Raadsel tijd

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

okke kom op met het volgende raadsel!

het liefst niets wiskudigs:P kheb vakanitie
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Je hebt een notitieboekje, pen en een rolmaat van 3 meter bij je en loopt door het bos. Je ziet een imposante dennenboom tussen de loofbomen staan en wilt weten hoe hoog deze is. Hoe meet je dat?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

bij elke 3 meter die je met je rolmaat meet een streepje zetten met je pen en dat uitrekenen op je notitieboekje
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

lijkt mij ook.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hoe zet jij een streepje 6 meter hoog in een boom?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
micky
Lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 22 sep 2005, 17:09
Locatie: Heerlen

Bericht door micky »

je klimt de boom in
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Arjen schreef:
Ironclad schreef:Nou, daar zou ik nooit op zijn gekomen. De getallen worden dus verdubbeld, en precies daar tussendoor loopt een getallenreeks die wordt verdriedubbeld... Pfoe...
Dat is niet zo; ben je bekend met machten?
Jazeker, maar op de manier die ik noemde klopt de getallenreeks, met machten niet.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

okke schreef:Je hebt een notitieboekje, pen en een rolmaat van 3 meter bij je en loopt door het bos. Je ziet een imposante dennenboom tussen de loofbomen staan en wilt weten hoe hoog deze is. Hoe meet je dat?
Je meet de schaduw van de boom op en je kijkt op je horloge. Stel dat het een uur is, dan is de hoek tussen de zonnestraal en de boom 30 graden. Dan gebruik je de tangens om met de schaduwlengte en de hoek de hoogte van de boom te berekenen!
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ironclad schreef:Je meet de schaduw van de boom op en je kijkt op je horloge. Stel dat het een uur is, dan is de hoek tussen de zonnestraal en de boom 30 graden. Dan gebruik je de tangens om met de schaduwlengte en de hoek de hoogte van de boom te berekenen!
Dat is een ingewikkelde methode. Ik weet niet de hoogte van de zon op elk moment van de dag en kan dus niet de verhouding van de schaduw van een boom en de hoogte van die boom uitrekenen. Als jij dat wel kan, heb je dit raadsel opgelost, Ironclad.

Er is ook een makkelijkere methode.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ironclad schreef:
Arjen schreef:
Ironclad schreef:Nou, daar zou ik nooit op zijn gekomen. De getallen worden dus verdubbeld, en precies daar tussendoor loopt een getallenreeks die wordt verdriedubbeld... Pfoe...
Dat is niet zo; ben je bekend met machten?
Jazeker, maar op de manier die ik noemde klopt de getallenreeks, met machten niet.
?
een verdubbeling van 3 is geen 9 hoor...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ironclad schreef:
okke schreef:Je hebt een notitieboekje, pen en een rolmaat van 3 meter bij je en loopt door het bos. Je ziet een imposante dennenboom tussen de loofbomen staan en wilt weten hoe hoog deze is. Hoe meet je dat?
Je meet de schaduw van de boom op en je kijkt op je horloge. Stel dat het een uur is, dan is de hoek tussen de zonnestraal en de boom 30 graden. Dan gebruik je de tangens om met de schaduwlengte en de hoek de hoogte van de boom te berekenen!
foei, foei..15 graden..
;)
Maar ik moet zeggen dat ik hier niet opgekomen zou zijn..
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Ik zou het als volgt (ongeveer) aanpakken.

1. Om en nabij de hoogte inschatten.
2. Middels de rolmaat dezelfde afstand (als de geschatte hoogte uitzetten).
3. Daar neem je een orientatiepunt op 1 meter van de grond
4. Je kijkt naar de top van de boom terwijl je op (zeg een meter) afstand de rolmaat gebruikt om de hoogte waarlangs je kijkt op te nemen.

Als je de afstand van het gezichtspunt tot de boom weet en de hoek waaronder je staat te kijken. De gegevens uit punt 4 geeft je die informatie, dan is het middels de tangens (Overstaande / aanliggende zijde van de driehoek) eenvoudig te bepalen. De hoogte van de boom is de overstaande zijde en de aanliggende zijde is de afstand van het gezichtspunt tot de boom. Uiteraard gecorrigeerd met de hoogte vanwaar je zit te kijken. (1 meter, punt 3)

Oh ja. Het notietieblokje gebruik je om e.e.a. uit te rekenen.

Overigens is dezelfde methode te gebruiken om niet de hoek maar het "percentage" stijging per meter te berekenen.
De verhouding tussen de afstand van gezichtspunt tot boom en de afstand tot de rolmaat i.c.m. met het "stijgingspercentage" geeft ook voldoende informatie om de hoogte van de boom te bepalen.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

[hint]

Bericht door okke »

dvaupell schreef:Oh ja. Het notietieblokje gebruik je om e.e.a. uit te rekenen.
Ik zou het notitieboekje ergens ander voor gebruiken ...

[hint]
Laatst gewijzigd door okke op 30 apr 2006, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Wilde je het notitieblokje als een soort sextant gebruiken, Okke?
Dit omdat je kunt meten hoe "lang" een bladzijde is. Als je de afstand tussen het uiteinde van het blaadje meet t.ov. het kladblok zelf kun je ook de berekening zoals ik hem eerder schetste uitvoeren.
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Bericht door Auke »

Arjen schreef:?
een verdubbeling van 3 is geen 9 hoor...
Nee, ik zij ook een verdubbeling (2, 4, 8, 16) en verdriedubbeling door elkaar (3, 9, 27, 81). Zo klopt het raadsel, maar ik zou er nooit op zijn gekomen.
Arjen schreef:
Ironclad schreef:Je meet de schaduw van de boom op en je kijkt op je horloge. Stel dat het een uur is, dan is de hoek tussen de zonnestraal en de boom 30 graden. Dan gebruik je de tangens om met de schaduwlengte en de hoek de hoogte van de boom te berekenen!
foei, foei..15 graden..
Nee hoor. Een cirkel is 360 graden. een rechte hoek dus 90, en een derde daarvan dus 30 graden (de afstand tussen 12 uur en 1 uur bijvoorbeeld.)
okke schreef:
Ironclad schreef:Je meet de schaduw van de boom op en je kijkt op je horloge. Stel dat het een uur is, dan is de hoek tussen de zonnestraal en de boom 30 graden. Dan gebruik je de tangens om met de schaduwlengte en de hoek de hoogte van de boom te berekenen!
Dat is een ingewikkelde methode. Ik weet niet de hoogte van de zon op elk moment van de dag en kan dus niet de verhouding van de schaduw van een boom en de hoogte van die boom uitrekenen.
Helemaal niet aan de hoogte gedacht... :oops: Ik denk nog even verder.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gesloten