Iran...

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Bereid Iran zich voor op een oorlog?

ja
49
82%
nee
11
18%
 
Totaal aantal stemmen: 60

Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik beweer ook niet dat het geloof er niet bij betrokken wordt...ik zeg alleen dat een groot deel van de oorlogen niet een oorlog is OM de godsdienst.

Er zijn genoeg voorbeelden waar godsdienst niet als schuldige aangewezen kan worden.

De 3 Golfoorlogen, WO I, WO II, Amerikaanse Burgeroorlog, Vietnam, Cambodja, Korea, Bosnië, Kosovo, Colombia (FARC), Falkland enz enz.

Ik kan maar een paar oorlogen bedenken waarbij ik denk dat een geloof een grote rol heeft gespeeld bij de vijandelijkheden. En dit zijn de oorlogen tegen Israël en het gedonder in Noord-Ierland.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

allemaal wel waar wat je opsomt, doch ik wil wel stellen dat zonder de verschillende godsdiensten er een pak minder oorlogen zouden geweest zijn en dat de volgende "wereldoorlog" zal gaan worden door conflicten tussen de 'moslimwereld' en 'westerse wereld' Nuja hopelijk niet eh
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Zou het zo zijn ?

Zoals ik al eerder aangaf sloegen de mensen elkaar al de hersenen in voordat er sprake was van enige godsdienst. Misschien waren er juist wel meer oorlogen juist als er geen godsdiensten zouden zijn geweest...want je weet namelijk ook niet of dat er juist dankzij godsdiensten wellicht ook oorlogen zijn voorkomen.

Het grootste probleem is ook zonder godsdienst dat sommige mensen zich meer voelen dan een ander en dat ze zich machtig voelen en dat willen laten merken en willen laten gelden. Dus ik ben niet van mening dat je kunt stellen dat er zonder enige godsdienst minder oorlogen zouden zijn...omdat juist de grootste oorzaak niet aangepakt kan worden en dat is de drang naar macht van de mens zelf......dan zullen we dus de mensheid moeten uitroeien :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
belgablair
Lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 20 mar 2006, 18:26
Locatie: belgië

Bericht door belgablair »

zonder godsdiensten meer oorlogen dan met gezien over de gehele geschiedenis, neh daar geloof ik niks van, moeilijk na te gaan ook.
de mensheid uitroeien? hmmm goed idee, jij doet die met 4 ledematen, ik doe die met 3, 2, 1 en geen ledematen (inderdaad 4 keer zoveel als jij :P)
And I'll bet that all the Jerries wish that Hitler had never been born
For he was the cause of their feeling the might of the "tough nuts" of the "Golden Acorn"
- S/SGT James L. McClendon 335th FA Bn 87th INF. DIV.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Ik heb er nu nog even geen tijd voor...maar zodra ik een gaatje in m'n agenda heb zal ik eraan beginnen :wink:
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

Ik ben ervan overtuigd dat de VS het sterk moeilijk zouden krijgen met Iran erbij, om verschillende redenen.

1. De nood aan militaire operaties in Afghanistan en Irak.
2. De reeds bestaande hulp van bondgenoten in beide oorlogslanden die wel eens onbestaande zou zijn in bijkomend Iran. De VS heeft evenwel duidelijk de steun van de westerse bondgenoten broodnodig.
3. De mogelijkse terugtrekking zelfs van bondgenoten in Afgh. en Irak vanwege Iran-oorlog door VS<. Iran is een energieleverancier van de gehele wereld en kan dus die gehele wereld grondig verstoren (chantage).
4. De invloed van Iran op (vooral) sjieten in de wereld (zeker in Irak).

Samengevat: a country too far?
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
Caesar
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 17 apr 2006, 16:43

Bericht door Caesar »

Jullie vergeten dat Iran wel olie moet verkopen want waar zou het anders geld van halen. Het kan het Westen een tijdje chanteren maar niet eewig.

Dit zou wel eens de grote oorlog van onze generatie kunnen worden.
één waar de EU zich niet zal kunnen uithouden. (Als het natuurlijk een grote wordt zoals sommigen hier voorspellen.)
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Bericht door Jasper J »

Iran zal nooit oorlog willen ze worden dan gewoon weggevaagt,wil men dat in iran denkt het niet?
En als er wel een oorlog zal komen zal hij niet zo groot worden,ik denk gewoon weer een klassieke kruisraket actie.
Amerika zal nooit een groote oorlog willen in iran kost nog meer geld en nog meer levens.

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Charly1975 schreef:Zou het zo zijn ?

Zoals ik al eerder aangaf sloegen de mensen elkaar al de hersenen in voordat er sprake was van enige godsdienst. Misschien waren er juist wel meer oorlogen juist als er geen godsdiensten zouden zijn geweest...want je weet namelijk ook niet of dat er juist dankzij godsdiensten wellicht ook oorlogen zijn voorkomen.

