Appèl tegen hard debat autoch-allochtoon

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Drs. S. schreef:Het zal door de moslims opgevat worden als een beperking in hun vrijheid en dus de polarisatie inderdaad vergroten. Toch lijkt mij dit voor de lange termijn een goed idee.
Ik doel eigenlijk nog geeneens op de moslims, want zoveel Islamitische scholen zijn er nog niet. Volgens Wikipedia valt echter circa 60% van de scholen onder de noemer bijzonder onderwijs. We bevorderen volgens mij het klimaat in negatieve zin wanneer al deze scholen moeten omschakelen naar openbaar onderwijs enkel omdat we de integratie van kinderen met een allochtone achtergrond willen bevorderen. Ik denk dat er betere middelen zijn, zoals samenwerkinsprogramma's tussen verschillende onderwijsvormen en verplichte lessen over andermans godsdienst en levenbeschouwing.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Grotendeels mee eens, Kevin.

Afschaffing van het bijzonder onderwijs ten gunste van het openbaar onderwijs tbv integratie enerzijds en ter bestrijding van de segregatie (Islamitische kinderen zijn nu eenmaal niet welkom op een christelijke school) anderzijds.

Ik vind dat kinderen de basisvaardigheden (Rekenen, Taal, Aardrijkskunde, Geschiedenis etc) moeten leren op de basisschool en daarnaast infromatie moeten krijgen over de diverse levensbeschouwelijke stromingen in dit land. Daaronder reken ik ook de diverse religies.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Arjen schreef:Nu goed. Ik zal vanavond mijn relaas op een volledigere wijze doen.
Ja..wat een grootspraak. Het kost mij veel meer tijd dan ik verwacht had.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

dvaupell; bij ons zijn er wel Moslims bij ons op school en ik zit op een Christelijke school...
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Mike.H schreef:
dvaupell; bij ons zijn er wel Moslims bij ons op school en ik zit op een Christelijke school...
Da's mooi voor de integratie. Ik vermoed trouwens dat dat komt omdat er te weinig christelijke scholieren beschikbaar zijn om de school anders open te houden...(Maar ik geef mijn ongelijk hier toe)

Gebeurt dat ook op de basisschool, Mike?
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Weet iemand eigenlijk of de Hofstad Groep een verklaring heeft afgelegd mbt. hun motivaties? Want dat kan ik niet vinden eigenlijk.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Arjen schreef:Weet iemand eigenlijk of de Hofstad Groep een verklaring heeft afgelegd mbt. hun motivaties? Want dat kan ik niet vinden eigenlijk.
Een echte verklaring kan ik ook niet vinden, maar het lijkt moslim extremisme te zijn (ik kon niets vinden over anti-kapitalisme bijvoorbeeld).
Mohammed Bouyeri (de quote komt van Wikipedia) schreef: "Hij vertelde dat hij het niet uit haat had gedaan maar omdat zijn geloof het hem beval: "Ik heb me laten leiden door de wet die mij opdraagt om iedereen die Allah en de profeet beledigt zijn kop eraf te hakken."
Een passage uit de open brief aan Ayaan Hirsi Ali die Mohammed Bouyeri na de moord op Theo van Gogh op diens lichaam achterliet:
Mohammed Bouyeri schreef:U en uw kompanen weten heel goed dat de huidige Islamitische jeugd een ruwe diamant is dat slechts moet worden geslepen, zodat het haar aldoordringend licht van de Waarheid kan verspreiden. Uw intellectuele terrorisme zal dit niet tegenhouden, integendeel het zal dit alleen maar bespoedigen.

De Islam zal zegevieren door het bloed van de martelaren. Het zal haar licht verspreiden in elk donkere hoek van deze aarde en het zal het kwaad desnoods met het zwaard terugdrijven naar zijn duistere hol.

