Op weg naar... Auschwitz

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Op weg naar... Auschwitz

Bericht door Tjeerd »

Binnekort zal ik met mijn reisgenoten richting Polen vertrekken om daar het grootste concentratiekamp te bezoeken dat heeft bestaat:

Auschwitz

Het zal niet vaker voorkomen dat wij er naar toe zullen gaan. Zo willen wij goed voorbereid zijn en de interessantste gezien hebben in de buurt(!) van Auschwitz. Alle opmerkingen over musea, andere concentratiekampen, campingen en eigen ervaringen zijn welkom...

Groet Tjeerd
Ervaringen met Polen en Auschwitz? Bezoek het topic: op weg naar ... Auschwitz
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

Niemand ?
Ervaringen met Polen en Auschwitz? Bezoek het topic: op weg naar ... Auschwitz
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik ben een week door Polen getrokken en het enige wat ik van de oorlog wilde zien was het concentratiekamp. Ik kan je dus ook weinig vertellen van andere musea en dergelijke, behalve dingen die dus niets met WOII te maken hebben.

De concentratiekampen van Ocwiecim zijn prima bereikbaar via de (enige) snelweg van Polen en bordjes "war-museum".

Auschwitz valt wat betreft grote wel mee, het is Birkenau - dat drie km van Auschwitz ligt - dat echt zeer indrukwekkend groot is. Men spreekt soms ook wel over Auschwitz I, II en III en er lagen nog meer (kleinere) kampen in de omgeving.

Hier kun je twee fotoseries vinden van personen die het kamp bezocht hebben:

http://gallery.wo2.nl/categories.php?cat_id=66
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Auschwitz

Misschien dat je hier iets aan hebt ? :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

Maar om naar Polen te rijden voor drie concentratiekampen.. Naar polen is 1200 kilometer = 12 uur ... Maar toch wil ik het zien..
Ervaringen met Polen en Auschwitz? Bezoek het topic: op weg naar ... Auschwitz
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

Camperen in Polen , verstandig?
Ervaringen met Polen en Auschwitz? Bezoek het topic: op weg naar ... Auschwitz
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Vanuit Nederland ben ik naar Lodz (spreek uit "woetsj") gereden in centraal Polen. Vandaaruit naar Gdansk, helemaal in het Noorden via de kastelenroute, waarbij vooral kasteel Malborg interessant is om te bezoeken. De andere kastelen zijn ook echt de moeite waard. Gdansk is wel leuk om te zien, er staan huisjes met Hollandse trapdaken, in verband met de intensieve handel in de voorgaande eeuwen met Nederland.

Na de kastelenroute ben ik weer naar Lodz gereden en vandaar via de enige snelweg van Polen naar het concentratiekamp, dat is goed te vinden. Daar ben je een hele dag kwijt ongeveer. In de buurt van Krakau ligt een zoutmijn waar je echt in moet. Onderin zijn prachtige sculpturen en zalen te zien die helemaal uit zout zijn gemaakt. Krakau zelf is een prachtige stad, als het mooi weer is. Mooie kerken, universiteit en plein en oude gebouwen, parken etc.

Vanuit Krakau ben ik naar Zakopane gereden, dat is een beetje vergelijkbaar met Noord-Italië. Zeer mooie omgeving en ook daar diverse kastelen bezocht, de een nog mooier dan de ander.

In oost-Polen heb je nog het enige oerbos van Europa, maar dan ben ik niet geweest, of bijvoorbeeld de Russische markt (ook niet geweest).

Polen is in ieder geval een zeer boeiend land om te bezoeken!

Helaas heb ik niet zoveel tijd om meer te vertellen, want ik ben heel druk met afstuderen. In verband met haastig typen kunnen hier en daar plaatsnamen e.d. wat afwijken van de realiteit ;)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

Ben er vorig jaar september geweest als onderdeel van mijn reis naar de Wolfschanze.

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10350


Neem een goede, bij voorkeur Poolse kaart mee en een Lonely planet.

Houdt er rekening mee dat er veel aan de weg gewerkt wordt en op de snelwegen zelf GEEN benzinepompen zijn.
Tank overigens in Polen zelf, scheelt veel geld :evil:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Tjeerd schreef:Camperen in Polen , verstandig?
Ik heb er uitstekende ervaringen mee. Campings kosten daar ook vrijwel niets. Er zijn campings vrijwel zonder voorzieningen (geen toiletten, douches of warm water), maar er zijn ook campings met uitstekende voorzieningen, die net zo goed zijn als Westerse campings.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

koos24 schreef:Ben er vorig jaar september geweest als onderdeel van mijn reis naar de Wolfschanze.

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10350


Neem een goede, bij voorkeur Poolse kaart mee en een Lonely planet.

Houdt er rekening mee dat er veel aan de weg gewerkt wordt en op de snelwegen zelf GEEN benzinepompen zijn.
Tank overigens in Polen zelf, scheelt veel geld :evil:
Waar ligt Wolfschanze ongeveer?
Ervaringen met Polen en Auschwitz? Bezoek het topic: op weg naar ... Auschwitz
Tjeerd
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:12

Bericht door Tjeerd »

Tjeerd schreef:
koos24 schreef:Ben er vorig jaar september geweest als onderdeel van mijn reis naar de Wolfschanze.

http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=10350


Neem een goede, bij voorkeur Poolse kaart mee en een Lonely planet.

Houdt er rekening mee dat er veel aan de weg gewerkt wordt en op de snelwegen zelf GEEN benzinepompen zijn.
Tank overigens in Polen zelf, scheelt veel geld :evil:
Waar ligt Wolfschanze ongeveer?

Ironclad schreef:
Tjeerd schreef:Camperen in Polen , verstandig?
Ik heb er uitstekende ervaringen mee. Campings kosten daar ook vrijwel niets. Er zijn campings vrijwel zonder voorzieningen (geen toiletten, douches of warm water), maar er zijn ook campings met uitstekende voorzieningen, die net zo goed zijn als Westerse campings.
Dat is mooi :) Goedkoop en goed , klinkt fantastisch :P
Ervaringen met Polen en Auschwitz? Bezoek het topic: op weg naar ... Auschwitz
Gebruikersavatar
koos24
Lid
Berichten: 964
Lid geworden op: 10 aug 2005, 20:49

Bericht door koos24 »

De Wolfschanze ligt meer richting grens met Rusland, vanaf Auschwitz toch nog een dag rijden en dat heeft ook te maken met de wegen die kant op.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Tjeerd schreef:Waar ligt Wolfschanze ongeveer?
Ongeveer hier.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Plaats reactie