Raadsel tijd

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik denk niet dat er een verschil is tussen wat goed genoemd wordt en wat goed is. Goed en fout zijn geen vaste waarheden. Het is als warm en koud. Iets is niet koud, omdat het koud is, iets is koud, omdat het laag is vergeleken met de norm. Tweehonderd graden celcius is heet. Maar als je ijzer wilt smeden is het opeens erg koud.
Als ik een brood wil bakken noem ik de oven van tweehonderd graden heet. En de oven is dan ook heet.
Als ik ijzer wil smelten noem ik een oven van tweehonderd graden koud. En de oven is dan ook koud.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Men heeft warm gedefenieerd als zijnde dat wat warmer is dan de normale temperatuur in kwestie. Als het in nederland warmer is dan 30 graden in de zomer is het dus warm. In jouw voorbeeld van de oven geldt koud dus omdat het kouder is dan normaal wanneer je ijzer aan het smelten bent.

Er zijn dus wel degelijk defenities van warm en koud te geven die de meningen overstijgen.

Als ie te moeilijk is moeten jullie het zeggen trouwens
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

En hetzelfde geldt voor goed. Goed gedrag in een klooster is verschillend van goed gedrag in de ArenA.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Eigenlijk zijn warm en koud prachtige voorbeelden. Het is een paar van staten waarbij de ene staat in een object over kan gaan in de andere door het toedienen van de andere aan het object. Een object kan niet beide tegelijk bezitten. Maar dat terzijde.

Ik heb het idee dat alle hints die ik geef je verder in je eigen idee vast zetten. Ik weet voor mijzelf zeker dat goed niet verschiet van waarde. Het is in de observeerder waar die waarde verschiet.
Ben jij bekend met dit tekentje en weet je wat het inhoudt?
Afbeelding
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Volgens mij was je begin vraag - wat is goed? en wat is goed gedrag? - niet een raadsel, maar een interessant zingevingsvraagstuk waar we over mogen filosoferen. Door de hints die ik krijg van je en je manier van antwoorden lijkt het toch meer op een raadsel, waarbij ik jouw mening over goed en goed gedrag moet zien te achterhalen.

Ik heb mijn mening duidelijk gegeven; dat goed bepaald wordt door de norm die gesteld wordt en de waarden die bepaald zijn. Ik zit vast aan dit idee, omdat ik het geloofwaardig en waarheid is voor mij.

Ik ken het yin en yang teken. Ik ben niet op de hoogte van alle betekenissen die eraan gegeven worden. En weet dus wat het inhoudt en tegelijkertijd ook niet wat het inhoudt. Dat hangt af van de observeerder.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Niets is minder waar. Het hele punt is juist dat goed niets te maken heeft met een mening. Het is alleen een hele puzzel. Het ying/yang tekentje geeft het zo mooi weer vind ik altijd. Anyway...wil je een ander raadsel beginnen?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik ben eerst benieuwd naar jouw antwoord op de vraag 'Wat is goed?' en; 'Wat is goed gedrag?'
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nu wil ik als allereerste zeggen dat ik de vraag: "wat is goed gedrag ?" heb weg-ge-edit. Het leek me je eigen mening vertroebelen. "Iemand" heeft dit in het verleden gebruikt om tot een oplossing van dit vraagstuk te komen.

Het voorbeeld van warm en koud is heel erg mooi. Je kan het namelijk gebruiken voor vele doeleinden. In dit geval is het zo dat ongeacht wat je eigen mening over warm en koud is je wel een paar dingen kunt zeggen:
- warmer dan temperatuur x noemt men warm
- kouder dan temperatuur x noemt men koud
Als je dus je hand in een willekeurige watermassa steekt keur je het waterals het ware. Laten we warm goed noemen en koud slecht. Wanneer men het water warm noemt is het niet raadzaam om je hand erin te houden want je kunt hem immers verbranden. Als het water koud is kun je je hand er misschien ook beter uithalen; want je zou onderkoelt kunnen raken.
Dit laat ons met DE vraag zitten: als geen van beide wenselijk is..is het beide niet goed.

Een ander voorbeeld dat gebruikt werd was ook heel erg mooi: goed gedrag. Wat in de ene maatschappij goed gedrag is, is dit uiteraard in de andere niet. Hoe kan iets tegelijk goed en slecht zijn? Dit is onmogelijk. Slecht en goed zijn wat dat betreft elkaars gelijke en tegenpool. Het ene zal ontstaan door het bestaan van het andere en andersom. Hoe kan dit?
Het raarste is nog dat om dat kwaad te bestrijden het "goede" kwade handelingen zal moeten verrichten. Hiermee verliest het goede haar goedheid. Dit is overigens een van de dingen die het ying/yang symbool aangeeft. Een goed dat slechte dingen doet is niets anders dan een ander slecht.

We zijn nu dus twee maal op hetzelfde punt aangeland. Zowel positief als negatief is niet wenselijk. Toch noemt men in het dagelijks leven een van de twee goed en de ander slecht. Er moet dus een verschil bestaan tussen het alledaagse goed en het echte goed. Ikzelf zie dit verschil net zoals men het verschil tussen het aardse en het goddelijke weer kan geven. Ditzelfde verschil bestaat ook tussen kennis en inzicht. Maar misschien vertroebel ik het beeld nu wat.

Goed...hoe nu het goede weer te geven in woorden vraag ik me af wanneer noch goed noch slecht goed is en noch warm noch koud goed is?
Het moet dus iets ertussenin zijn.

Grijs, neutraal, balans, lauw of als je het anders bekijkt: alles, niets het ene.

Er waren dus vele antwoorden "goed" geweest.
:)
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hmmm...

Dus als ik het goed begrijp, zeg je dat 'goed' is als iets binnen de marges valt. Als iets buiten de marges komt, zowel naar boven als naar onderen, dan is het ongewenst, of dat nu 'goed' of 'slecht' genoemd wordt. Daarmee worden goed en slecht elkaars tegenpolen, maar zijn tegelijkertijd gelijk, want wat voor de een 'slecht' is kan voor de ander 'goed' zijn.

Wat ik dan nog niet snap in jouw verhaal is dat je goed definieert als dat wat tussen goed en slecht in zit. Dat is net zoiets als zegen dat warm is wat tussen koud en warm in zit.

Je stelt dat 'noch goed noch slecht goed is'. Hoe kan goed niet goed zijn? Bedoel je niet dat wat acceptabel en wenselijk is niet teveel van het goede, maar ook niet teveel van het slechte moet hebben?

Binnen de grenzen van het acceptabele en wenselijke - bijvoorbeeld een weerstemperatuur van 15 tot 40 graden buiten - is er wel degelijk een onderscheid te maken tussen 'goed', 'matig' en 'redelijk'. En in het onderscheid zal wat goed is voor de een juist matig zijn voor de ander - een marathonloper vindt een buitentemperatuur van 15 graden goed. Een zonaanbidster heeft liever 35 graden.

Om bij het voorbeeld van temperatuur te blijven; het is niet eens aan te geven welke temperaturen koud zijn en welke warm. Wel ten opzichte van elkaar, maar niet op zich. Is een buitentemperatuur van 10 graden koud of warm? Als je net uit een warme sauna stapt, ervaar je die buitentemperatuur anders dan wanneer je de hele dag in een koelcel gewerkt hebt en naar buiten stapt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Misschien is het een idee om een apart topic over filosofie te openen, en hier weer door te gaan met raadseltjes?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Welk groter raadsel dan het leven?
Maar goed: de bal is aan Okke
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Okee; een makkelijke dan:
Welk getal is de volgende in de reeks: {1,1,2,3,4,9,8,...}
Laatst gewijzigd door Arjen op 28 apr 2006, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

1,2,3,4,9,8,7,6,5 misschien?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mis!
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

1,2,3,4,9,8,7,6,1 ?
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gesloten