specefiek burger verzamelen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Jeroen 29th
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 apr 2006, 16:44

Bericht door Jeroen 29th »

Je kan er wel aan afleiden hoe de burgers leefden, als ze bijvoorbeeld een kast hadden met enkele kledings stukken in en wat voedsel en een koffer dan weet je dat ze schrik hadden dat ze weg moesten, je kan zien hoe de schuilkelder is en aan de slijtage ervan hoe vaak de mensen gingen schuilen etc..., genoeg om aan te zien hoe ze WWII hebben meegemaakt.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Jeroen 29th schreef:Je kan er wel aan afleiden hoe de burgers leefden, als ze bijvoorbeeld een kast hadden met enkele kledings stukken in en wat voedsel en een koffer dan weet je dat ze schrik hadden dat ze weg moesten, je kan zien hoe de schuilkelder is en aan de slijtage ervan hoe vaak de mensen gingen schuilen etc..., genoeg om aan te zien hoe ze WWII hebben meegemaakt.
Inderdaad, als ander voorbeeld kan de snit van de kledij dienen. Een jurkje uit zijde waar nog naden van een parachute doorlopen toont mooi aan hoe een recyclagecultuur ontstaat in tijden van schaarste.
sobel schreef:dan zie ik het meer als een soort etalage object dan als een verzamelings onderdeel
Nogmaals: kan je dat niet stellen bij zowat elk verzamelgebied? Wat zijn voor jou de voorwaarden om iets een verzameling te mogen noemen? En niet onbelangrijk voor de duiscussie - Kan je volgens jou überhaupt uit gelijk welke materiële bronnen iets afleiden?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik vind iets een verzameling als het een sterke band met elkaar heeft, een militair jasje met een militaire broek bijv... niet een willekeurige tafel uit die periode en een willekeurige stoel uit die periode, ik ben het met je eens dat het leukis om er bij te tonen, maar dat noem ik niet echt iets van een verzameling dan... in iedergeval geen militaria verzameling..
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

sobel schreef:ik vind iets een verzameling als het een sterke band met elkaar heeft, een militair jasje met een militaire broek bijv... niet een willekeurige tafel uit die periode en een willekeurige stoel uit die periode, ik ben het met je eens dat het leukis om er bij te tonen, maar dat noem ik niet echt iets van een verzameling dan... in iedergeval geen militaria verzameling..
Uiteraard is het geen militaria verzamleing, want het is niet militair, zoals al gezegd :wink: .
Maar een mooi (burger-)servies uit de Tweede Wereldoorlog waarvan elk onderdeel samenhoort is nog steeds burgerlijk én heeft een sterke onderlinge band, zonder een directe link met de oorlog, dus zou het volgens jouw eerder gegeven definitie een 'verzamelwaardig' iets zijn. Al helemaal iets anders dan je in je openingspost stelde.
'Een militaire broek en een militair jasje' worden trouwens - in het slechtste geval - uitsluitend door elkaar verbonden door het feit dat ze beide militair zijn en bij uitbreiding uit dezelfde periode. 'Een willekeurige stoel en een willekeurige tafel' alleen door de periode en het feit dat ze beide meubilair/civiel zijn. Ik zie er persoonlijk erg weinig verschil in.
sobel schreef:ik ben het met je eens dat het leukis om er bij te tonen,
Niet vergeten dat ik daarmee verwees naar jouw stelling dat er met burgerobjcten niets over de oorlogsbelevenis was aan te tonen, en niet over het verzamelbegrip.
Gebruikersavatar
ZEN.45
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: België

Bericht door ZEN.45 »

Ik heb soms juist het gevoel dat veel militaria-verzamelingen (de mijne incluis) vaak een beetje 'te zuiver' zijn. De militairen hadden ook vaak persoonlijke 'burger'-spullen (of buitgemaakte) bij zich. Bijvoorbeeld een eigen horloge, een zakmes, aansteker, een souvenir voor het thuisfront, enz.
Did you hear about the dyslexic, agnostic insomniac who stays up all night wondering if there really is a Dog ?
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

Persoonlijk vind ik het niet boeiend om te verzamelen maar wel burger dinge ndie verband hebben met de WW, zoals een vlag uit die tuid (kan ook WEL militair zijn), een son in service vlagetje of iets dergelijks
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

dat snap ik:), ik heb eigenlijk zelf niet veel meer hieraan toe te voegen, ik moet wel zeggen dat het ik het met Peter eens ben, zo had ik er nog niet over gedacht
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Knijpkat ! ...........bijv.

Maarja ik blijf ook van mening dat het dus wel iets aan een verzameling toe kan voegen, in de vorm van een diorama oid. En als mensen het leuk vinden om het te verzamelen ben ik niet degene die ze tegen zal houden.
Ik zelf zou er niet aan beginnen, mijn interesse ligt er totaal niet bij.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

SiNiStEr schreef:Ik vind dat burgeritems een heel erg mooi diorama kunnen maken. Dit is in verscheidene musea ook te zien. Ik zou het niet onder het verzamelen van militaria plaatsen, maar het kan wel degelijk helpen een goed beeld te scheppen van die tijd en hoe mensen toen leefden. :yes:
Hier ben ik het helemaal mee eens.

En Sobel, Tja het is maar net waar je intresse ligt.
Antiek verzamelaars zullen het dus wel een vorm van verzamelen noemen.
Persoonlijk vind ik het er een beetje tussen in liggen.
Het is net wat Sinister zegt.
Het kan een goed beeld geven van hoe men toen leefde en het kan zeker een hele mooie diorama opleveren.
Maar of het echt onder militaria valt, Nee.
Laatst gewijzigd door Haplo op 16 apr 2006, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Tja ik heb ook wel persoonsbewijsjes en ook voedselbonnen uit wo2 periode en ook een knijpkat...
Maar dat zijn min of meer dingen die ook echt bij die periode horen,
En die woorden komen in bijna elke leesboek over de oorlog voor,
En bijna iedereen kent het wel.
Maar echt om stoelen of andere dingen te verzamelen nee niet echt..
Misschien leuk als je heel veel ruimte hebt om een schuilplaats in de richten waar joden zitten verstopt ofzo een soort toneel :roll:
En de duitsers staan er vlakbij ofzo en zien de joden niet in de kast zitten ofzo :P
Wel zeer leuke opstelling maarja dan moet je geld en ruimte ervoor hebben. :yes:
Ik hou het liever bij militaire afdelingen uit wo2.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Nou, ik ken verzamelaars die hun hele huis jaren 30 hebben ingericht...
Staat toch wel leuk hoor!
Ik heb oude spullen altijd leuk gevonden.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

maar vind jij dan ook dat er een verband gelegd kan worden tussen militaria verzamelen en dat?
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Loek D.
Lid
Berichten: 2353
Lid geworden op: 11 feb 2006, 07:38
Locatie: Schimmert (Z.Limburg)

Bericht door Loek D. »

Neen, maar het is wel leuk als je je spullen kunt vertonen in een "WOII" omgeving.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

daar geef ik je gelijk in":)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Daar geef ik jullie ook gelijk in :)
Maar ik vind er geen verband tussen verzamelen van meubelen en dergelijke en de militaire spullen :frownno:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Gesloten