Mg munitiekist

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Zo damn ik ben bar :? tis al laat heh:P :oops: Verschilt het nog in prijs?
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

thx voor de vele reacties!
:)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

MG munitiekistjes

Bericht door asjemenou »

Interessant al die Duitse MG munitiekistjes. Ik heb ook zo'n MG munitiekistje. Eén met een rechte deksel en een rubberen afdichtingsring aan de binnenkant. Toch verschilt de MG kist met het model van Edgar, deze heeft namelijk sleuven in de deksel, dit heeft mijn model niet.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de kopse kanten van het MG kistje staat alleen de inscriptie; "Patr.Kast.41f.M.G". Ook kan ik geen WaA stempels ontdekken. Ik heb wel eens vernomen dat dit model kist zou zijn bestemd om de oliekannetjes in op te bergen die bij de MG's behoorden.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Jep, maar de verf lijkt me wel erg nieuw van je kistje? De kistjes waren uitsluitend voor de 250 schots banden, maar werden voor allerlei andere dingen gebruikt, maar officieel was het kistje alleen voor de munitie van de MG 34 en MG 42. WaA markering zou moeten staan bij het handvat in het midden.

Verder een leuk kistje asjemenou!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Bij laat-oorlogse kisten komt het bijna niet voor dat er een Waffenamt stempel op staat.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

MG kistje

Bericht door asjemenou »

Ook bij het handvat staat geen WaA stempel. Het zou dus zoals Nick beweert een laat oorlogse aanmaak kunnen zijn. De verf op het kistje lijkt niet alleen nieuw maar is het ook. Ik heb het kistje destijds opnieuw gespoten. Ik heb het kistje jaren geleden van iemand gekregen. Deze heeft 'm op zijn beurt gevonden in een Duitse bunker in Zeeland. De persoon in kwestie heeft het kistje vlak na de oorlog gevonden, toen hij woonachtig in Zeeland was. Het kistje heeft al die jaren dat het in z'n bezit was dienst gedaan als gereedschapkistje en spijkerbak. Helaas heeft ie het kistje ook overgeschilderd met de eerste de beste pot groene verf die hij in z'n schuur kon vinden. Helaas was het iets van metaalverf en was de originele Dunkelgelb verflaag niet meer te redden.
Ik heb het kistje daarom overgespoten maar wel in de speciaal aangemaakte originele kleur. Het kistje wat overigens in een goede staat is, compleet met de eveneens in goede staat verkerende rubberen afdichtingsring, heeft dan wel weer z'n originele kleur maar meerwaarde krijgt het er helaas niet door.
In een boek heb ik een 2-tal foto's gevonden van zo'n kistje. Beide zijn als ik mij niet vergis afkomstig uit een fragment van het Duitse bioscoopjournaal en zijn gemaakt ten tijde van het Ardennenoffensief. De ondertiteling van de foto's vind ik nogal vreemd. Zeker omdat het om dezelfde soldaten gaat.

Afbeelding

Volgens het boek zijn dit soldaten van de 1e SS Panzer. De 2e soldaat rechts is zelfs een Fallschirmjäger. De SS soldaat uiterst links heeft zo'n MG kistje voor z'n borst.

Afbeelding

Een 2e foto van dezelfde groep Duitse soldaten. Volgens het onderschrift zijn het nu ineens soldaten van de 12e SS Panzer! Ook weer links de SS soldaat met de MG kistjes.
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Re: MG kistje

Bericht door dwayne »

asjemenou schreef: Een 2e foto van dezelfde groep Duitse soldaten. Volgens het onderschrift zijn het nu ineens soldaten van de 12e SS Panzer!.
haha, snelle verandering :lol:
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ik vermoed dat door een typ of drukfout bij het ene onderschrift een 2 is weggevallen of dat bij de ander een 2 teveel staat. :) ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

dat zou natuurlijk kunnen ja..
Plaats reactie