Miltaire Zaklamp

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Miltaire Zaklamp

Bericht door custom »

Vraagje over een zaklamp van het merk VIGILA met rood en blauw sein wie kent dit merk komt uit Italie in zand kleur deze zou door de Wehrmacht voor het Afrika korps gebruikt zijn. 1936.prachtlamp van hoge kwaliteit, wie weet meer of kent deze lamp dan hoor ik dat graag......bvd!

Voor welk doel gebruikt

En waar was dat

Welke eenheid

Het Bouwjaar v/d lamp

Afbeelding
Laatst gewijzigd door custom op 09 apr 2008, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik zal eens in mijn boeken kijken, maar of er wat over lampen instaat?

Weet je zeker dat het uit wo2 komt? Op het eerste gezicht lijkt me deze zand/bruine kleur na-oorlogs. Italiaanse legeruitrusting uit wo2 heeft bijna altijd een code met daarvoor de letters RE. Is deze code aanwezig?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Bedankt voor reactie.Gezien de kenmerken die deze lamp bezit moet hij wel uit de jaren 30-40 komen.De vorige eigenaar had een mistig verhaal waarbij ik mijn twijfels heb.deze lamp zou gedragen zijn door een Wehrmacht sodaat die in Sizilien en Afrika was geweest tijdens de (WO2) ,en tevens melde hij dat deze lamp in Italie bij ''VIGILA'' is vervaardigd voor het Wehrmacht Afrikakorps.de kleur op de afbeelding is in werkelijkheid lichter en komt overeen met de Werhmacht Afrika kleur.

Er staat verder geen code ''RE'' in of andere nummers wel is de lamp voorzien van twee oude Pertrix flaklampjes type 3,5 0,2- 1936.

zoekwoorden:Italien, Afrika, Rommel, sandgelb, Tobruk

Ben zeer benieuwd wat eruit zal komen Ik beschik over veel type Duitse Wehrmacht zaklampen, maar ben in al die jaren nog nooit eerder zo'n hoge kwaliteits militaire zaklamp tegen gekomen als deze.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik ga vandaag nog even voor je kijken!
Ik ben natuurlijk geen zaklamp expert :), maar;
Geen militaire codering
Geen kroontje
Geen fasci
Geen RE
Die kleur (misschien komt ie dan niet goed over, maar kijk eens naar het topic: Italiaanse helm hier in As-mogendheden (bovenaan), dan zie je waarom ik gelijk dacht na-oorlogs)
Groot privaat logo

Gebruik makend van mijn gevoel, heb ik nog mijn twijfels.
Ik laat nog weten of ik wat vond.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Veltro,

Ik heb iets gevonden op een Italiaanse e- Bay site en daar word de lamp als zijnde als particulier betiteld,verder geen aanwijzingen die duiden op een (WO2) lamp deze is dan wel in een zeer slechte staat en wijkt af van mijn model>zie bijlage< wel is het zeker dat de lamp uit de 30/40 jaren moet komen gezien de andere advertentie op deze site met veel vroege zaklampen onder dit merK VIGILA.

NB:Maar het vreemde is wel dat er tevens het oude Pertrix lampje (melkglas) type 1936 ook hier aan wezig is, gelijk als in mijn lamp...raadsel raadsel!

http://www.bancarellaonline.it/IAnnuncio.asp?IDA=262
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik kon helaas niets vinden in mijn boeken, omdat het item waarschijnlijk niet tot een standaard uitrustingsstuk behoort.

Op de site kan ik het woord particulier niet vinden. Misschien heb je het woord particolare verkeerd begrepen. Dit woord betekent interresant.
En interresant is het item zeker....

Op de site staat waarschijnlijk ook z'n opvolger (in dezelfde kleur?)

http://www.bancarellaonline.it/IAnnuncio.asp?IDA=283

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ja idd) ik had dat woord daar voor aangezien en deze site die had ik ook al gezien maar als je goed kijkt kun je zien dat die lamp overgeschilderd is,,ik hoop alsnog dat de oplossing zal komen,maar van het Afriaka korps geloof ik niet in.dat was een vekooptruuk zoals altijd. Ik verzamel al 40 jaar militair en heb al heel wat verkoopstunts gehoord in die tijd.

Bedankt voor de moeite!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

Ik ben in kontact met een italiaanse zaklampen verzamelaar die zo'n gelijke zaklamp bezit zoals op de bijgevoegde link.Hij beweerd dat deze lamp 20 jaar na de WO2 volop gemaakt zou zijn door F.LLI. Pagani Milano en dat mijn lamp uit de jaren 70-80 zou komen, en daar wil ik niet aan geloven gezien de kenmerken van deze lamp moet deze van tijdens of voor de WO2 zijn...ben benieuwd of er nog meer reactie komen.
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Bericht door Veltro »

Ik ben ook zeer benieuwd!!

Maar: 20 jaar na wo2 is niet jaren 70-80!! Het is jaren 60 en die lamp uit mijn link was ook jaren 60 terwijl het er in mijn ogen alle schijn van had dat dat exemplaar de opvolger was van de uwe.

Toch als Italiaans verzamelaar heb ik nog steeds het vermoeden met een post-wo2 item te maken te hebben gezien de door mij eerder genoemde kenmerken. Vergeet ook niet dat de Italianen wo2 items hebben door geproduceerd tot ver in de jaren 60. Kan het niet zo zijn dat het item ontworpen en uitgerust is in wo2 (gezien uw zaklamp kennis), maar dat dit exemplaar geproduceerd is in de jaren na wo2?

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
custom
Lid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 21 jan 2006, 21:25
Ontvangen: 15 keer

Bericht door custom »

De mogelijkheid is zeker aanwezig dat deze lamp zowel in de WO2 als daarna nog in productie is gebleven ,en dat komt wel vaker voor bij zaklampen niet bij de Duitse Wehrmacht zaklampen en dat komt omdat de ''Daimon en Pertrix'' fabrieken tijdens de oorlog in 1942 al door de gealieerden geheel gebombardeerd zijn en tijdens de oorlog ook niet meer herbouwd zijn ..

Ik ben ook benieuwd of het raadsel opgelost zal worden.

Groet,
Plaats reactie