Sovjet WOII verzameling Asjemenou + nieuwe aanwinsten

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

belgablair schreef:hier staat nog een mooi stuk te koop
http://www.yezzz.com/auctions/17135812.html#fotodetail

Mooie verzameling heb je overigens
Bedankt voor je compliment belgablair. Leuk dat je mij attent maakt op de aangeboden Mosin Nagant M91/30 "Snayper". Ik heb 2 redenen om dit stuk niet te kopen, laat staan er op te bieden;

De eerste reden is omdat het wapen in België te koop wordt aangeboden en het voor mij als Nederlander zijnde verboden is om buitenlandse (gedeactiveerde) vuurwapens te kopen of te importeren.

De tweede reden is omdat dit ABSOLUUT GEEN Mosin Nagant M91/30 "Snayper" versie is! Ik zal mijn bewering toelichten.

Afbeelding

De aangeboden Mosin Nagant heeft de standaard grendel inplaats van de gebogen Snayper grendel (zie inzet). De Mosin Nagant Snayper versie heeft deze gebogen grendel omdat met een standaard grendel niet kan worden gegrendeld omdat de telescoop in de weg zit.

Afbeelding

De kolf van een Mosin Nagant M91/30 "Snayper" heeft aan de kant waar de telescoop is bevestigd een uitgefreesde inkeeping (inzet). De aangeboden Mosin Nagant heeft dit dus niet. Zo te zien is de telescoop bevestigingsplaat ook niet genummerd of voorzien van stempels. De bevestigingsplaat kan dus net zo goed naoorlogs zijn of... helemaal niet Russisch zijn. Dergelijke Mosin Nagant Snayper geweren en telescoopbevestigingsplaten werden na de oorlog o.a. ook in Polen en Hongarije gemaakt.

Afbeelding

Op de detailfoto van de kamer van de aangeboden Mosin Nagant is goed te zien dat het hier een standaard infanteriegeweer betreft. Aan de markeringen op de kamer is te zien dat het om een Mosin Nagant uit 1944 gaat en uit het arsenaal van Izhevsk komt (driehoekje met pijl). In Izhevsk werden Snayper versie's geproduceerd maar deze Snayper versie's hadden een serienummer welke bestond uit 7 cijfers. De aangeboden Mosin Nagant heeft een serienummer van 4 cijfers met 2 letters.

De verkoper beweert dat het om een echte Rus uit de oorlog gaat en geen na-oorlogse brol!!! Toegeven, het geweer is van oorlogsgedateerde Russische makelij maar het is ZEKER NIET waar het voor wordt uitgegeven. Waar uit blijkt trouwens dat de telescoop en de bajonet uit 1944 komen? Ik hoop dat de bieder van 400 Euro weet waarop hij biedt...
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

dat denk ik wel :wink:
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Mosin Nagant M91/30 Snayper

Bericht door asjemenou »

Nog even een aanvulling op mijn vorige reactie op de te koop aangeboden Mosin Nagant "Snayper".

Afbeelding

De 2 onderdelen voor de bevestiging van de PU telescoop behoren genummerd te zijn. In de fabriek werden deze 2 onderdelen al op het geweer gemonteerd dus waren ze ook nummer gelijk. Er zullen er ook zijn die niet nummer gelijk zijn maar dit is dan hoogst waarschijnlijk na de oorlog gedaan. Er bestaan ook ongenummerde delen maar dit zijn de commercieel vervaardigde telescoopbevestigingen.

Afbeelding

De PU telescoop is overigens wel voorzien van een Sovjet legerstempel. Helaas is er geen jaartal op te ontdekken al denk ik wel dat het een oorlogsaanmaak kan zijn. PU telescopen werden tussen 1942 en 1947 gefabriceerd en de meeste zijn toch wel oorlogsaanmaak. Op de telescoop staat tevens de inscriptie "91/30". Dit staat uiteraard voor het gebruik op de Mosin Nagant M91/30 maar een zelfde telescoop werd ook gebruikt op de SVT40 "Snayper" en zelfs op machinegeweren.

