Wat vinden jullie van dit ek 1?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Wat vinden jullie van dit ek 1?

Bericht door Jasper J »

Aude Audenda
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 956
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Bericht door LDO »

Ha Jasper,

De foto's zijn helaas wat te onzuiver (voor mij) om een oordeel te vellen.
De eerste foto, heb je die geflitst?
Misschien even zonder proberen, want een paar belangrijke punten zijn net iets overbelicht lijkt het.
Probeer een foto van recht boven het kruis te maken.
Maak ook een foto van de achterkant, met de naald van het kruis gesloten.
Dat vertelt namelijk heel veel mbt eventuele originaliteit.

Verder kan je alvast naar een paar punten kijken die helpen met eventuele identificatie:
- is de zwarte kern van het kruis magnetisch?
- staat er in de naald ergens een codering?
- is het kruis uit één stuk geslagen, of zie je dat het uit meerdere delen geperst is. Dit laatste kun je het makkelijkst zien bij de geribde rand, bijna altijd 'zweeft' deze op een plekje wel een beetje boven de zwarte kern, als het kruis tenminste uit meerdere delen bestaat.

Mocht je één van deze vragen met nee beantwoorden, zegt dat nog erg weinig over de originaliteit hoor.
Er zijn ook goede kruisen uit één stuk, met niet magnetische kern en er zijn heel veel exemplaren zonder makermerk er in geslagen.
Maar mocht men er hier niet uit komen, komen ze er zeker uit op bv
http://www.Wehrmacht-Awards.com , en die drie vragen zijn dan wel het minste wat ze van je willen weten.
Waarschijnlijk willen ze dan ook nog een close-up zien van de geribde hoek, op het punt waar deze de swastika bijna raakt, daar ligt oa namelijk een karakteristiek punt om de maker te bepalen.
Ze nemen daar namelijk geen genoegen met origineel of niet, indien origineel is het ook de sport om bij een ongemerkt kruis de maker te determineren.

Probeer in ieder geval die foto’s wat scherper te krijgen.
Succes!
german collector
Lid
Berichten: 548
Lid geworden op: 14 aug 2005, 14:46
Locatie: gelderland

Bericht door german collector »

i.d.d zoals LDO al zei, zijn deze foto's te onduidelijk om te bepalen of het een origineel stuk betreft.
En wanneer je scherpere foto's hebt zou ik ze i.d.d even op wehrmachtawards.com zetten daar dit een grote internationale! site is.
Hier zijn veel kenners aanwezig, die je kruis in no time hebben beoordeeld.
Wanneer ik van plan ben nieuwe stukken aan mijn verzameling toe te voegen plaats ik ze ook even op wehrmachtawards.
Niet omdat ik zelf geen kennis heb, maar omdat je graag een bevestiging zoekt van hetgeen je vaak zelf al verwacht.
En je kunt zelf dingen over het hoofd zien, die zij wel zien.
Veel suc6 ermee :)
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Bedankt voor jullie reactie ik ga zeker duidelijke foto,s maken kan nog wel even duuren toestel is van mijn vader en die woont helaas 200km verder op.
Maar ik maak ze zeker ben nu op mijn werk kan nu niet kijken naar al die punten die jullie noemden doe het vanavond zeker.
Ik denk dat er een beetje teveel licht bij geweest is Ldo,ik doe me best zo snel mogelijk duidelijke foto,s te maken.

mvg j.j
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Persoonlijk ben ik er overtuigd van dat dit geen kruis is dat zou geproduceerd zijn voor '45. Een redelijk slechte set up van het volledige pin mechanisme te samen met de zeer scheef uitgesneden zilveren kader van het kruis maken dit duidelijk. Vanaf hier ziet het er ook uit dat de twee delen van het kader zeer slordig aan elkaar zijn gelast, maar dat kan de foto zijn.
Zeker niets voor in mijn verzameling.

Giel
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Aha een neppert dus :( ,erg jammer heb hem al een tijdje kocht hem ooit een bij het museum in schaarbergen .Zonde van mijn geld dus.

mvg j.j
Aude Audenda
Plaats reactie