Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Ik ben erg blij te zien dat de Roodgardistenspeld in goede handen is! Ik heb mijn Karelische kennis nog niet gesproken, maar zodra ik verdere info heb laat ik het je snel weten! :)
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Edgar schreef:Sander, de Duitsers verkochten enkele 3,7cm PAK 35/36 aan Rusland, en daarvan maakte de Russen kopieën (genaamd 45mm 20K M1932), alleen dan wat zwaarder kaliber (dus 45mm).
Ok helemaal duidelijk, bedankt voor de duidelijke info Edgar mate!!! :D :cheer:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische para's

Bericht door asjemenou »

Naar aanleiding van de eerdere reactie’s van SiNiStEr ben ik gaan zoeken naar informatie over de Russische paratroepen en hun aandeel in WOII. In tegenstelling tot de Amerikaanse, Britse en Duitse parachutisten is er weinig over hen te vinden. Net zo weinig als bijvoorbeeld over de Japanse parachutisten van de 1e en 3e Speciale Marine Landingseenheden die luchtlandingen uitvoerden op Celebes, in het toenmalige Nederlands Indië in 1942.
Toen overige landen zich begonnen te interesseren voor het vormen van een luchtlandingsleger hadden de Russen al een militaire school voor parachutisten. In 1936 hadden zij al 115 van dergelijke scholen en waren er al zo’n 30.000 die een sprong uit het vliegtuig hadden gemaakt.
Naast het parachute springen kregen de Russische parachutisten ook een gedegen militaire opleiding. Hieronder behoorde onder andere het besturen van een tank en het trainen in sabotageopdrachten. Dit maakte hen tot de elite van het Russische leger (Dit zijn ze vandaag de dag nog steeds).
Na de Duitse inval in Rusland werden de Russische parachutisten hoofdzakelijk ingezet als infanterie. Als mede door de wanorde van de Russische Stavka aan het begin van de oorlog konden de Russische para’s weinig uitrichten tegen het overweldigende Duitse invasieleger. De Russische parachutisteneenheden werden toen ook nagenoeg vernietigd.
In september 1941 besloot de Russische Stavka om opnieuw een parachutistenleger te formeren. Deze toen nieuwgevormde parachutisteneenheden zijn o.a. ingezet bij de verdediging van Moskou. Luchtlandingsoperatie’s zoals we die kennen van de Amerikanen, Britten en Duitsers hebben de Russen gedurende de oorlog niet uitgevoerd. De grootste Russische luchtlanding (zo’n 4.000 man) uit de oorlog werd uitgevoerd tijdens de oversteek van de Dnjepr in september 1943.