Deze losgebarsten strijd is anders dan alle voorgaande strijden. De ongelovige fundamentalisten zijn ermee begonnen en Insha Allah zullen de ware gelovigen deze eindigen. Er zal geen genade voor de onrechtplegers zijn, slechts het zwaard wordt tegen hen opgeheven. Geen discussie, geen demonstraties, geen optochten, geen petities: slechts de DOOD zal de Waarheid van de Leugen doen scheiden.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dank je wel. Is er iemand bekend met precedenten hier in nederland eigenlijk? En overigens nog een vraag: ik heb eigenlijk geen enkele moslim horen (of lezen) klagen over scholing. De kortstondige wisseling van gedachten was dus eigenlijk alleen ontsproten uit de gedachte dat het misschien verkeerd is speciaal onderwijs te subsidiëren?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Arjen schreef:
De kortstondige wisseling van gedachten was dus eigenlijk alleen ontsproten uit de gedachte dat het misschien verkeerd is speciaal onderwijs te subsidiëren?
Nee, lees de bijdrage van Thor nog maar eens op de vorige pagina.

Het gaat niet eens over subsidie. Het gaat over het afschaffen van het speciaal onderwijs in de zin van het opheffen van protestants-christelijk, katholiek, maar ook Islamitisch onderwijs.

Reden daarvoor is dat deze scholen het gevolg zijn van de verzuiling en tevens de verzuiling (= segregatie) in stand houden. Segregatie is de basis van het wij-zij denken en daarmee draagt het bij aan het beeld dat er sprake is van verschillende niet-gelijkwaardige groepen in de samenleving etc.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik was wat kort dfoor de bocht en idd foutief;maar deze gedachtengang bedoelde ik. Het ging mij erom of er een discussie was dat er niet voldoende scholen zouden zijn voor islamieten bijvoorbeeld.
Iig. bedabkt voor het antwoord Dvaupell.

Nogmaals een oude vraag trouwens: is iemand bekend met precedenten hier in nederland mbt. terrorristische groeperingen dan wel Islamitische groeperingen dan wel anarchistische groeperingen hier in nederland die een eventueel verloop kunnen aanduiden in de geschiedenis?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Arjen schreef:
is iemand bekend met precedenten hier in nederland mbt. terrorristische groeperingen dan wel Islamitische groeperingen dan wel anarchistische groeperingen hier in nederland die een eventueel verloop kunnen aanduiden in de geschiedenis?
Ik denk dat je dan moet denken aan de situaties met de Zuid-Molukkers in de jaren 70? Of de RAF perikelen, ook rond die tijd.
Dit is een lastige vergelijking hoor, de situatie was volgens mij destijds volkomen anders. De RAF bestaat volgens mij al jaren niet meer en van de RMS hoor ik ook alleen nog maar bij herdenkingen.

Even voor de goede orde: Ik gooi de RMS en de RAF beslist niet op één hoop!
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Terrorisme in Ravenstein
de vrijwel vergeten aanslagen op de gasstations in Ravenstein en Ommen, februari 1972
Een Andere Tijden docu van 16 oktober 2001

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht ... n/4157251/

rechts zit de video optie
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

van de Tegenlicht site.
Terrorisme in Nederland in de jaren zeventig
In de jaren zeventig komt Nederland in aanraking met allerlei soorten terrorisme: aanslagen, schietpartijen, vliegtuig-, trein-, school- en ambassadekapingen.


1972: Aanslagen in Ravenstein en Ommen

In de nacht van 6 februari 1972 horen de bewoners van Ravenstein twee hevige explosies. De reden van het vuur en de knallen wordt snel vastgesteld door de autoriteiten: brand in het gasverdeelstation van de Gasunie, veroorzaakt door een enorm gat in een gasbuis. De brand is niet spontaan ontstaan. De conclusie is duidelijk: het gaat hier om een daad van sabotage. Bovendien komt dezelfde ochtend het bericht dat er ook op het gasstation in Ommen een mislukte aanslag is gepleegd.


1973: KLM-vliegtuig 'De Mississippi' gekaapt door Palestijnen

Zondagavond 25 november 1973 om 21.30 uur krijgt Sjaak Risseeuw, gezagvoerder van de KLM, een pistool in zijn nek geduwd. 'Back to Beirut', is de eerste eis die de kaper stelt. Het is het begin van een vreemde kaping en een zenuwslopende zwerftocht door het Midden-Oosten.

Klik hier voor de video pagina

Toevoeging door mij, klik:In de herfst van 1973 staat Nederland binnen de hele Arabische wereld in een kwade reuk. Al vele jaren steunen we het beleid van Israël. Het recht op zelfbeschikking van de Palestijnen erkent Nederland niet en met de Veiligheidsraad resolutie 242 uit 1967, waarin Israël wordt opgeroepen zich terug te trekken uit bezette gebieden, nemen we het niet zo nauw. Wanneer in 1973 de Oktoberoorlog uitbreekt, scharen we ons opnieuw aan de kant van Israël. Nederland levert zelfs, op verzoek van de VS en ondanks een Europees wapenembargo, militair materieel. Dit laatste feit komt pas jaren later officieel in de openbaarheid, maar de grote lijn is voor iedereen duidelijk: Nederland is evenals de VS ondubbelzinnig pro-Israël. Op 21 oktober roept de Arabische Liga op tot strafmaatregelen tegen Nederland. Algerije begint met een olieboycot, andere Arabische landen volgen. De Arabische Liga presenteert als motief een hele waslijst aan klachten; van het feit dat Nederland een van Amerika onafhankelijk Europees standpunt had tegengehouden tot de verklaring van Den Uyl dat hij denkend aan de Joodse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog slapeloze nachten had. Over wapenleveranties en economische motieven - de Arabische landen willen meer invloed op de olieprijs - wordt niet gesproken. De media in het Midden-Oosten voeden de publieke opinie met weetjes over het 'foute' Nederland. De aanwezigheid van Minister Vredeling bij een pro-Israël demonstratie wordt in Arabische kranten breed uitgemeten.


1974: Gijzeling Franse ambassade in Den Haag door Japanners

Zeventien september 1974. Het is de derde dinsdag in september, Prinsjesdag in Nederland. Maar het is een ongewone Prinsjesdag. De koningin gaat niet in de Gouden koets maar in een auto naar de Ridderzaal, de route is anders dan normaal gesproken en op straat is er niets feestelijks te bespeuren. Alle ogen zijn namelijk gericht op de vijfhonderd meter verder gelegen Franse ambassade. Daar houden drie Japanse terroristen elf mensen gegijzeld. Juist op deze dinsdag vindt na honderd uur onderhandelen de ontknoping plaats.


1977: School en trein gekaapt in Drenthe door Molukkers

Nederland gaat op 25 mei 1977 naar de stembus, terwijl in Drenthe een dubbele gijzelingsactie aan de gang is. Zuidmolukse terroristen hebben bij De Punt vierenvijftig treinpassagiers en even verderop, in het lagere schoolgebouw van Bovensmilde, meer dan honderd kinderen gegijzeld.


1977: Een West-Duitse RAF-terrorist schiet agenten neer in Utrecht

RAF-terrorist Knut Volkert schoot in september 1977 een agent dood en verwondde een andere agent zwaar. Hoe trad de Nederlandse staat eind jaren zeventig op tegen dit soort terrorisme dat kwam overwaaien uit de Bondsrepubliek?
Volgens mij zijn de rest van de betreffende docu's ook wel te vinden op de Tegenlicht site. Ikzelf heb alleen maar de Ravenstein aanslagen docu gezien.

Klik hier voor een artikel op Wikipedia over terrorisme in Nederland (inclusief een chronologisch overzicht).

Edit: ik heb net de docu over de vliegtuigkaping gezien, maar dat was niet zo interessant aangezien er nauwelijks op de politieke consequenties in werd gegaan. Zie dus mijn toevoeging hierboven.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dank jullie wederom zeer.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Graag gedaan Arjen, and besides, ik heb er ook wat van geleerd. Ik wist bijvoorbeeld niet dat Nederland zo pro-Israël was in de jaren 70.
Als ik terug denk aan Gretta Duisenberg en haar Palestijnse vlag incident en de ophef die daar over te doen was, dan zien we dat er eigenlijk weinig is veranderd.
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Plaats reactie