Het grootste probleem is ook zonder godsdienst dat sommige mensen zich meer voelen dan een ander en dat ze zich machtig voelen en dat willen laten merken en willen laten gelden. Dus ik ben niet van mening dat je kunt stellen dat er zonder enige godsdienst minder oorlogen zouden zijn...omdat juist de grootste oorzaak niet aangepakt kan worden en dat is de drang naar macht van de mens zelf......dan zullen we dus de mensheid moeten uitroeien :wink:
Het is vaak zo dat oorlogen onder voorwendsel van religies gevoerd worden; als religie wegvalt zal er slechts een ander excuus voor in de plaats komen. Het enige verschil zal zijn dat de meeste dingen minder vat op "het volk" hebben dan een godsdienst en dat het wat dat betreft moeilijker zal zijn te verkopen...maar als er geen godsdienst is zal er ongetwijfelt iets anders net zo balngrijk zijn voor mensen....hun tv bijvoorbeeld.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Jasper J schreef:
Iran zal nooit oorlog willen ze worden dan gewoon weggevaagt,wil men dat in iran denkt het niet?
Als je die redenering zou volgen bestaan zelfmoordacties ook niet, Jasper.
Men is dusdanig overtuigd van hun gelijk en van het feit dat na de dood het walhalla (of iets soortgelijks) wacht, dat dit dus geen argument is.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
PanzerMeister
Lid
Berichten: 221
Lid geworden op: 11 jan 2006, 10:21
Locatie: Destelbergen, Oost-Vlaanderen

Bericht door PanzerMeister »

Is het niet verstandiger om na te denken over wat (west)Europa zal doen bij een conflict, eerder dan Iran of de VS? Dat lijkt mij (zeker voor ons) veel interessanter!
/\_/\
|\-/|
-\*/------This is Wolf - Copy wolf to keep "Bunny" from dominating the world!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Arjen schreef:Het is vaak zo dat oorlogen onder voorwendsel van religies gevoerd worden; als religie wegvalt zal er slechts een ander excuus voor in de plaats komen. Het enige verschil zal zijn dat de meeste dingen minder vat op "het volk" hebben dan een godsdienst en dat het wat dat betreft moeilijker zal zijn te verkopen...maar als er geen godsdienst is zal er ongetwijfelt iets anders net zo balngrijk zijn voor mensen....hun tv bijvoorbeeld.
Dat bedoel ik dus ook. Is het niet de godsdienst dan zal er inderdaad wel een andere oorzaak zijn.....blonde mensen tegen zwartharigen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Dean-
Lid
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 feb 2005, 14:37
Locatie: Noordwijk
Contacteer:

Re: Iran...

Bericht door Dean- »

Foxley schreef:Jullie hebben allemaal wel gehoord van het atoomprogramma van Iran.
Ze hebben vrijdag een raket afgevuurd die, zoals ze zeggen, onzichtbaar is op de radar. Wat denken jullie ervan? Bereid Iran zich voor op een oorlog en willen ze een atoombom ontwikkelen? Moeten wij ons serieuze zorgen gaan maken? Ik zou graag jullie mening horen,

Foxley


bron: http://www.ad.nl/buitenland/article246640.ece
DEN HAAG - Iran heeft vorig jaar in Nederland geprobeerd in het geheim kennis te bemachtigen over massavernietigingswapens. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) heeft hiervan "enige activiteit" waargenomen.

Dat vertelde het hoofd van de dienst, S. van Hulst, in een toelichting op het jaarverslag over 2005, dat vrijdag door minister Remkes (Binnenlandse Zaken) naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Het hele stuk op: http://www.nu.nl/news/722286/11/Iran_sp ... rland.html

Wat ze nou echt willen? Ik weet het niet...misschien is het gewoon een sepl om te kijken hoe ver ze kunnen gaan...
''Man hat uns zwar die welt genomen aber beim himmel hat man es nicht geschafft''
Sander Hoenjet
Lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 jan 2006, 18:48
Locatie: Voerendaal

Bericht door Sander Hoenjet »

maar ff vanuit een militaire hoek gesien,
stel amerika valt Iran aan...........
Irak binnenvallen kosten al 5miljard het terugtrekken van de troepen kost nog eens 2 miljard.
Maar Iran is een veel moeilijkere noot om te kraken.....
het heeft eigen tank, vliegtuigen, raket, kernwapen-programma's het is dus niet zoals veel westerse landen afhankelijk van Amerika voor hun wapens.
(en de kwaliteit van die wapens is eigenlijk nog niet eens zo slecht)
en hoe willen de amerikanen het "kosteneffectief" houden?
een voorbeeld 1 F15 kost al 2,5 miljoen duur grapje als je die neerhaalt!
en dan hebben we het nog niet eens over de guerilla oorlog die Iran kan gaan voeren als ze al bezet worden.......

EN DAN HEB IK HET NOG NIET EEN OVER MENSENLEVENS!!!!!!

voorbeeld: de bezetting van Irak heeft 339 levens gekost,
het bezet houden al een paar duizend.

en dan heb ik het nog niet eens over burgerslachtoffers,
die zelfmoordterroristen zijn gebrainwasht net als bijv. de volgelingen van hitler ze menen dat wat ze doen goed is,
maar meestal blazen ze nog niet eens amerikaanse militairen op,
maar huisvrouwen die terug kwamen van de markt ofso!
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Waarom oh waarom denken wij mensen altijd aan geweld?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie