Dodenherdenking

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Dodenherdenking

Bericht door asjemenou »

Afbeelding

Wat vindt je van de dodenherdenking? Woon je ook een hedenkingsplechtigheid bij of vindt je dat maar onzin? Als het even kan dan ga ik wel naar zo'n herdenkingsplechtigheid. Ik vind het goed om eens in het jaar stil te staan bij de vele oorlogsslachtoffers die gevallen zijn en nog steeds vallen.
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

Ik bekijk de dodenherdenking via de televisie. Ik vind het altijd mooi als heel Amsterdam 2 minuten stil is. Wij moeten dit in stand houden en het doorgeven aan volgende generatie's, zo'n 'fenomeen' mág niet verdwijnen.

No geen vraag:
De kleding van de mannen hierboven, is dat het uniform van de BS?
Better to fight for something than live for nothing.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Foxley schreef:Ik bekijk de dodenherdenking via de televisie. Ik vind het altijd mooi als heel Amsterdam 2 minuten stil is. Wij moeten dit in stand houden en het doorgeven aan volgende generatie's, zo'n 'fenomeen' mág niet verdwijnen.

No geen vraag:
De kleding van de mannen hierboven, is dat het uniform van de BS?
Mee eens. Het is te belangrijk om er geen aandacht meer aan te schenken. Er is zoveel gebeurd, we hebben er zoveel aan te danken...

Ik vind zelf ook dat de herdenkingen voorlopig nog moeten blijven en focussed op WO2 en de daaruit (her)kregen vrijheid. Echter, ik ben het er wel mee eens om ook de vredesoperaties e.d. erin te betrekken, aangezien dat misschien meer invloed heeft op de nieuwere generaties..

Jurrie
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

BS'ers

Bericht door asjemenou »

Foxley schreef:No geen vraag:
De kleding van de mannen hierboven, is dat het uniform van de BS?
Afbeelding

De mensen van het erepeleton Waalsdorp dragen inderdaad het uniform van de BS. De oorspronkelijke WOII uitmonstering is al aardig door naoorlogs spul vervangen. De overall is er één die je in een doe-het-zelf-zaak kan kopen. De zwarte riem is volgens mij in gebruik bij de hedendaagse politie. En de helm is dan wel enigszins correct alleen kan je je haren er wel in kammen. Maar goed het levert aardige plaatjes op en het mag de pret (plechtigheid) niet drukken.
Ik weet eigenlijk niet precies waar deze mannen (en één vrouw) toe behoren. Wordt de rol van erewachters bij het monument Waalsdorp nu vervuld door politiemensen o.i.d.?
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

Ik heb extra niet de herdenking gekeken op de dam maar degene van Waalsdorp? Ik hoef al die toespraken niet te horen, en de koningin te zien.

Verder viel me op dat hier in de weide omgeving slechts een enkeling de vlag half stok had.

Wat voor mensen zijn het erepeleton?
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Vind ook dat dit gewoon herdacht moet worden.
Zij die hun leven gaven voor onze vrijheid mogen zeker geeerd worden!
Ben gister naar de herdenking hier in m'n woonplaats gegaan. Niet groot, maar toch altijd interessant.
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Nick schreef:Vind ook dat dit gewoon herdacht moet worden.
Zij die hun leven gaven voor onze vrijheid mogen zeker geeerd worden!
Ben gister naar de herdenking hier in m'n woonplaats gegaan. Niet groot, maar toch altijd interessant.
En die miljoenen onschuldige Duitse burgers die bij de bombardementen etc. zijn omgekomen dan? En de gewone Duitse soldaat? Een herdenking voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog geld voor alle kanten, alle partijen.

Maar verder ben ik een groot voorstander van de herdenkingen en stoor me er ook erg aan als mensen niet het fatsoen kunnen brengen om 2 minuten stil te zijn voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Polte schreef:
Nick schreef:Vind ook dat dit gewoon herdacht moet worden.
Zij die hun leven gaven voor onze vrijheid mogen zeker geeerd worden!
Ben gister naar de herdenking hier in m'n woonplaats gegaan. Niet groot, maar toch altijd interessant.
En die miljoenen onschuldige Duitse burgers die bij de bombardementen etc. zijn omgekomen dan? En de gewone Duitse soldaat? Een herdenking voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog geld voor alle kanten, alle partijen.

Maar verder ben ik een groot voorstander van de herdenkingen en stoor me er ook erg aan als mensen niet het fatsoen kunnen brengen om 2 minuten stil te zijn voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.
Sinds een aantal jaren herdenken we alle slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Daarbij herdenken we tegenwoordig ook de gevallenen van de oorlogen die na de Tweede Wereldoorlog zijn gevoerd en waaraan de Nederlandse krijgsmacht heeft deelgenomen. Dit kan zijn de slachtoffers in Nederlands-Indië tot en met de gesneuvelden in Bosnië (volgens mij zijn er 2 Nederlanders gesneuveld bij de (vredes)operatie in Bosnië)

Met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog herdenken we dus ook zeker de slachtoffers aan Duitse zijde (voornamelijk de burgers). Persoonlijk denk ik ook aan alle slachtoffers die gevallen zijn in deze bizarreoorlog. Of het nou een 'normale' Duitse soldaat of een Canadees is...zij hebben allen deelgenomen in iets wat onze 'nu' is.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Kleine Feldmaus
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 06 mei 2006, 14:41
Locatie: Het land van Maas & Waal

Re: Dodenherdenking

Bericht door Kleine Feldmaus »

asjemenou schreef:
Wat vindt je van de dodenherdenking? Woon je ook een hedenkingsplechtigheid bij of vindt je dat maar onzin? Als het even kan dan ga ik wel naar zo'n herdenkingsplechtigheid. Ik vind het goed om eens in het jaar stil te staan bij de vele oorlogsslachtoffers die gevallen zijn en nog steeds vallen.

Dit jaar zat ik voor de tv, maar ik ben een aantal keer naar de herdenking geweest in Westerbork.
Deze keer wilde ik liever zelf herdenken, zonder mensenmassa om me heen.
Ik vind dodenherdenking even belangrijk als bevrijdingsdag, deze moeten beiden niet verloren gaan.

Over herdenken van slachtoffers aan "alle" kanten (als ik t heb over wo2, want de dodenherdenking is ook voor alle gevallenen in missies daarna), er was ooit eens een voorstel/verzoek van Duitsland om de dodenherdenking samen te doen, maar Nederland had dit toen geweigert omdat er overlevenden waren die er tegen waren. (ik kan me er wat bij voorstellen).
Wat vinden jullie van dit idee?
Ik denk dat het een goed idee zou zijn in de toekomst, en dan met de gedachte, dit nooit weer, er iets van leren en elkaar de hand reiken.
(en ja, niet alle duitsers waren nazis)

Jammer dat er ook dit jaar weer verstoringen waren bij herdenkingen of vlak ervoor (kransen vernield, monument ondergespoten met swastikas, posters opgehangen ter glorie van de SS, luid toeterend langsrijden met autos).
Onnadenkendheid of gewoon niet het vermogen om een keer per jaar dat respect op te brengen voor de mensen die er wel waarde aan hechten....?
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

ik zat dit jaar voor de tv, ik was namenlijk telaat om nog naar een monument te gaan, dus heb voor de tv gekozen
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

mijn oma krijgt altijd uitnodigingen voor herdenkingen omdat ze in het verzet gezeten heeft, maar ze kan niet meer zo goed lopen enzoo dus ik mag die uitnodigingen gebruiken als ik wil maar dat is er nog nooit van gekomen.
dus tot nu toe altijd voor de TV,
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Polte schreef:
Nick schreef:Vind ook dat dit gewoon herdacht moet worden.
Zij die hun leven gaven voor onze vrijheid mogen zeker geeerd worden!
Ben gister naar de herdenking hier in m'n woonplaats gegaan. Niet groot, maar toch altijd interessant.
En die miljoenen onschuldige Duitse burgers die bij de bombardementen etc. zijn omgekomen dan? En de gewone Duitse soldaat? Een herdenking voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog geld voor alle kanten, alle partijen.
Die moeten inderdaad ook herdacht worden!
Sorry, niet erbij vermeld :)
Infanterie: Königin aller Waffen!
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Misschien als er geen veteranen meer over zijn, is de weg eindelijk open om samen met de Duitsers te herdenken.

Toch denk ik dat er niet TE veel aandacht naar de Duitsers moet. Er moet op de een of andere manier een goed iets bedacht worden, waardoor het herdenken van de Duitsers ook OK is, vooral omdat ook veel Duitsers toch wel verkeerd waren in de oorlog. Daarin zit de moeilijkheid denk ik..

Jurrie
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Het interessante is dat ook veel Nederlanders fout waren in en na de oorlog....

Maar op den duur komt het er wel, maar niet binnenkort.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

vincent schreef:Het interessante is dat ook veel Nederlanders fout waren in en na de oorlog....

Maar op den duur komt het er wel, maar niet binnenkort.
maar nederlanders waren om het zo te zeggen niet de slechterikken
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie