Adelaarsnest

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Adelaarsnest

Bericht door Daan S. »

Ik zag in een van de laatste afleveringen van Band of Brothers (TOP Serie!!) dat ze het adelaarsnest veroverden, weet iemand of hier nog wat van over is of wat er nu mee gedaan wordt? En waar het precies ligt?
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

hey,

Na de oorlog is het opgeblazen omdat zw bang waren voor tochten door neo-nazi`s volgens mij is alleen hitlers Kethelsteinhuis er nog

!!!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Ik wil daar nog eens gaan kijken. Schijnt heel mooi te zijn. Vooral die gangen in de berg.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdaad, het Kehlsteinhaus staat er nog steeds, nu is er een restaurant in gevestigd.
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

Ja lijk mij ook wel mooi om daar is te gaan kijken, maar het Kehlsteinhaus, wat was dat voor iets? En is het adelaarsnest nu een ruine?
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Er zijn ook plannen om een Hotel te bouwen daar geloof ik
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Stravers schreef:Ja lijk mij ook wel mooi om daar is te gaan kijken, maar het Kehlsteinhaus, wat was dat voor iets? En is het adelaarsnest nu een ruine?
Het Kehlsteinhaus IS het adelaarsnest....

Van de Berghof (het eigelijke huis) schiet niets meer over (buiten een aantal steentjes die je af en toe ziet passeren op veilingsites :))
Gebruikersavatar
Daan S.
Lid
Berichten: 971
Lid geworden op: 10 mar 2004, 21:48

Bericht door Daan S. »

antwerpx schreef:Het Kehlsteinhaus IS het adelaarsnest....
Ow :lol:, bedankt. Weer wat geleerd, maar wat zonde dat dat is opgeblazen. Maar wat voor een gangen zitten er in die berg en kun je daar zomaar komen? En weet toevallig ook iemand of daar andere bezienswaardigheden in de buurt zijn (musea o.i.d.)? Ik zou er wel is heen willen 8), maar alleen voor die paar stenen lijkt het reisje me wel iets te duur :wink:.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Zie het boek:
Het Adelaarsnest, Hitlers verborgen machtscentrum.
H. Van Capelle & A.P. Van de Bovenkamp.
ISBN: 90 269 4589 2

Zeker het lezen en hebben waard.
Het boek word volgens mij niet meer uitgegeven, maar is in de Tweedehands-boekenwinkeltjes nog wel verkrijgbaar. :)
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

BjornSpiN schreef:Zie het boek:
Het Adelaarsnest, Hitlers verborgen machtscentrum.
H. Van Capelle & A.P. Van de Bovenkamp.
ISBN: 90 269 4589 2

Zeker het lezen en hebben waard.
Het boek word volgens mij niet meer uitgegeven, maar is in de Tweedehands-boekenwinkeltjes nog wel verkrijgbaar. :)
Boekenvoordeel €7,50 :D
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Nog beter: 'Hitlers berghof 1928-1945' van de uitgeverij Arndt uit de reeks 'Zeitgeschichte in Farbe'. Prachtig boek vol kleurenfoto's van de gebouwen op de Obersalzberg en van de gasten op de Berghof. Dat boek ga je wel niet onder de 30EUR vinden.

De reeks 'Zeitgeschichte in Farbe' is trouwens overgnomen door de nieuwe uitgeverij 'Pour Le merité', er is al een boek uitgegeven over de Ritterkreuzdragers, ronduit prachtig.

Inderdaad, handig voor een boekenlijst op wo2.nl :)
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ik heb wat interessante links over het Kehlsteinhaus en de Berghof:

De officiële site van het Kehlsteinhaus, wat nu een toeristische attractie is vanwege de zeer unieke locatie, het schitterend uitzicht en natuurlijk de historische achtergrond:
http://www.kehlsteinhaus.de

Een zeer interessante site, met veel foto's van Hitler's Berghof, het Kehlsteinhaus en vele andere Nazi-bouwwerken. De site is absoluut het aanraden waard om eens uitgebreid te bezoeken:
http://thirdreichruins.com/kehlsteinhaus.htm

Het boek is inderdaad nog gewoon te verkrijgen, zag pas bij Boekenvoordeel nog een flinke stapel liggen. Zie ook: http://www.go2war2.nl/artikel/952

Let er trouwens op dat je de verschillende huizen/theehuizen/buitenverblijven niet met elkaar verward, dit gebeurt namelijk regelmatig.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Voor de duidelijkheid:

Mooslahnerkopf Teehaus:
Afbeelding

Berghof:
Afbeelding

Kehlsteinhaus:
Afbeelding

Bron: http://thirdreichruins.com/index.htm
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het Mooslahnerkopf Teehaus is trouwens zeer zelden te zien op foto's, meestal zie je de ballustrade ervoor, waar je een prachtig zicht hebt over de vallei. Hier besprak Hitler graag dingen met Himmler en Goebbels.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

antwerpx schreef:Het Mooslahnerkopf Teehaus is trouwens zeer zelden te zien op foto's, meestal zie je de ballustrade ervoor, waar je een prachtig zicht hebt over de vallei. Hier besprak Hitler graag dingen met Himmler en Goebbels.
De wandeling naar dit theehuis was een vaste gewoonte van Hitler en zijn 'gevolg'. Veel gruwelijke plannen zijn besproken/bedacht tijdens deze wandelingen en zoals AntwerpX al vermeld, besprak hij ook zijn beleid onder het genot van het schitterende uitzicht. Hij kreeg hier veel inspiratie.

Dit is een foto van Hitler, zijn hond Blondi en een ambassadeur bij de ballustrade:

Afbeelding

Bron: http://thirdreichruins.com/index.htm
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie