'Nederlanders zien holocaust als oorzaak WO II'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

'Nederlanders zien holocaust als oorzaak WO II'

Bericht door sobel »

AMSTERDAM - Een ruime meerderheid van de Nederlanders denkt dat de jodenvervolging één van de oorzaken van de Tweede Wereldoorlog was. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei, waarvan de Volkskrant woensdag resultaten presenteert.

Volgens directeur van het comité Jan van Kooten wordt de holocaust zo belangrijk gevonden dat 'men daar alles aan ophangt'. Van de ondervraagden dacht 83 procent dat de jodenvervolging een aanleiding voor de oorlog was.


Hitler

Van Kooten vindt dat de kennis van de Tweede Wereldoorlog onder Nederlanders 'lang niet zo belabberd' is als verondersteld zou worden. Veel mensen kennen de belangrijkste ideeën van Hitler, weten bijvoorbeeld van het bombardement op Rotterdam, het verzet en het bestaan van illegale kranten.

De werkelijke omvang van de oorlog is minder bekend. Het aantal betrokken landen wordt door de meerderheid van de ondervraagden verkeerd ingeschat. Daarnaast blijkt dat de grote rol van Rusland in de oorlog bij veel mensen onbekend is.

Herdenking

Voor het onderzoek werden negenhonderd personen ondervraagd over de Tweede Wereldoorlog. Van de deelnemers aan het onderzoek vindt tachtig procent het belangrijk dat de slachtoffers worden herdacht en de bevrijding wordt gevierd.


(bron: nu.nl)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Hoe ontwetendheid de meningen van mensen kan beïnvloeden...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Drs. S.
Lid
Berichten: 516
Lid geworden op: 07 sep 2005, 13:32
Locatie: Groningen (NL)

Bericht door Drs. S. »

Zo snel kan de mensheid iets belangrijks vergeten. Nog geen 70 jaar na dato en het overgrote deel van de bevolking weet niet waar ze het over hebben. Met de kennis over WO I is het trouwens nog slechter gesteld (ik heb hier geen bron voor, maar als ik zo om me heen kijk weet niemand waarom WO I plaats heeft gevonden).
"Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed." M. Gandhi

Zin in discussies? Surf naar het Odeon discussie forum.
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

mischien ook omdat nederland vrij weinig met wo1 temaken had
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gelfling
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:04
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door Gelfling »

Over het algemeen weet men weinig over WO II. Ik heb een club/website over WO II en het verbaasd mij hoe slecht mensen op de hoogte zijn wat zo kort geleden gebeurd is, hetgeen mij soms ook zorgen baart als ik kijk naar de ontwikkelingen in nederland, naar hoe er in ons land om gegaan wordt met buitenlanders, medelanders, allochtonen.
Ook nu weer wordt er met de vinger naar de minderheid gewezen als ware het zo dat zij de schuld zijn van de werkeloosheid onder de autochtone Nederlanders. Ook nu is er weer onverdraagzaamheid jegens de allochtone Nederlander en laten we de onverdraagzaamheid richting Polen ook niet vergeten. ook in de jaren 30 werden zij al gezien als minderwaardig, goed om te slaven voor de nazi's, want dat moest Polen worden, een slavenland. En ook toen kregen de Joden de schuld van de malaise, welke rol nu toebedeeld is aan de moslims.

Verbazingwekkend dat de kennis over ontstaan van WO II zo slecht is?
Geen weet van Versailles, geen weet van de hoge werkeloosheid.......geen weet van het denken : "het zal allemaal wel loslopen, het is allemaal zo erg niet".........
Nee, die kennis is er niet, kijk maar om je heen hoe er wordt gereageerd.

Zijn de omstandigheden gunstig, zoals in de jaren '30, dan breekt zo weer de pleurus los.
Toeval bestaat niet
MARKET GARDEN
Lid
Berichten: 470
Lid geworden op: 12 aug 2005, 09:51
Locatie: Nijmegen

Bericht door MARKET GARDEN »

Gelfling schreef: En ook toen kregen de Joden de schuld van de malaise, welke rol nu toebedeeld is aan de moslims.
Ik zie toch verschillen tussen de Joden uit de jaren 30 en de moslims, of een gedeelte daarvan, nu anno 2006

- De Joden pleegden geen aanslagen.
- De Joden pasten zich wel aan.
- De Joden droegen geen hoofddoeken & Boerka's
De waarheid komt met de jaren
Gebruikersavatar
peyke
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 feb 2005, 13:41
Locatie: Sittard

Bericht door peyke »

MARKET GARDEN schreef:
Gelfling schreef: En ook toen kregen de Joden de schuld van de malaise, welke rol nu toebedeeld is aan de moslims.
Ik zie toch verschillen tussen de Joden uit de jaren 30 en de moslims, of een gedeelte daarvan, nu anno 2006

- De Joden pleegden geen aanslagen.
- De Joden pasten zich wel aan.
- De Joden droegen geen hoofddoeken & Boerka's
En vergeet ook niet dat de moslims (en ja, ik doe ff generaliseren), begonnen zijn met ons de oorlog (jihad) te verklaren, dit deden de joden ook niet!!
Gelfling
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:04
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door Gelfling »

Als je wilt gaan kijken naar de verschillen, dan zul je ook weten dat pogroms op joden en zigeuners in die tijd heel normaal waren in Europa.
Ze waren beslist niet geliefd, in heel Europa niet.

