Wat is het: Gasmasker

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Wat is het: Gasmasker

Bericht door Miesjel »

Mijn moeder brach zondag van de rommelmarkt voor 3 euro een gasmasker mee, omdat ze weet dat ik in de 2e wereldoorlog geintresseerd ben. Ze wist niet of het wo2 was maar vond dat ze het voor 3 euro niet hoefde te laten. Het gasmasker zit in een 'tasje' daarin zat nog een dopje die op die grote luchtfilter ofzo past, en een blikje met het opschrift: "brillenzalf voor gasmasker".

Na een grondige inspectie bleek ook ik niet te weten van wie, wat en wanneer het was. (ik weet dan ook helemaal niks van gasmaskers) dus wil ik jullie even laten kijken.

Ik denk dat ie uit 1953 is omdat er in stempel met 53 op zit en een reliefje met 53

Foto's:
Vooraanzicht:
Afbeelding
Bovenaanzicht:
Afbeelding
Vooraanzicht gasmasker:
Afbeelding
Linker zijaanzicht gasmasker:
Afbeelding
Het tasje:
Afbeelding
De luchtfilter:
met gele letters staat er: A -9/53 in de filter staat en logo dat VB voor moet stellen denk ik.
Afbeelding
close up van het masker:
er staat:
T.1
9 - 5
v. K-35
onder het v-tje staat een takje.
Afbeelding

Meer foto's nodig? Zeg het maar.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dat is een Nederlands K-53 gasmasker (de eerste modellen van dit masker zijn geproduceerd in 1952)
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

en tot wanneer zijn die gemaakt, en wat is de waarde ongeveer?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het is in de jaren zestig nog gebruikt, maar tot wanneer ze zijn geproduceerd kan ik niet zeggen, ik vermoed tot eind jaren zestig. Ook van prijsklasse van na-oorlogse gasmaskers heb ik geen idee.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Aangezien hij van na de 2e wo is wil ik 'm waarschijnlijk weer van de hand doen.. Een richtprijs zou dan best handig zijn.. net zoals het jaartal tot wanneer ze geproduceerd zijn.
edit- ik kan met google helemaal niks vinden over dit type gasmasker, jullie iets? -
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Verder niemand die me iets over dit gasmasker kan vertellen?
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Niemand meer? :cry:
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ik vrees dat hij niet veel meer waard is dan 3 euro ; wo2 gasmaskers vind je tegenwoordig ook al voor een kleine 10 euro.
Plaats reactie