Introductie Pelzmantel

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Introductie Pelzmantel

Bericht door Peter M »

In mijn onderzoek naar winterkledij ben ik op zoek naar data met betrekking tot de pelsmantels (zoals deze). Van wanneer stamt het ontwerp? Wanneer is men ze voor het eerst beginnen uitdelen?

De vroegste privéfoto die ik heb gevonden is deze, gedateerd 16 februari 1941. De vroegste persfoto stond in de 1e april-aflevering van 1941 en toont een Luftwaffe-soldaat (Flak) in Narvik.

Afbeelding

Alle informatie en hulp zijn welkom, ook over vroegere foto's.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

De Reichsarbeitsdienst blijkt ook pelsmantels gebruikt te hebben:

Afbeelding
Meer informatie over het onderwerp is nog steeds welkom
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Hmm dat is geen nieuwtje voor mij..

Help me er even aan herinneren peter, dat zodra ik iets meer tijd heb ik even scans maak van de foto's uit mijn verzameling van rad mannen met zulke pelsmantels.

Ook in het boek van angolia en littlejohn moet daar wel wat info over staan..

Maar zoals ik al zei; pb me of spreek me even aan op msn ;)

Michel.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Peter,

Ik heb een keer een soort bodywarmer gekocht op de duitse ebay die gedragen zou zijn in rusland. Het zou gaan om een prive-aanmaak die gedragen mocht worden door eenheden van de pioniers. Op het jasje zitten duitse knopen maar voor de rest weet ik er ook niet veel over. Weet je misschien meer over dit? Als het je helemaal niet bekend voorkomt zal ik proberen morgen een foto te posten.

Alvast bedankt en de beste wensen,

Alex
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

alex schreef:Peter,

Ik heb een keer een soort bodywarmer gekocht op de duitse ebay die gedragen zou zijn in rusland. Het zou gaan om een prive-aanmaak die gedragen mocht worden door eenheden van de pioniers. Op het jasje zitten duitse knopen maar voor de rest weet ik er ook niet veel over. Weet je misschien meer over dit? Als het je helemaal niet bekend voorkomt zal ik proberen morgen een foto te posten.

Alvast bedankt en de beste wensen,

Alex

Gaat het over de vest die hier besproken is? Meer informatie heb ik er ondertussen niet over gevonden, maar ik denk dat het gewoon een variant (al dan niet veldaanmaak) geweest moet zijn op één van de versies volledig uit dierenpels, zoals deze:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Bericht door Alex »

Ja klopt. Wil je het vest nog een keer in het echt zien? En wat is het nou waard?
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

alex schreef:Ja klopt. Wil je het vest nog een keer in het echt zien? En wat is het nou waard?
Pels kost veel, overlaatst ene te koop gezien (een "vison", lange mantel) voor 1595EUR. Maar dat was wel een moderne. :P

De prijs hangt af van de staat hoor, als de mot erin zit mag je al een daling in waarde verwachten.
Groeten,
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik heb mijn voorlopige bevindingen met betrekking tot de Pelzmantel op de wo2 wiki geplaatst, aanvullingen en verbeteringen zijn welkom.
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Interessant! Toch erg leuk dat je je zo met het Winterkleding (en camo) gebeuren bezig houdt! Ik vind het zelf ook erg interessant. Leuk artikel!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Joachim Peiper
Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 13 nov 2005, 20:08

Bericht door Joachim Peiper »

ik kwam deze een keer tegen. Heb hem niet gekocht.

Ze werden privaat aangeschaft en er waren geen echte standaard regels/uitvoeringsvoorschriften voor

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Joachim Peiper schreef:Ze werden privaat aangeschaft en er waren geen echte standaard regels/uitvoeringsvoorschriften voor
Maar wel door het leger te koop aangeboden? Want een groot (eerder het grootste) deel van de mantels op periodieke foto's die ik heb (gezien) zijn in van één van de door mij genoemde categorieën onder te verdelen.
eric cron
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2006, 15:21
Locatie: herentals

Bericht door eric cron »

Ik heb in mijn verzameling een winteroverjas gehad die gevoerd was met schaapspels.de buitenkant was hetzelfde materiaal als de gewone duitse overjas.
Verder was de jas aan de schouder bekleed met lederen opzetstukken,en voorzien van rechtopstaande sleuven vooraan om de handen in te steken. In de kraag was een kap voorzien die over de helm getrokken kon worden. Deze jassen werden gebruikt voor opdrachten in extreme koude door soldaten op wacht , chauffeurs e.d.
een soortgelijke jas wordt besproken in volume1 van SOLDAT geschreven door Cyrus A. Lee.
Spijtig genoeg heb ik de jas jaren geleden verkocht voor 75 euro.
Ik had hem ook maar 50 betaald.
Maar in de 15 jaar dat ik verzamel heb ik slechts 1 exemplaar tegengekomen.ook viel het toen op dat de jas enorm vlug verkocht was.
Plaats reactie