Nogmaals, het geweer is absoluut geen Snayper versie maar een 1944 gedateerde infanterie versie. De PU telescoop zal dan wel een oorlogsaanmaak zijn maar de 2 bevestigingsdelen vind ik twijfelachtig omdat er geen serienummers op staan.
Persoonlijk vind ik het zonde om dit geweer om te bouwen naar een Snayper versie. De grendel is dan wel makkelijk te vervangen door een gebogen Snayper grendel (zit toch niet vastgelast?!) maar je moet wel gaan boren in het geweer om de telescoopbevestigingsplaat op het geweer te monteren. Ook moet je gaan beitelen in de kolf. Is het dit allemaal waard? Een kenner (en dat ben ik nog niet eens) zal direct zien dat het een om een vervalste Mosin Nagant M91/30 "Snayper" gaat.
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

De verkoper heeft wel nergens beweerd dat het een "snayper" versie is, hoewel hij het wel verkoopt met een scoop. Het ombouwen hoeft geen zonde zijn als je het niet doet.
BTW: je kent er echt veel van, sterk !!
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Verkoop Mosin Nagant

Bericht door asjemenou »

Daar heb je helemaal gelijk in. De verkoper beweert niet dat het een "Snayper" versie is maar geeft met het plaatsen van één van de foto's (telescoop plaatsen op het geweer) wel die indruk maar dit terzijde.
Op zich is het geweer in een mooie staat en met de bijbehorende zaken een leuk aanbod al ik vind de prijs al aardig oplopen. Mag ik aannemen dat jij de hoogste bieder bent?
Ben je een Russisch verzamelaar of een wapenverzamelaar misschien?
Van vuurwapens weet ik eigenlijk niet zoveel en ik hou mij er ook niet zo mee bezig. Daarvoor ben ik in het verkeerde land geboren. Ik heb wel veel over de Mosin Nagant gelezen omdat ik 'r zelf ook één heb. Ik richt mij eigenlijk meer op de uniformen e.d.
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

niet persé wapen of russische verzamelaar, beetje vanalles
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Borstinsigne Osoaviakhim

Bericht door asjemenou »

Mijn nieuwe aanwinst een fraaie Sovjet borstinsigne; Voor de bereidheid van PVKhO (anti-luchtdoel en chemische verdediging).

Afbeelding

Deze borstinsigne ingesteld in 1936 werd verleend aan leden van de para militaire organisatie Osoaviakhim; ObscheSouznoe Obschestvo Aviatsii sa Chimii, de verenigde vrijwilligersorganisatie voor luchtvaart en chemie. Deze organisatie had tot doel om o.a. de ontwikkeling in de luchtvaart te bevorderen. Zo zijn in Osoaviakhim ook de eerste parachutisteneenheden ontstaan. Vele Sovjet parachutisten hebben dan ook hun opleiding gehad binnen deze organisatie. De boven afgebeelde borstinsigne werd o.a. door leden van de anti luchtafweer en door gasaanvalbestrijdingsteams gedragen. Later is Osoaviakhim zich ook bezig gaan houden met de ontwikkeling van raketten en de ruimtevaart.

Afbeelding

Leden van Osoaviakhim in de noord Russische stad Kirovsk in de regio Moermansk. De middelste figuur voorop draagt een bord met daarop de afbeelding van de
Osoaviakhim borstinsigne Voor de bereidheid van PVKhO.
Laatst gewijzigd door asjemenou op 19 jun 2006, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sgt. Gallée
Lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 29 apr 2006, 21:43

Bericht door Sgt. Gallée »

Best wel raar eigenlijk dat een leger dat uit miljoenen mensen bestond en tienduizenden (of misschien wel meer) officiere,, maar zo weinig materiaal "na laat". Je ziet het erg weinig ondanks dat het leger zo groot was!

btw: wat bedoelen ze met een POLITIEK officier?
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Bericht door Dean- »

Sgt. Gallée schreef:Best wel raar eigenlijk dat een leger dat uit miljoenen mensen bestond en tienduizenden (of misschien wel meer) officiere,, maar zo weinig materiaal "na laat". Je ziet het erg weinig ondanks dat het leger zo groot was!

btw: wat bedoelen ze met een POLITIEK officier?
Veel spullen werden doorgebruikt. En dus ook minder intressant voor de WO2 verzamelaar ;)

Politieke officieren waren personen die moesten zorgen voor de doctrine van de soldaten. Dus dingen bijbrengen (in dit geval) over communisme etc.

Verbeter me als het nodig mocht blijken ;)
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Politieke officieren

Bericht door asjemenou »

Doordat het M43 uniform vrijwel ongewijzigd is gebleven tot in de jaren zestig van de vorige eeuw, is veel WOII spul door- en opgebruikt. Geregeld duiken er toch nog wel WOII spullen/voorraden op. Ook bij de Russische militaria geldt, goed om je heen kijken. Ook is de interesse voor Russische WOII militaria minder groot. Dit is dus ook van invloed op de waarde ervan.