Afbeelding

Naast deze Bukrin luchtlanding hebben er wel meerdere kleinere luchtlandingen achter de Duitse linie’s plaatsgevonden. Deze kleine luchtlandingen hadden dan ook meer een commandoachtig karakter. Het ging daarbij dan ook meer om z.g. sabotageopdrachten en het bevoorraden en ondersteunen van partizanenactie’s. Heel opmerkelijk is hierbij het aandeel van vrouwelijke parachutisten.
Het merendeel van de Russische parachutisteneenheden zijn gedurende de oorlog ingezet als onderdeel van verschillende garde infanterie divisie’s. Zij hebben o.a. deelgenomen aan gevechten in de Oekraïne, Roemenië, Hongarije en Oostenrijk. In augustus 1945 zijn Russische parachutisten ook ingezet tegen het Japanse Kwantug leger in Mantsjoerije en Noord Korea.
Zoals al eerder is vermeld wordt het Russische aandeel in de 2e wereldoorlog in het Westen vaak wat onderkent ondanks het feit dat bijvoorbeeld de grootste tankslag uit WOII toch echt plaats vond aan het oostfront.
Uit de reactie’s van Russische verzamelaars maak ik op dat ze een heel andere kijk op de oorlog hebben dan wij. De oorlog aan het oostfront had een heel ander karakter dan die hier in het westen, wellicht leende deze zich deze dan ook niet zo voor luchtlandingsoperatie’s. Toch zijn ze wel lovend over de prestatie’s van hun parachutisten gedurende de oorlog.
Dat de Russische para’s geen onverdienstelijk soldaten waren is wel op te maken uit het feit dat het Russische parachutistenleger het meest onderscheiden legeronderdeel was van het Russische WOII leger.
Uit hun reactie’s begrijp ik ook dat het uniform en de uitrusting van de Russische WOII para, ingezet als garde infanterist hetzelfde was als die van de normale Russische infanterist. Het enige verschil was dat zij dus luchtmacht schouderepauletten op hun tuniek hadden.
Jammer genoeg heb ik nog steeds geen goed voorbeeld van een Russische WOII parachutist met z’n para uitrusting. Ik heb dus ook geen specifieke details over bijvoorbeeld de parachute en het bijbehorende harnas. Er zouden wel referentieboeken over bestaan maar deze zijn dus helaas allemaal in het Russisch. Wel bestaat er een Amerikaanse paperback over de geschiedenis van de Russische para’s in WOII. In de omschrijving van de index van dit boek zou er wel het één en ander worden verteld over de uitrusting van de Russische para. Het boek zou 21 foto’s bevatten. Om toch een goed beeld van de Russische WOII para te krijgen overweeg ik wel om dit boek aan te schaffen.
Tijdens mijn zoektochten naar informatie over de Russische WOII para kreeg ik dus het aanbod om een M43 luchtmacht gymnastyrka te kopen. Deze heb ik dus ook gekocht, zie foto’s eerder geplaatst in deze topic. Wat SiNiStEr dus al vermoedde, ben ik dus inderdaad ook van plan. Ik probeer dus een Russische WOII parachutist samen te stellen. Of dit moeilijk of onmogelijk is weet ik niet. Ik zal eerst een goed beeld moeten krijgen of hoe zo’n parachutist er nu werkelijk uitziet. Wat de prijzen betreft, ik denk niet dat deze zo hoog liggen als bijvoorbeeld bij een Duitse of Amerikaanse parachutist. De vraag hierna is ook veel groter dan bij een Russische. Dit neemt overigens niet weg dat bepaalde zaken wel erg zeldzaam kunnen zijn. Op één van de geplaatste foto’s draagt een parachutist een z.g. Amoeba camouflagekiel. Deze camouflagekiel werd dus inderdaad door speciale eenheden van het Rode leger gedragen. Ik weet dat er wel reproductie’s van bestaan maar een originele heb ik nog nooit te koop aangeboden gezien. Het zal dus niet eenvoudig worden.
Nog even terugkomend op het Russische 45mm AT kanon. Dit kanon was dus inderdaad een kopie van de Duitse 3,7cm PAK 35/36. De Russen hebben dus 2 varianten gemaakt van dit kanon; De 45 mm AT M1932 en de 45 mm AT M1942; http://www.inert-ord.net/russ02i/mort_at/
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Wederom ontzettend bedankt voor de erg interessante informatie. Ik moet zeggen dat ik wel veel meer geinteresseerd raak voor het Russische deel van de oorlog en het belangrijke aandeel dat zij gehad hebben. Dat wil hier in het westen nog wel eens ondergesneeuwd raken.
Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd naar hoe de parachutist eruit gaan zien.
Over de prijzen kan ik ook niet veel zeggen, maar ik heb een tijdje geleden op ebay een Russische vliegermuts en bril aangeboden gezien die uiteindelijk voor rond de 75 EUR. gegaan is. Dat valt dus erg mee, zeker in vergelijking met de prijzen die je ziet voor een Britse, Duitse of Amerikaanse vliegermuts met bril. Ik vermoedde heel erg dat dit een ww2 setje was, dit werd in de advertentie ook vermeld als zijnde een orgineel ww2 setje. Maar dit is eigenlijk het enige setje dat ik tot nu toe tegen gekomen ben. :(
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Erg goede informatie Asjemenou, inderdaad, erg apart verzamelgebied! Had er zeker ook wel wat van gekocht als het in mijn gebied lag,

MVG Edgar
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische WOII militaria

Bericht door asjemenou »

Het klopt dat er op Marktplaats en Ebay nogal eens wat "Russisch WOII" militaria wordt aangeboden. De advertentie van de bewuste vliegeniershelm met vliegbril heb ik niet gezien. Ik kan dus ook niet oordelen over de originaliteit ervan. Bij het rondsnuffelen op Ebay kwam ik dit tegen, het werd omschreven als een Russsiche WOII vliegeniershelm;

Afbeelding

In werkelijkheid is dit een vroeg naoorlogs model. Wat ik ervan weet is dat de Russische WOII vliegeniershelmen bruin zijn.

Afbeelding

Afbeelding

2 foto's van Russische WOII vliegeniers.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

asjemenou,
schitterende verzameling. Toen ik begon te verzamelen dacht ik ook eerst aan Soviet, maar ik durfde het niet aan. Ik was bang te weinig items te vinden en te moeilijk aan informatie te geraken (ook omwille van de taal).

Ik heb bewondering voor je verzameling, echte topklasse !
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

de uitrusting van die vliegenier ziet er echt mooi uit op die kleurenfoto!
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Zeer indrukwekkende verzameling, zie je toch niet vaak dit.

Toppie.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Verzameling

Bericht door asjemenou »

ZEN.45 schreef:asjemenou,
schitterende verzameling. Toen ik begon te verzamelen dacht ik ook eerst aan Soviet, maar ik durfde het niet aan. Ik was bang te weinig items te vinden en te moeilijk aan informatie te geraken (ook omwille van de taal).

Ik heb bewondering voor je verzameling, echte topklasse !
Bedankt voor complimenten voor mijn verzameling. Hoewel ik al jaren WOII militaria verzamel ben ik de laatste jaren mij helemaal gaan toeleggen op Russisch WOII. Het verzamelen van Russisch WOII is bij mij dan ook min of meer toevallig gebeurd. Ik heb destijds van iemand een Russisch WOII uniform overgenomen. Na de koop had ik het vermoeden dat ik bedrogen was en dat het om een naoorlogs uniform bleek te gaan maar niets was minder waar. Het uniform was zonder uitrustingsstukken en dan komt al snel de vraag; Hoe ziet dit er dan uit? Op militariabeurzen e.d. in den lande kreeg ik hier geen antwoord op. Laat staan dat men het verkocht. Eén handelaar vertelde mij zelfs dat het mij nooit zou lukken om een Russisch WOII uniform met uitrusting bij elkaar te krijgen. Hij durfde er zelfs om te wedden. Had ik z’n weddenschap maar aangenomen!
De meeste objecten heb ik dan ook van buitenlandse verzamelaars via Internet gekocht. Van deze mensen heb ik ook veel geleerd over de Russische WOII militaria.
Je hebt wel met een taalbarrière te maken. Hoewel ik geen Russisch spreek, kan ik het Cyrillisch redelijk ontcijferen en vind ik mensen wel bereid om dingen te vertalen.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russische vliegenier

Bericht door asjemenou »

sobel schreef:de uitrusting van die vliegenier ziet er echt mooi uit op die kleurenfoto!
Het is inderdaad een mooie foto en een nog mooier uniform. Dit uniform behoort (dus helaas) niet tot mijn verzameling. De foto's heb ik weer via een Russische verzamelaar.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Russisch

Bericht door asjemenou »

Polte schreef:Zeer indrukwekkende verzameling, zie je toch niet vaak dit.

Toppie.
Zo langzamerhand krijg ik ook de indruk dat mijn verzameling Russisch WOII iets aparts in Nederland is. Al zie ik op dit forum meerdere mooie verzamelingen. Gezien de vele vragen en reactie's die ik krijg heeft het Russisch toch wel de interesse van meerdere mensen.
Op jouw verzameltopic zie ik dat jij veel zoekt met een metaaldetector. Kom je weleens Russisch spul tegen? Iets wat is doorgebruikt door de Duitsers ofzo?
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Jep, wel niet zo reuze vaak.. zo kom ik ook Frans etc. tegen.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Denk dat het vooral hulzen zijn van Russische beute waffe kanonnen die je hier vind.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

hier staat nog een mooi stuk te koop
http://www.yezzz.com/auctions/17135812.html#fotodetail

Mooie verzameling heb je overigens
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Plaats reactie