bekend gegeven dat in het uitgaansleven op het platteland, of zo je wil, "in de provincie", vechtpartijen veroorzaakt door alcoholgebruik zeer frequent voorkomen en dat daar vrijwel geen allochtoon bij komt kijken. Kortom, wie komt er met cijfers?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

ja ik heb even geen cijfers bij de hand
Zo is het een vrij bekend gegeven dat in het uitgaansleven op het platteland, of zo je wil, "in de provincie", vechtpartijen veroorzaakt door alcoholgebruik zeer frequent voorkomen en dat daar vrijwel geen allochtoon bij komt kijken. Kortom, wie komt er met cijfers?
misschien omdat hier ( woon in twente) minder allochtonen wonen/zijn dan in het westen of in de grote steden
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Zo is het een vrij bekend gegeven dat in het uitgaansleven op het platteland, of zo je wil, "in de provincie", vechtpartijen veroorzaakt door alcoholgebruik zeer frequent voorkomen en dat daar vrijwel geen allochtoon bij komt kijken. Kortom, wie komt er met cijfers?

oke als dat is een bekend gegeven kom maar met cijfers

dat neem je wel aan maar dat allochtonen vaker vechtparijen beginnen wil je niet aannemen ?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ho, ho, laten we eventjes een reëel discussie-punt zoeken.
Het gaat Harro er namelijk niet om wat de cijfers zijn hoor.
Het gaat Harro erom dat hetgeen zin heeft om een hele bevolkings groep de schuld tegeven van wat een kleine minderheid doet.
Ook doet het een gesprek geen goed om in termen van "zij" en "wij" te gaan spreken. (ook ik maak me er wel eens schuldig aan overigens)

Misschien is het een idee om redenen op te noemen voor het ontstaan van zoveel frustraties dat het uitloopt op allerlei handgemenen om zo tot een verbeteringvan de situatie te komen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Harro schreef:
Robin Vercammen schreef:Best wel toeval dat die vechtpartijen vaker gebeuren als er allochtonen bij zijn... :W
Is dit een gegeven of een veronderstelling?
Dit leid ik af uit het dagelijkse leven in en rond Brussel, waar ik tevens ook woon. Verschillende buurten worden geterroriseerd door allochtonenbendes. Heeft onlangs nog in de kranten gestaan. (Houtem, Schaarbeek, Molenbeek,...)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Robin Vercammen schreef:Dit leid ik af uit het dagelijkse leven in en rond Brussel, waar ik tevens ook woon. Verschillende buurten worden geterroriseerd door allochtonenbendes. Heeft onlangs nog in de kranten gestaan. (Houtem, Schaarbeek, Molenbeek,...)
Okay, dus het gevolg van een eng gezichtsveld. Of neem jij in je waarneming ook de situatie in andere Vlaamse steden en op het Vlaamse platteland mee? Ik durf te stellen - zonder cijfermatige onderbouwing - dat de situatie in West-Vlaamse dorpen een andere is dan in Schaarbeek.

Al met al denk ik dat dit een typisch voorbeeld is van een kokervisie. Als een allochtoon betrokken is bij een incident - nog los van wie dan de schuldige is - zegt de goegemeente: "zie je wel!" maar als een autochtoon betrokken is, is hij automatisch he slachtoffer of men tilt er niet zo zwaar aan.

Ook is het weer een bevestiging van het wij/zij denken. Allochtonenbendes - zonder naar de oorzaken van hun ontstaan en bestaan te kijken - terroriseren de buurten dus "zij", de allochtonen in het algemeen, deugen niet.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

bertjan schreef:misschien omdat hier ( woon in twente) minder allochtonen wonen/zijn dan in het westen of in de grote steden
Dat je in Twente woont is vrij logisch gezien je woonplaats Almelo. Maar wat je nu feitelijk zegt is dat de bevolking in de provincie - bijvoorbeeld Twente - bij overmatig alcoholgebruik met elkaar op de vuist gaat bij gebrek aan allochtonen? Als er genoeg allochtonen waren zouden jullie daar wel mee vechten. Of verdraai ik nu je woorden?

