Arjen schreef:Hmm..nu spreekje jezelf een beetje tegen Zhukov.
Denk maar eens eventjes met me mee en analyseer je eigen gedachtengangen eens.
Je zegt ten eerste dat "de nationale spanningen" en "de internationale spanningen" van elkaar onderscheiden kunnen worden. Dit heeft per defenitie als gevolg dat beide een andere problematiek en daarmee oplossing kennen. Het is dus feitelijk noodzaak om beide los van elkaar te zien om tot die oplossing te komen.
Nee, want dan laat je de rest van m'n post buiten beschouwing, namelijk dat beiden wel degelijk invloed op elkaar hebben. Dat heeft niets met tegenspreken te maken, maar met een constatering van een situatie. Wanneer twee zaken onderscheiden kunnen worden wil dat niet zeggen dat ze geen invloed op elkaar kunnen hebben.
Goed, het volgende punt is wat moeilijker.
Ik heb (volgens mij) nooit beweerd dat door tof te doen men problemen op zal lossen. Mijn punt is altijd geweest dat er dan geen nieuwe problemen zullen ontstaan. Dit zal de spanningen (groot verschil) doen afnemen (imho).
Mjah, ik kan een eind in je meegaan, zij het dat de problemen niet alleen ontstaan doordat iemand 'niet tof' tegen een ander doet. Was het maar zo simpel!!
Je kunt een gebeurtenis of een situatie nooit los zien van de omstandigheden waarin deze gebeurtenis plaatsvindt. Deze omstandigheden worden door allerhande zaken beïnvloedt; internationale politiek, nationale politiek, de 'mening op straat', wat je hoort bij je voetbalvereniging, wat je buurman zegt, etc. We kunnen net zo lang 'tof' doen tegen iedereen, wanneer we deze externe omstandigheden niet kunnen veranderen zullen we de problemen ook niet op kunnen lossen.
We zitten hier op een oorlogs-forum, ik denk dat iedereen hier de kracht van propaganda kent. Dát is nu één van de externe factoren waarop we als individu geen invloed hebben, maar die wel degelijk van onstelbaar grote invloed zijn op onze denkwijze. 'We' staan eigenlijk continu onder invloed van propaganda; reclame, nieuwsberichten, voorlichtingscampagnes enz. Al deze factoren beïnvloeden de manier waarop er over verschillende zaken wordt gedacht, hoe men reageert op gebeurtenissen en als gevolg hiervan dus ook de mate van spanning tussen twee groepen.
Probleem bij jouw filosofie van 'tof' doen tegen elkaar is denk ik ook met name dat iedereen een andere interpretatie van 'tof' heeft. Zum beispiel; wanneer je in Rusland een bontmuts voor iemand koopt, dan zal dit worden gezien als een 'tof' gebaar. Wanneer je hetzelfde hier doet word je gezien als barbaar en dierenbeul (niet tof dus), omdat de muts van bont is.
"De fundamentalisten" zullen verder zichzelf maar moeten verbeteren; dat kan een ander toch niet voor ze doen.
En dat die mensen hun ongenoegen kenbaar willen maken mag ook, vrijheid van meningsuiting is essentieel. Als ze maar niemand (fysiek) pijn doen. Dan kan er namelijk door ons alsnog tof gedaan worden en misschien gaan al die boze mensen dan wel ook tof tegen ons doen?
(of wij tegen "hun" op economisch vlak
)
Ja, maar hierbij ga je ervan uit dat de fundamentalisten de wil hebben om te veranderen, om 'tof' terug te doen. Het is al een aantal keer gebleken dat deze fundamentalisten dermate vol wrok en afgunst zitten, dat ze deze niet alleen kenbaar maken, maar hieraan een fysieke (geweldadige) actie moeten koppelen; 11 september, Madrid, van Gogh.. Je kunt moeilijk zeggen dat de mensen in het WTC niet 'tof' hebben gedaan tegen de kapers van de vliegtuigen. Tóch zaten deze kapers zo vol haat dat ze een aanslag pleegden. Deze haat is afkomstig van dezelfde externe factoren die ik eerder noemde, factoren dus waar wij als individu (hoe tof ook) niets aan kunnen veranderen.
Wat is je oplossing mbt deze visie dan eigenlijk Zhukov?
Ik heb de oplossing niet, anders had ik wel in de politiek gezeten om mensen van mijn oplossing te overtuigen. Ik geloof zelfs niet dat er één oplossing is. Er zullen een aantal zaken moeten veranderen om de spanning van de situatie af te halen; de generalisering onder Nederlanders, het populistische gebral van politici, de Westerse bezetting van het Midden-Oosten, de manier van inzet van ons leger aldaar, etc.
Ik wil overigens niet overkomen als een complete tegenstander van je 'tof'-theorie hoor.
Ik denk alleen niet dat deze theorie alle probleempunten afdekt, aangezien er teveel zaken zijn waar je door tof te doen niets aan kunt veranderen, maar die wel essentieel zijn voor de onderlinge verstandhoudingen tussen mensen, groeperingen en volken.