onderwijs in de tweede wereldoorlog.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
cookie
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2006, 10:04

onderwijs in de tweede wereldoorlog.

Bericht door cookie »

Hallo ik wil graag zo snel mogelijk dingen weten over de scholing in de tweede wereldoorlog. maar ik kan er bijna niks over vinden :( . dus vroeg ik mij af of julie mij konden helpen het liefst vandaag nog :?: ik zou dan heel blij zijn :)
bedankt alvast
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

De Joodse docenten, onderwijzers en professoren werden uiteindelijk van hun functies gehaald en ik weet ook dat de universiteiten in Nederland uiteindelijk dicht gingen.

Ik denk dat vooral aan het einde van de oorlog het onderwijs - en dan vooral in de steden - sterk achteruit ging.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Bericht door rutger »

Veel scholen werden door de Duitsers in beslag genomen, vaak voor eigen doeleinden (kazerne, opslagplaats enz).
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Bericht door Robin V »

Vaak werden vakken aangepast naar Duitse ideologie (geschiedenis,...)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

Vaak werden vakken aangepast naar Duitse ideologie (geschiedenis,...)
Deze geschiedenis werd vaak zo verteld dat Duitsland er altijd goed uitkwam. Het maakte niet uit of het waar was zolang het Derde Rijk maar in een goed licht werd gezet. De Nazi's gaven de kinderen ook het vak rassenleer. Hier leerden ze hoe goed Ariërs waren en hoe slecht de Joden, Duitse kinderen wisten niet beter daarom gingen de divisies van de Hitlerjugend slecht om met Joden en andere Niet-Arische volkeren. Deze soldaten geloofden in Hitler en zouden hun leven voor hem geven als dat moest, en dat deden ze ook.
Better to fight for something than live for nothing.
Gebruikersavatar
the_king88
Lid
Berichten: 1269
Lid geworden op: 06 nov 2005, 22:45
Locatie: stadskanaal(GR)
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

Veel kinderen gingen in nederland tijdens de oorlog niet meer naar school,
Omdat ze geen school meer hadden want die was gevorderd of was gebombardeerd.
Ook kwam het voor dat ze thuis hard nodig waren in verband met werk of de kinderen mochten niet meer naar school omdat het te gevaarlijk was langs de weg.
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
Plaats reactie