Britse Piloot neergestort eind 1943 te Zwevezele (België)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Abj
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2006, 09:48

Britse Piloot neergestort eind 1943 te Zwevezele (België)

Bericht door Abj »

Hey,

Ik ben bezig met het schrijven van een boek i.v.m. Adrien Vandermarliere een familielid van mij. Helaas is hij enkele jaren overleden.

Adrien vluchtte eind 1943 weg uit de Kart(h)uizerkazerne te Brugge. Met enkele compagnons 's nachts via brugge naar Zwevezele. In Zwevezele kreeg hij een fiets van een kennis en die kennis leidde hem uit Zwevezele, richting de franse grens. Daar woonde Adrien trouwens. Het wegleiden uit Zwevezele zou een koud kunstje geweest zijn maar...

Zwevezele was volledige afgezet door de Duitsers. Er was namelijk een Brits vliegtuig neergehaald en werd een jacht gemaakt op de Britse piloot.

NU vroeg ik me af, of iemand me zou kunnen verderhelpen. Ik ben namelijk op zoek naar meer info over die genoemde piloot. Dit is wel een Nederlands forum maar ik wou toch mijn vraag hier eens stellen.

Ik ga natuurlijk ook de archieven in snuisteren te Zwevezele om wat meer info te verkrijgen.

Alvast bedankt!

Arne
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

Nederlandstalig forum ;) er zitten zat Belgen..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
max
Lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 17 jan 2005, 23:25
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door max »

Weet je welk vliegtuig (type)

ik heb wel wat boeken over neergestorte vliegtuigen in Belgie

en misschien de juiste dag en de juiste plaats
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Leendert

Zwevezele 1943

Bericht door Leendert »

Op 20-9-1943 werd bij Roeselare Typhoon JP735 van No. 198 Squadron door Flak neergehaald. Piloot F/Lt. A.J. Houston werd gevangengenomen.

Misschien dat dit het geval van Zwevezele betrof?

Leendert/Brugge
Plaats reactie