Iran...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Bereid Iran zich voor op een oorlog?

ja
49
82%
nee
11
18%
 
Totaal aantal stemmen: 60

dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

Iran kan toch ook energie krijgen door goedkoperen middelen,
gaan ze daar wat met kernenergie rotzooie,
k denk toch dat ze iets van plan zijn
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

De vraag was niet of Iran zich op een OFFENSIEVE oorlog voorbereidt.. Ik sluit overigens niet uit dat dat het geval is, maar op een DEFENSIEVE oorlog bereidt men zich in ieder geval voor.

Of een offensieve oorlog suicidaal is of niet.. Ik heb niet de indruk dat men daar in Iran nou zo wakker van ligt. Het gaat om een hoger goed dan het voortbestaan immers.

Ik vraag me trouwens ook af of de VS zich geen oorlog in Iran kan veroorloven... Waarom zou dat zo zijn? De VS maakt het ook niet echt uit wat de kosten zijn hoor...

Het lijkt me dat de VS een oorlog tegen Iran voorbereid en dat Iran een oorlog tegen Israël voorbereid. Ik hoop eerlijk gezegd dat de Israeli's samen met de VS daar de eerste klap uitdelen voordat de Iraniërs de organisatie op orde hebben.
Laatst gewijzigd door dvaupell op 03 apr 2006, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Natuurlijk kan Iran dat want ze komen om in de olie. Maar kernenergie is interessant want het is prestige.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

De regering daar weet heel goed dat Amerika hun leger van de kaart kan vegen en zal vegen als het er op aankomt.
Dat is nog geen garantie op vrede, dictaturen zijn erg irrationeel.
het derde moslimland waarbij Amerika de schijn tegen zich heeft dat het om olie gaat.
1) Derde land? Volgens mij mis ik er hier eentje?
2) Kun je een bewijs noemen dat de gehele Irak-oorlog om olie ging? De Amerikanen zijn er qua olie niet beter op geworden, wat ze al vóór de oorlog zeiden.
Ik heb er geen kracht meer voor
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

Natuurlijk kan Iran dat want ze komen om in de olie. Maar kernenergie is interessant want het is prestige.
En ze kunnen er kernwapens mee maken, het moet stoppen voor dat Iran een massavernieting wapen heeft geproduceerd. Als ze niet reageren op vraag van de VN moeten er sanctie's worden opgelegd. De VS weet daar wel raad mee, met alle gevolgen van dien.
Better to fight for something than live for nothing.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

vincent schreef:
het derde moslimland waarbij Amerika de schijn tegen zich heeft dat het om olie gaat.
1) Derde land? Volgens mij mis ik er hier eentje?
- Afghanistan: de regering Clinton onderbrak de onderhandelingen met de Taliban toen bleek dat zij onder één hoedje speelden met de gezochte Osama Bin Laden maar de regering Bush begon de onderhandelingen opnieuw. Zie het Centre for World Globalisation, de link tussen Enron en Afghanistan, pipeline politics en deze tijdlijn.
- Irak: Het land met de tweede oliereserve van de wereld. Bijvoorbeeld de belangen van Chevron, Exxon, BP, Shell en de havikken in de Amerikaanse regering en het breken van het Irakeze monopolie.
- Iran (olieproductie)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Als Bush Iran aanvalt begaat hij een grote fout.
Je ziet hoe slecht het gaat in irak, de mensen hadden het onder Saddam nog beter dan nu en wat was eigenlijk de bedoeling, de Amerikanen wilden geloof ik binnen een jaar weer weg zijn uit Irak en ze zitten er nog steeds. Als de VS ook Iran binnenvalt dan keren de Irakezen en de Iranezen (en de rest van de moslims ook nog eens sterker dan nu) zich samen tegen de Amerikanen en dan wordt de situatie echt onhoudbaar voor de VS.
Irak blijkt achteraf toch geen nucliraire wapens meer te hebben, ze zijn in ieder geval nog niet gevonden.
Wie weet nou of Iran massavernietigingswapens heeft of zal dan later blijken dat Bush toch weer alleen voor de olie gegaan is.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
Gebruikersavatar
Jonhy Frost
Lid
Berichten: 1094
Lid geworden op: 12 feb 2006, 17:49
Locatie: Schimmert (Z-Limburg)