Arjen heeft uiteraard gelijk: het gaat mij om het beeld dat bij herhaling op dit forum opgeroepen wordt, nl. dat "de allochtone" of "de allochtone jongeren" louter vechtersbazen en ruziezoekers zijn. Nou, ik woon al te lang in Amsterdam Bos & Lommer en werk al te lang op een zgn. "zwarte school" om dat soort generalisaties serieus te nemen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dat hoorde ik niet zo goed Harro, kun je dat nog eens herhalen?
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

Maar wat je nu feitelijk zegt is dat de bevolking in de provincie - bijvoorbeeld Twente - bij overmatig alcoholgebruik met elkaar op de vuist gaat bij gebrek aan allochtonen? Als er genoeg allochtonen waren zouden jullie daar wel mee vechten. Of verdraai ik nu je woorden?
ja behoorlijk

ik merk er weinig van wel dat ze stomdroken zijn maar niet dat ze met elkaar op de vuistgaan
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

NRC Handelsblad
Alcoholgebruik wordt door jongeren en horeca-ondernemers zelf als belangrijkste oorzaak beschouwd van de toenemende agressie in het uitgaansleven. Dit blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door het bureau Intraval in opdracht van het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie. Jongeren zelf zijn in meerderheid (55 procent) van mening dat de agressie in het uitgaansleven is toegenomen. Veel jongeren (73 procent) voelen zich tijdens het uitgaan onveilig op straat.

Aantal glazen Een deel van het onderzoek bestond uit een enquête onder 1.531 jongeren (15-25 jaar). Daaruit bleek dat op een uitgaansavond bijna driekwart van de jongeren meer dan vijf glazen alcoholische drank consumeert; van de jongens drinkt 57 procent meer dan 10 glazen (meisjes: 16 procent). Meestal (72 procent) gaat het om bier. Het zogenoemde excessieve drankgebruik blijkt op het platteland vaker voor te komen dan in de steden. Het gebruik van drugs leidt volgens de jongeren zelf veel minder tot agressief gedrag. Wel als dat gebeurt in combinatie met alcohol, in het bijzonder geldt dat voor xtc en speed.

Daders en slachtoffers Uit de enquêtes blijkt dat zich zowel onder daders als slachtoffers van geweld verhoudingsgewijs veel excessieve drinkers bevinden. Jongeren die zich agressief hebben gedragen, zeggen dat ze zich tijdens het uitgaan afreageren. ,,Als ze iets vervelends hebben meegemaakt of gefrustreerd zijn, ontladen ze zich door veel te drinken en zich agressief te gedragen'', aldus het onderzoek. Verder speelt bij de agressie groepsdruk als stimulerende factor een rol. ,,Enkele groepen gaan uit met het vooropgezette doel dronken te worden en ruzie te maken of vernielingen te plegen.'' Van de ondervraagde jongeren bleek 21 procent het afgelopen jaar zelf als dader en 19 procent als slachtoffer bij geweld betrokken te zijn geweest. Ruim eenderde van deze groep was zowel dader als slachtoffer. Vijf procent van de ondervraagde jongeren vertelde tijdens het uitgaan een wapen bij zich te dragen, meestal een mes of stiletto.

Omgeving Ook de omgeving speelt een rol bij het ontstaan van agressie in het uitgaansleven. Drukte heeft een negatieve invloed; tegen iemand aanlopen kan zo tot vechtpartijen leiden. Ook warmte, muziekvolume en muzieksoort kunnen een rol spelen bij het ontstaan van agressie.
Dus in het kort: drankmisbruik is het grootste op het platteland en drankmisbruik is de belangrijkste oorzaak van toenemende agressie in het uitgangsleven.

In dat verband is dit ook interessant...
Plattelandsjongeren.nl
De doelstelling van deze uitgaans / horeca-campagne is door de stichting als volgt geformuleerd: Een positief gevoel overbrengen en visualiseren dat agressie en geweld in het uitgaansleven af te remmen is door een mentaliteitsverandering. Vervolgens wil de stichting duidelijk maken dat agressie en geweld niet normaal of vanzelfsprekend is en betrokkenheid en herkenning creëren bij het publiek en organisaties.
[...]
Volgend jaar zal het project Gein zonder Pijn proberen om ook deel te nemen aan de campagne Barcode. Deze past immers prima binnen één van de doelstellingen van het project: bespreekbaar maken van agressie en vrijwilliger leren hoe te handelen bij vechtpartijen tijdens een plattelandsjongerenfeest of andere activiteit. Deze deelname zal bijvoorbeeld vorm krijgen in een thema feest 'plattelandsjongeren tegen zinloos geweld' waar het promtieteam van de stichting aanwezig zal zijn. En een forum over uitgaansgeweld op het platteland. Met in het panel vertegenwoordigers van horeca, stichting zinloos geweld, politici en plattelandsjongeren. Natuurlijk kan jou afdeling ook zelf een activiteit verzinnen rondom de barcodecampagne. Wat dacht je bijvoorbeeld van een avond voor alle barvrijwilligers (en andere belangstellenden) waarop een korte training wordt gegeven hoe je vechters uit elkaar kunt halen.
Ook aardig zijn de notulen van de gemeente Oldenzaal (Twente) waar men zich zich druk maakt om de massale vechtpartijen onder invloed van alcohol tijdens carnaval en andere feesten.
Laatst gewijzigd door Harro op 03 apr 2006, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Bericht door Bert-Jan »

oke ik zie het nooit iets van gemerkt
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Interessant artikel Harro, maar ik denk dat dit toch enige nuancering verdient.

Ik woon zelf in Flevoland (en voor je het zegt Harro: dat is inderdaad logisch gezien mijn woonplaats :wink: ).
Ik ben een tijdje lid geweest van een disco voor plattelandsjongeren. Veel jongens uit mijn klas woonden op een boerderij, dus zo ben ik er binnen gerold.
Het alcohol gebruik onder deze jongeren is inderdaad schrikbarend hoog, maar toch heeft dat hier nooit tot massale vechtpartijen geleid.

Nu waren er toendertijd twee grote uitgaansgelegenheden: de disco waar ik heen ging (voor de boeren) en een disco/pool centrum waar de rest van de uitgaande jeugd heen ging, waaronder de allochtone jeugd van mijn woonplaats.
Voor de boerendisco moest je lid zijn, voor de andere niet. En ondanks het hoge alcoholgebruik in de boerendisco, waren er juist bij de andere disco altijd knokpartijen en geweld enzo.

Volgens mij kwam dat vooral doordat iedereen in boerendisco elkaar via via wel kende, dus de sociale controle was veel hoger. (Je moest wel een aantal mensen kennen, anders kon je geen lid worden.)

Ik denk dus dat het alcoholgebruik onder jongeren wel zorgwekkend is, maar niet de enige oorzaak van het geweld. Ik denk dat de combinatie van alcohol en een anonieme omgeving een grote invloed hebben.

Als je 100% zeker weet, dat het bestuur van de uitgaansgelegenheid binnen een dag weet te achterhalen dat je bij een knokpartij betrokken was, dan kijk je er wel voor uit. Dit was bij de boerendisco het geval en op rottigheid stond intrekking lidmaatschap en dan kwam je dus niet meer binnen. Gevolg: nooit rottigheid.

Alcoholgebruik is, mijns inziens, dus wel een belangrijke factor, maar niet de enige.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

het beleid bij die disco van ons die klopt ook voor geen ruk.. er word bijna nooit iemand na een vechtpartij eruit geschopt... maar 1x meegemaakt..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Overal gebeuren dit soort dingen, daar valt niet zoveel aan te doen. In elke nationaliteit zitten rotte appels, alleen wat we hier in Nederland zien is dat een "slechte" turk direct alle turken slecht maakt. Toch een beetje vreemd. Want hoeveel Nederlanders zijn er wel niet die nog geen knip in de vingers waard zijn, geloof mij, dat zijn er zat. Alleen van deze horen we niet zoveel. Deze personen kunnen wij goed onderscheiden van andere Nederlanders, aangezien we zelf Nederlander zijn. Maar is het een allochtoon, dan is het mis. Als laatste, 1 rotte appel maakt de hele boom nog niet rot! ;)
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Plaats reactie