Raadsel tijd

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Oei daarzeg je een paar leuke dingen Drs. S.!
Al die dingen dansen eigenlijk heen om wat micky ook zegt.

Morele normen en waarden hebben alles te maken met of iets goed of slecht is lijkt het. Maar die zijn soms in strijd met wetten en geloven. En los van het feit dat iedereen dit voor zich moet bepalen zijn er wel dingen aan te geven die voor iedereen goed of kwaad zijn. Maarwat zegt dit over goed? En wat is het dan?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Goed is 'boven de norm'; meer of groter dan wat normaal of gemiddeld is.

Goed gedrag is dus gedrag dat boven de norm is. Per cultuur of groep kan de norm verschillend zijn, waardoor wat er per groep of cultuur specifiek onder 'goed gedrag' verstaan wordt verschillend is.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Dit is een van de wegen die leiden naar het antwoord op de vraag inderdaad. Je zegt zelf: per cultuur is de norm verschillend; hierdoor is wat er per cultuur onder goed gedrag verstaan wordt verschillend is.

Maar: hoe kan iets wat de een goed vindt en wat de ander slecht vindt meer zijn dan een mening? En wat zegt dit dus over datgene wat je zojuist bestempelde als goed gedrag?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

Categorisch imperatief?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

sobel schreef:Categorisch imperatief?
Wat een moeilijk woord voor iemand die specifiek niet goed schrijft.
http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=13165


p.s. geintje hoor :wink:
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik had dat gelukkig zelf al door:P maargoed je hebt gelijk, ik kom trouwens aan dit antwoord door een collega, hij zei alleen dat toen ik hem de vraag stelde:) dus wie niet waagd wie niet wint he
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hoe kan iets wat de een goed vindt en wat de ander slecht vindt meer zijn dan een mening?
Het verschil zit in cultuur, groepsregels, maatschappelijke regels. De regels van de ene groep, maatschappij of cultuur hoeven niet gelijk te zijn aan de andere. Dat heeft niet te maken met meningen, die zijn gebasseerd op groepsnormen en cultuur. Wat onder goed of slecht gedrag verstaan wordt is veel fundamenteler dan meningen en opvattingen.

Wat zegt dit over datgene wat ik bestempelde als goed gedrag?
Dat goed gedrag dus gedrag is dat boven de norm waaraan gedrag moet voldoen uitsteekt. Als de norm van een groep is om tegen gezag aan te schoppen, dan vertoont iemand die een politieagent volledig in de zeik zet voor die groep goed gedrag.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Wou okke dat zijn duidelijke woorden, :yes:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

okke schreef:Hoe kan iets wat de een goed vindt en wat de ander slecht vindt meer zijn dan een mening?
Het verschil zit in cultuur, groepsregels, maatschappelijke regels. De regels van de ene groep, maatschappij of cultuur hoeven niet gelijk te zijn aan de andere. Dat heeft niet te maken met meningen, die zijn gebasseerd op groepsnormen en cultuur. Wat onder goed of slecht gedrag verstaan wordt is veel fundamenteler dan meningen en opvattingen.
Hier sla je de spijker op zijn kop.
Wat zegt dit over datgene wat ik bestempelde als goed gedrag?
Dat goed gedrag dus gedrag is dat boven de norm waaraan gedrag moet voldoen uitsteekt. Als de norm van een groep is om tegen gezag aan te schoppen, dan vertoont iemand die een politieagent volledig in de zeik zet voor die groep goed gedrag.
Maar voor een andere groep is dit dus geen goed gedrag, zoals je zelf al impliceert, maar iets heel anders. Wat kan dit specifieke gedrag zijn voor een andere groep?

Combineer deze twee gedachengangen nu eens?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

goed is dus eigenlijk alles boven de normen en waarden van een bepaalde cultuur, groep of maatschappij
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Wat je nu zegt is een mening. Want in een andere cultuur, groep of maatschappij gelden er andere normen en waarden. Voorts is erboven staan niet noodzakelijk:
Je ziet dat iemand in Nederland bijvoorbeeld beter is dan de norm: 3kinderen, 5 auto's, een liefhebbende vrouw en een goede baan. Deze man is geen haar beter dan iemand die een liefhebbende vrouw heeft, een niet zo leuke baan en geen kinderen.
De een staat boven de norm en de ander eronder. Beide zijn echter "goede" mensen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

maar iemand die boven die norm staat hoeft toch niet anders te denken over goed en slecht
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

heeft dit trouwens ook iets temaken met de theorie van filosoof Immanuel Kant?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Kortom; "Goed" bestaat niet.

Het is in ieder geval niet voor iedereen het zelfde. Ik kan de redenering redelijk volgen.

Ik neem aan dat "goed" voor een individu vrij duidelijk te definieren valt, maar naarmate de groep waarvan deze individu deel uitmaakt groter is, is het lastiger te definieren wat "goed" is.

Verder is het zo wat goed is voor de ene individu (of groep) kan best minder goed zijn voor de andere individu of groep.

Het is zoiets als "Beauty is in the eye of the beholder"
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

sobel schreef:goed is dus eigenlijk alles boven de normen en waarden van een bepaalde cultuur, groep of maatschappij
Nee; volgens mij is het genuanceerder. Goed of exceptioneel is alles wat boven de norm uitstijgt, maar alleen voor zaken waar een bepaalde cultuur of groep waarde aan hecht.
Lidtekens hebben van gevechten is niet iets wat als waardevol gezien wordt over het algemeen in Nederland of België en meer lidtekens hebben dan wat normaal is, is dus niet beter. Inkomen is wel iets wat als waardevol gezien wordt over het algemeen in Nederland of België en meer inkomen wordt dus wel gezien als beter.
Arjen schreef:Je ziet dat iemand in Nederland bijvoorbeeld beter is dan de norm: 3kinderen, 5 auto's, een liefhebbende vrouw en een goede baan. Deze man is geen haar beter dan iemand die een liefhebbende vrouw heeft, een niet zo leuke baan en geen kinderen.
De een staat boven de norm en de ander eronder. Beide zijn echter "goede" mensen.
Dat is een interessante stelling. De achterliggende grondgedachte is dat eigenschappen het totaal bepalen; iemand die goed gedrag vertoont, is een goed mens en iemand die slecht gedrag vertoont, is een slecht mens. Het is een afgeleide van de vraag wat goed gedrag is.

Is goed dóén gelijk aan goed zíjn?

Ons rechtssysteem gaat ervan uit dat alleen gedrag fout kan zijn en niet de persoon die dat gedrag vertoont fout is. Daden worden gestraft en als die straf voldaan is, is de daad goedgemaakt. De menselijke natuur denkt anders; eens een boef altijd een boef. Iemand die goed gedrag vertoont is beter dan iemand die zich minder goed gedraagt. Zoals Arjen al zegt - en waar ik me volledig bij aansluit - zijn alle mensen "goede" mensen. Gedrag en daden kunnen zulke grote gevolgen hebben of zo'n grote bedreiding vormen voor veiligheid dat mensen buiten een groep of samenleving geplaatst worden als zij dat gedrag niet kunnen of willen stoppen. Dat maakt die mensen nog steeds niet fout.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gesloten