Bericht door Jonhy Frost »

Trouwens ik heb nee gezegt, wie zou Iran dan willen aanvalen.
Remember, behind the enemy lines you can only trust in three things...
Your squad, your weapon and your God.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Afghanistan: de regering Clinton onderbrak de onderhandelingen met de Taliban toen bleek dat zij onder één hoedje speelden met de gezochte Osama Bin Laden maar de regering Bush begon de onderhandelingen opnieuw. Zie het Centre for World Globalisation, de link tussen Enron en Afghanistan, pipeline politics en deze tijdlijn.
Dat de banden tussen Afghanistan en de VS om economische redenen weer hervat werden wil nog niet meteen zeggen dat de "oorlog tegen het terrorisme" om olie te doen is.
Integendeel zelfs! Zulke contracten wijzen op gezonde financiële relaties tussen 2 landen en zijn funest voor oorlogszuchtige mensen (zoals jij beweert dat Bush is).
Het is niet helemaal ethisch verantwoordelijk, maar Clinton was ook alles behalve een voorbeeld voor ethische beleiden.

Als je een land aanvalt voor olie heeft dat enkele sterke gevolgen.
1) Oorlog is enorm slecht voor de economie van de betrokkenen.
2) olieprijzen stijgen rap en zullen pas na jaren omlaag gaan (wanneer de (olie)industrie weer op peil is).
wie zou Iran dan willen aanvalen
Iran en de VS hebben al decennia lang slechte banden (sinds de val van de Sjah), het is de meest voor de hand liggende reden om hun te raken. Vooral nu hun leger onderbemand is en het Amerikaanse beleid felle weerstand uit Europa en het Midden-Oosten krijgt.
Ik heb er geen kracht meer voor
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

Iran ja, ik ben niet voor oorlog maar Iran speelt echt met vuur, stomme godsdiensten, hoeveel oorlogen heeft da al nie veroorzaakt
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

Jonhy Frost schreef:Trouwens ik heb nee gezegt, wie zou Iran dan willen aanvalen.
ze dagen de US uit, ze gaan niet aanvallen maar sturen aan op een oorlog in Iran, en twee Israel tiens
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

belgablair schreef:Iran ja, ik ben niet voor oorlog maar Iran speelt echt met vuur, stomme godsdiensten, hoeveel oorlogen heeft da al nie veroorzaakt
Zou de oorlog met Iran dan om godsdienst gaan ?? Volgens mij gaat het over olie en het wel of niet in bezit hebben van kernwapens aan Iraanse zijde.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

Charly1975 schreef:
belgablair schreef:Iran ja, ik ben niet voor oorlog maar Iran speelt echt met vuur, stomme godsdiensten, hoeveel oorlogen heeft da al nie veroorzaakt
Zou de oorlog met Iran dan om godsdienst gaan ?? Volgens mij gaat het over olie en het wel of niet in bezit hebben van kernwapens aan Iraanse zijde.
voor USA gaat het inderdaad om economie enzo, maar Iran gebruikt de Islam wel zoals Hitler het de haat tegen de Joden gebruikte
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Dan is het nog steeds geen oorlog om godsdienst als 1 partij zijn godsdienst erbij betrekt.

Als je op die manier gaat redeneren dan is inderdaad iedere oorlog een oorlog OM godsdienst. Terwijl dit helemaal niet zo is.

Zelfs toen er nog geen sprake was van godsdiensten sloegen de mensen al elkaar de hersens in met bijlen en speren. Toen ging het al om macht en nu gaat het in de meeste oorlogen om hetzelfde: macht hebben en houden.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

Charly1975 schreef:Dan is het nog steeds geen oorlog om godsdienst als 1 partij zijn godsdienst erbij betrekt.

Als je op die manier gaat redeneren dan is inderdaad iedere oorlog een oorlog OM godsdienst. Terwijl dit helemaal niet zo is.

Zelfs toen er nog geen sprake was van godsdiensten sloegen de mensen al elkaar de hersens in met bijlen en speren. Toen ging het al om macht en nu gaat het in de meeste oorlogen om hetzelfde: macht hebben en houden.
Vergeet de kruistochten niet, en geloof wordt overal in de wereld bij zo goed als elk conflict betrokken
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Plaats reactie