Oorlogswandeling door Amsterdam

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Oorlogswandeling door Amsterdam

Bericht door marloes »

AMSTERDAM - De Albert Heijn achter het Koninklijk Paleis, het chique restaurant Die Port van Cleve en de Industrieele Groote Club: het zijn plekken die onlosmakelijk verbonden zijn met het oorlogsverleden van Amsterdam.

Vanuit de Albert Heijn-supermarkt werden tijdens de Tweede Wereldoorlog alle telefoonverbindingen onderhouden, het restaurant was een gaarkeuken en vanuit de Groote Club schoten Duitse soldaten op een feestende menigte op de Dam.

Toeristen kunnen sinds dinsdag een wandeling maken langs 33 plaatsen in Amsterdam waar tijdens de oorlog belangrijke gebeurtenissen plaatsvonden. Het Anne Frank Huis en het Verzetsmuseum presenteerden de brochure 'Vervolging en verzet in Amsterdam. Herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog'. De nieuwe wandelroute sluit volgens de musea aan bij de belangstelling voor de oorlog bij veel toeristen die de hoofdstad bezoeken.

Tijdens de route van het Anne Frank Huis naar het Verzetsmuseum komen wandelaars bijvoorbeeld langs de papierhandel op de Singel die het karton leverde voor persoonsbewijzen. Bij joodse burgers werd er een grote J in gestempeld. Op de Nieuwezijds Voorburgwal staat de illegale drukkerij van Het Parool op de route.

Op het Rembrandtplein staat nog steeds het gebouw waar het luchtalarm werd bediend en de Hollandsche Schouwburg was de verzamelplek voor Amsterdamse joden, voordat de Duitsers ze naar concentratiekampen afvoerde. De wandeling voert zelfs langs de steiger voor rondvaartboten. ''In hun vrije tijd gedroegen de Duitse militairen zich net als veel andere toeristen in Amsterdam'', meldt de brochure.

De Duitse troepen bezetten Amsterdam op 15 mei 1940. Tijdens de vijf jaar dat de stad in handen was van de Duitsers viel de materiële schade mee, maar maakte de oorlog wel veel slachtoffers. Door de Jodenvervolging verloor Amsterdam 60.000 inwoners, een tiende van de bevolking. In de Hongerwinter stierven 5000 Amsterdammers door honger en kou. (ANP)

© Het Parool, 19-04-2006
Dit interessante wandelgidsje is voor 50 cent te koop bij het Anne Frank Huis en het Verzetsmuseum en de wandeling door Amsterdam is erg bijzonder.
koen
Lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 05 sep 2004, 14:22

Bericht door koen »

als ik in een van die twee ben zal ik een boekje voor me zelf mee nemen
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Hmm was van plan met kameraad in zomervakantie keer bij anne frank huis te kijken,
Misschien nemen we die route nog wel even, :)
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Nog een belangrijke gebeurtenis in de oorlog, staat die ook vermeld? Namelijk de moord in de Beethovenstraat waar de onderduiker Walther Oettinger is vermoord door Louis van Gasteren.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Jammer dat ik net een paar weken terug in Amsterdam was, maar deze wandeling ga ik zeker doen als ik er weer ben. Bedankt voor de tip!
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
mark
Lid
Berichten: 266
Lid geworden op: 09 jan 2005, 03:44

Bericht door mark »

Leidseplein, Americain hotel, was tijdens oorlog Hoofdkwartier van de Wehrmacht.
'signatures are like assholes, everybody's got one'
Plaats reactie