Direct na de machtsovername van de Sovjets in 1917 werden politieke officieren (vanaf sergeant) geïnstalleerd in het Russische leger. De taak van deze officieren was om de soldaten/officieren van het voormalige tsaristische leger te onderwijzen in de nieuwe Sovjet leer. Tijdens WOII was het de taak van de politieke officieren om de Sovjet geest in het leger hoog te houden en ook om de Russische soldaten in het eigen kamp te houden.
Vaak worden deze politieke officieren "Politruks" genoemd maar dit is niet juist. De term Politruk is niet meer dan een rangaanduiding voor een politieke officier en is overeenkomstig met de rang van luitenant. Politieke officieren waren o.a. te herkennen aan de Sovjet ster (met hamer en sikkel) op de ondermouw van hun uniform. Politieke officieren moet men dus ook niet verwarren met de NKVD (KGB) troepen.
Voor de filmliefhebbers onder ons, in de film "Enemy at the gates" is commissar (majoor) Danilov dus ook een politiek officier.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Bericht door asjemenou »

Wederom een paar kleine aanwinsten.

Afbeelding

De sportinsigne "Bereidheid voor arbeid en verdediging van de USSR". Deze insigne werd ingesteld in 1931 en is de voorloper van de naoorlogse "Voin-Sportsmen" sportinsigne.

Afbeelding

Een vooroorlogse foto van 2 Sovjet parachutisten. De rechter parachutist draagt op z'n borst v.l.n.r. de sportinsigne "Bereidheid voor arbeid en verdediging van de USSR" en de instructeur parachutisten insigne (sport parachutist van Osoaviakhim).

Afbeelding

WOII officiersriem zonder de slagriem. De slagriem werd veelal verwijdert. De riem is overigens nog wel voorzien van een stempel. Volgens de overlevering heeft de riem tot aan 1944 aan een politiek officier toebehoort.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Ziet er goed uit, mooie foto's.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Haplo »

Het zijn vaak kleine aanwinsten.
Maar daarom niet minder bijzonder.
Ik vind het super om naar een russische collectie te kijken.
Je ziet het niet elke dag.
Zeer mooie aanwinsten weer Asjemenou.
Ziet er goed uit.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Foto's

Bericht door asjemenou »

Polte schreef:Ziet er goed uit, mooie foto's.
Bedankt voor het compliment. Duidelijke foto's vind ik erg belangrijk. Een rommelige achtergrond op een foto vind ik erg storend en leidt alleen maar af van het onderwerp.
Zo moeilijk is dat overigens niet en superdure apparatuur heb je er ook niet voor nodig. Je neemt bijvoorbeeld een stuk marmer als achtergrond. Dit toont dan al heel anders.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Compliment

Bericht door asjemenou »

Haplo schreef:Het zijn vaak kleine aanwinsten.
Maar daarom niet minder bijzonder.
Ik vind het super om naar een russische collectie te kijken.
Je ziet het niet elke dag.
Zeer mooie aanwinsten weer Asjemenou.
Ziet er goed uit.
Bedankt voor je compliment Haplo. Ik heb inderdaad de indruk dat mijn verzameling Russisch WOII iets bijzonders aan het worden is op dit forum en misschien ook wel in Nederland. Nieuwe aanwinsten kopen gaat bij mij ook inderdaad niet zo hard zoals dat bij anderen soms wel het geval is. Ik koop ook lang niet alles wat mij wordt aangeboden. Helaas moet ik wel veel uit het buitenland kopen omdat het hier in Nederland niet te verkrijgen is. Daarnaast geef ik momenteel meer geld uit aan spullen voor mijn digitale camerauitrusting dan aan militaria.
Toch heb ik niet alleen Russische militaria. Ik heb ook Amerikaans en Brits WOII. Omdat velen dat hier ook verzamelen vind ik het niet zo interessant om ook nog eens een topic van mijn Amerikaanse/Britse verzameling hier te openen. Niet dat ik er niets mee doe of dat het niet interessant is maar met een topic over Russische WOII militaria hou je een beetje variatie op dit forum. Nu nog wachten op iemand die Japanse WOII militaria verzameld.
Plaats reactie