En waren alle zigeuners dieven en messentrekkers?

Nee, maar ook zij, werden net als de Joden, gebombardeerd tot Untermenschen en uitgeroeid.

En hoezo aanpassen?

Joden droegen keppeltjes, hadden pijpenkrullen, hadden/hebben hun eigen kosjere winkels, hoezo aangepast?
Maar wat wil jij eigenlijk zeggen?
Omdat jij die drie redenen kunt opnoemen zijn zij schuld aan de mallaise, aan de werkeloosheid van ons, allochtone Nederlanders?
Dat geeft ons het recht om alle moslims als minderwaardig te behandelen?
Toeval bestaat niet
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ter informatie, er is uit dit topic een bericht van Jelle H. verwijderd.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

peyke schreef:En vergeet ook niet dat de moslims (en ja, ik doe ff generaliseren), begonnen zijn met ons de oorlog (jihad) te verklaren, dit deden de joden ook niet!!
De Duitsers wisten zeker dat de joden hen de oorlog verklaard hadden. Net zo zeker als jij nu stelt dat de moslims ons de oorlog verklaard hebben.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

MARKET GARDEN schreef:
Gelfling schreef: En ook toen kregen de Joden de schuld van de malaise, welke rol nu toebedeeld is aan de moslims.
Ik zie toch verschillen tussen de Joden uit de jaren 30 en de moslims, of een gedeelte daarvan, nu anno 2006

- De Joden pleegden geen aanslagen.
- De Joden pasten zich wel aan.
- De Joden droegen geen hoofddoeken & Boerka's
De joden dragen misschien geen hoofddoeken of boerka's maar heb je weleens een orthodoxe jood gezien ?? Met een hoedje, baardje en pijpekrullen.....wat zegt kleding nu over of je 'goed' of 'slecht' bent ??

Dus die laatste is wat mij betreft een beetje een rare beredenering.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Harro schreef:
peyke schreef:En vergeet ook niet dat de moslims (en ja, ik doe ff generaliseren), begonnen zijn met ons de oorlog (jihad) te verklaren, dit deden de joden ook niet!!
De Duitsers wisten zeker dat de joden hen de oorlog verklaard hadden. Net zo zeker als jij nu stelt dat de moslims ons de oorlog verklaard hebben.
Harro heeft gelijk: de moslims hebben niemand de oorlog verklaard...d.w.z. het overgrote gedeelte van de moslims heeft vrede met de levenswijze van de anderen op deze wereld. Het is een klein gedeelte waarvoor we zo bang zijn omdat ze d.m.v. geweld de macht willen grijpen. Die gasten onderdrukken iedereen inclusief andere moslims....goed voorbeeld: de laatste aanslagen in Egypte; van de 23 (uit m'n hoofd) doden waren er 4 of zo toerist de rest was gewoon Egyptenaar (en moslim)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Misschien toch meer dan één post teruglezen Charly.. jouw opmerking was al genoemd...

Ik vind het trouwens niet zo gek dat men niet de reden van het ontstaan van de tweede wereldoorlog weet te benoemen. Er is namelijk niet één reden, maar een complex van redenen en historische ontwikkelingen. Die discussie hebben we hier al eens eerder gevoerd.

Dat men de holocaust als reden ziet vind ik ook al niet zo vreemd. Ten eerste is dit een unieke gebeurtenis in de geschiedenis. (Laten we hopen dat het zich nooit herhalen zal) en ten tweede heeft het natuurlijk i.c.m. de bezetting nogal wat aandacht gekregen.

Verder toont dit onderzoek nog eens het nut van dit forum aan: Educatie en Informatie..
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Charly1975 schreef:
het overgrote gedeelte van de moslims heeft vrede met de levenswijze van de anderen op deze wereld. Het is een klein gedeelte waarvoor we zo bang zijn omdat ze d.m.v. geweld de macht willen grijpen. Die gasten onderdrukken iedereen inclusief andere moslims
En daar heb je gelijk in... Echter worden grote groepen (zo niet alle) moslims aangesproken en aangekeken op het gedrag van deze kleine groep. Net zoals van de joden werd gedacht dat ze allemaal rijk waren, zoals Rothschild..
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

dvaupell schreef:Misschien toch meer dan één post teruglezen Charly.. jouw opmerking was al genoemd....
Heb ik ook gedaan….alles vanaf het begin…..maar die van Gelfling was er tussendoor geglipt :shock: kan gebeuren lijkt me. Zo niet...jammer dan.
dvaupell schreef:En daar heb je gelijk in... Echter worden grote groepen (zo niet alle) moslims aangesproken en aangekeken op het gedrag van deze kleine groep. Net zoals van de joden werd gedacht dat ze allemaal rijk waren, zoals Rothschild..
Dat is altijd al zo geweest he met groepen...een klein gedeelte bepaalt wat er over de grote groep wordt gezegd of wordt gedacht.

Kijk maar bij het voetbal; als er rellen ontstaan door een groepje van 100 man wordt er soms door de KNVB / UEFA besloten om een wedstrijd zonder publiek te spelen....dat wil dus zeggen dat er soms meer dan 30.000 man gedupeert wordt.

Ook al is weleens beweert 'voetbal is oorlog' ben ik toch bang dat ik een beetje off-topic ga met de hierboven genoemd voorbeeld. Dus laten we ons beperken tot het topic verhaal :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie