Post hier jouw wo2 wapens

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dan ook met een blokje hout met een pvcbuisje erop, net als ik vroeger ;)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
eriko
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2006, 20:41
Locatie: alkmaar

wapens

Bericht door eriko »

eey mensen.
ik ben een beginende wapen verzamelaar

en heb al 1 wapen in de beurs in huzien gehaald de steyr m95 rifle
en wil nu een m1 rifle halen maar weet niet waar heeft 1 van jullie sugesties???

eey alvast bedank eriko
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

hmm je bent 14, je woonplaats staat vermeld... niet handig om dit zo hier te vertellen, er kijkt ongetwijfelt iemand van de cops op het forum, kan je beter zeggen dat je vader of ander familielid wapens verzameld:)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
vlim
Lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jun 2005, 01:03

Bericht door vlim »

Lees inderdaad eerst deze eens aandachtig door:

http://www.justitie.nl/Images/Circulair ... -79714.pdf
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

M1 Garand?

A. je moet 18 zijn om onklaare grendel geweren te mogen bezitten.
B. M1 Garand is semi-automatisch... ookal dicht. illegaal, zonder de juiste papieren, en die papieren heb jij niet op je 14 jarige leeftijd.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Jij kunt op je 14de nog zo wie zo geen wapenverzamelaar worden. Je mag onder de 18 geen wapens bezitten, ook niet onklaar gemaakt. En in Nederland zijn onklaar gemaakte (half)automatische wapens helemaal verboden, ook boven de 18. Enkel met vergunning mag je die houden.

Zelfs na je 18de zal het echt zeer moeilijk worden om voor het verzamelen van wapens vergunningen te krijgen. Enkel onklaar gemaakte karabijnen zijn toegestaan en bijv. een M1 Garand of een M1 Carbine worden gedoogd hoewel dit in de ene gemeente meer betekend dan in de andere.

Lees de complete wapenwet, die je kunt vinden door op de link te klikken die vlim je gegeven heeft, eerst maar eens goed door en bedenk je dan nog eens of je misschien niet toch beter een ander verzamel gebied kunt kiezen.

Je bent een van de tientallen beginnende verzamelaars die dit wel als verzamelgebied wil, maar er blijft uiteindelijk maar een enkeling over die al deze moeite er voor over heeft om werkelijk wapens uit ww2 te kunnen verzamelen.
En denk ook eens over de financiele kant na, die M1 Garand die je wel graag zou willen die gaat je toch zeker zo'n 500 EUR. kosten als het niet meer is, en dan is het maar de vraag of je een volledig orginele uit de oorlog hebt of eentje met na-oorlogse modificaties(wat waarschijnlijker is, zeker voor die prijs).

Ik wil je niet ontmoedigen om te gaan verzamelen, maar het is gewoon ontzettend duur op de eerste plaats en ten tweede is jou verzamelgebied ook nog eens behoorlijk onmogelijk zeker als je nog maar 14 bent. En als je gaat verzamelen, bedenk dan heel goed waarom je wilt verzamelen, kom je tot de conclussie dat je het alleen maar wilt omdat je het wel geinig vindt of dat je het gewoon cool vind, dan zoek maar wat anders...
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Polte was me voor, maar een M1 Garand is in zekere zin gedoogd hoor. Overigens is het in iedere gemeente verschillend in hoeverre ze een onklare M1 Garand toestaan. Dat zou je dus eerst in je gemeente moeten navragen als je er over 4 jaar nog steeds een zou willen aanschaffen. ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
eriko
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2006, 20:41
Locatie: alkmaar

geweren

Bericht door eriko »

zoizo staat ie bij me vader en bewaakt hij hem maar ik heb hem gekoch alleen is het van me vader dus ik kan er neit bij :D

dus mocht de politie gaan zeuren is het neit erg want een onklaar wapen mag in een huis staan zelf nagevraagd in me gemeente bij de politie alleen moet er een voogd bij zijn en die moet het wapen bewaren dus....

later eriko
pieter de vleminck
Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 10 dec 2003, 20:31
Locatie: denderleeuw oost-vlaanderen belgie

Bericht door pieter de vleminck »

ok doe ook even mee:
Afbeelding

Mijn carabine.

Afbeelding

mijn lee enfield.

Afbeelding

mijn mosin nagant

Afbeelding

van boven naar onder: - us m42
- nummer gelijke mauser bayonet
- spike bayonet
- spike bayonet zonder schede
- brits pen knife
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Netjes :D
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik sluit me bij SiniStEr aan: het is onder de 18 onmogelijk een wapen te kunnen bezitten, ook onklaar. Wel is het zo dat er mogelijkheden zijn aan een verzamelvergunning te komen: een zogenaamde WM8. Echter moet je 18 jaar of ouder zijn, van onbesproken gedrag zijn en bovendien kost het opbouwen van een wapencollectie bakken met geld! Hoewel de M1 Garand gedoogd wordt is het raadzaam je inderdaad goed in te laten lichten, maar dan toch... voor 500 euro mag je aan een 100% orginele garand niet eens ruiken... daar heb je weliswaar een garand voor, maar postwar arsenal rebuilt. Ofwel: opgeknapt na de oorlog. Ook is het zo dat de wachtlijst voor een WM ( Wapenmachtiging ) tegenwoordig kan oplopen tot 2 jaar, dus als je op je 18e nog zin hebt om wapens te verzamelen heb je je vergunning pas op je 20e en dan nog is het zo dat je aan allerlei regels wordt onderworpen. Kortom: het is niet makkelijk geregeld, en dat is zo om de impulsverzamelaars ( "Gaaf, ik wil een M1 Carbine net als Dick Winters" ) te ontmoedigen. Een ontmoedigingsbeleid dus! Bovendien moet je wil je voor een WM8 in aanmerking komen onder begeleiding van een mentor een stappenplan ontwikkelen om zo het historische nut van een dergelijke verzameling aan te tonen en wat je doel is van een dergelijke collectie. Lid worden van een schietvereniging is een andere optie, maar ook daarvoor moet je 18 jaar of ouder zijn, van onbesproken gedrag zijn en ook daar zijn de regels streng en de wachtlijsten lang...
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Dick Winters had geen M1 Carbine hoor, die had een M1 Garand... :evil: :P ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

SiNiStEr schreef:Dick Winters had geen M1 Carbine hoor, die had een M1 Garand... :evil: :P ;)
De meesten zien het verschil toch niet.. :lol: ;) })
Laatst gewijzigd door Peter op 13 apr 2006, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Daar is 'ie weer!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Volgens mij had de Big Dick alleen een bajonet....

of was het een K98?? :lol:
29th Let's Go!!!!!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Volgens mij had de Big Dick alleen een bajonet....

of was het een K98?? :lol:
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie