Dodenherdenking

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

Inderdaad, maar er hebben velen hebben wel vrolijk meegedaan, denk daarbij aan verraden of de spullen van de joden "veilig op te bergen".
Dus de moeilijkheid dat veel Duitsers verkeerd waren is onterecht, maar waar.
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
TommoVich
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 jul 2005, 22:07
Locatie: Gellik , Limburg , België
Contacteer:

Bericht door TommoVich »

Ik vind dat zo een dodenherdenking elk jaar moet blijven plaatsvinden.
Je moet denken , we zijn tenslotte militaria verzamelaars en we zijn vaak met dit onderwerp bezig. Dus mogen we ook een keer per jaar stil staan bij de omgekomen mensen/soldaten door deze elende !

Gisteren was het herdenking aan Fort Eben-Emael , hier een paar foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten ,
Tom
"L'union Fait la Force - Eendracht Maakt Macht"
"Regiment Forteresse de Liège"
rik3445
Lid
Berichten: 514
Lid geworden op: 02 mei 2006, 19:03

Bericht door rik3445 »

Bij ons hier in dronten komen er altijd airgunners uit Engeland en Canada en dan vliegen er vliegtuigen uit die tijd over is echt heel indrukwekkend. het monument is zelf ook een moter van een Lancaster.
Pamflettenverzamelaar: Vliegende Hollanders en de Wervelwind.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Misschien een niet zo'n slimme vraag aan de Belgen onder ons midden....maar heeft België ook een 'dodenherdenking en een bevrijdingsdag' zoals we hier in Nederland 4 en 5 mei hebben ?? Of is dat ook op 4 en 5 mei ???

Als het een 'te dom voor woorden' vraag is....dan hoor ik dat graag...maar ik ben er benieuwd naar hoe onze zuiderburen WOII herdenken....zij moeten immers ook WOI herdenken....
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Charly1975 schreef:Misschien een niet zo'n slimme vraag aan de Belgen onder ons midden....maar heeft België ook een 'dodenherdenking en een bevrijdingsdag' zoals we hier in Nederland 4 en 5 mei hebben ?? Of is dat ook op 4 en 5 mei ???

Als het een 'te dom voor woorden' vraag is....dan hoor ik dat graag...maar ik ben er benieuwd naar hoe onze zuiderburen WOII herdenken....zij moeten immers ook WOI herdenken....
Voor de Tweede Wereldoorlog hebben wij - voor zover ik weet :) - geen aparte algemene herdenkingsdag, dat gebeurt allemaal op 11 november. Maar op 8 mei zijn er veel oud-strijders -en vaderlandslievende organisaties die herdenkingen houden.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Bericht door Charly1975 »

Wat voor een dag is 11 november dan als ik het vragen mag ??
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Duitse overgave in WOI toch?
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

rik3445 schreef:Bij ons hier in dronten komen er altijd airgunners uit Engeland en Canada en dan vliegen er vliegtuigen uit die tijd over is echt heel indrukwekkend. het monument is zelf ook een moter van een Lancaster.
Inderdaad. Als je eens iets anders wilt dan de Dam of de Waaldorpervlakte, is Dronten een indrukwekkend alternatief. Na de twee minuten stilte komt er (tot nu toe) altijd een P-51 Mustang over, die op vliegveld Lelystad staat en van een particulier is.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Polte schreef:En die miljoenen onschuldige Duitse burgers die bij de bombardementen etc. zijn omgekomen dan? En de gewone Duitse soldaat? Een herdenking voor de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog geld voor alle kanten, alle partijen.
Nee, het herdenken van Duitse slachtoffers - schuldig of onschuldig - doen we niet bij de officiële Nederlandse herdenking op 4 mei. We herdenken enkel de Nederlandse slachtoffers.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Charly1975 schreef:Wat voor een dag is 11 november dan als ik het vragen mag ??
Polte schreef:Duitse overgave in WOI toch?
Volgens mij is het niet zozeer de overgave van Duitsland, maar de wapenstilstand van 1918.
In België gevierd als Nationale Feestdag en ook wel bekend onder de naam "Armistice".
Wat Frans én Engels is voor Wapenstilstand (wel anders uitgesproken).

De wapenstilstand gaf de gelegenheid om te onderhandelen wat uiteindelijk wel tot de feitelijke overgave geleid heeft.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

11 November is niet de Duitse overgave, Duitsland capituleerden op 8 mei 1945.

België heeft meer te lijden gehad tijdens de Eerste Wereld Oorlog dan tijdens Wo2. Dus ik kan me best indenken dat zij 11 november zien als een 5 mei hier in Nederland.
Better to fight for something than live for nothing.
Gebruikersavatar
Polte
Lid
Berichten: 2171
Lid geworden op: 08 nov 2005, 16:53

Bericht door Polte »

Foxley schreef:11 November is niet de Duitse overgave, Duitsland capituleerden op 8 mei 1945.

België heeft meer te lijden gehad tijdens de Eerste Wereld Oorlog dan tijdens Wo2. Dus ik kan me best indenken dat zij 11 november zien als een 5 mei hier in Nederland.
:roll:

In mijn post staat toch echt Duitse overgave WOI = Eerste Wereldoorlog.
Eine Lichtung im Walde
wo die Sonne scheint
Eingeschlossen durch Bäume
sind wir gefangen
in dieser Lichtung Gottes...
Foxley
Lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 13 mar 2006, 18:56

Bericht door Foxley »

Inderdaad, nu zie ik het pas. Sorry, ik dacht dar er WoII stond.
Better to fight for something than live for nothing.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4875
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 100 keer

Dodenherdenking

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor jullie reactie's. De Belgische reactie's zijn zeer interessant omdat ik als Nederlander zijnde geen idee heb of hoe dat daar herdacht wordt. Zo aan de foto's van TommoVich te zien gaat dat gepaard met nogal wat vlagvertoon. Dit is iets wat je eigenlijk in Nederland niet meer zo ziet. Tijdens de bevrijdingsparade in Wageningen zag je dit nog wel maar deze parade is inmiddels afgeschaft. Soms lijkt het wel of dat er weinig respect is in Nederland voor dit soort herdenkingen. Is dit in België anders?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
maple leaf angel
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mei 2006, 12:08
Locatie: achterveld
Contacteer:

Bericht door maple leaf angel »

door dat ik bij de 48th speel herdenk ik niet alleen op 4 mei maar ook op vele andere data (neem maar eens een kijkje op de site van de 48th) .
4 mei is de dag dat ik zelf kan herdenken zonder de band elk jaar neem ik mezelf voor naar de grebbenberg te gaan waar mijn opa gevochten heeft maar tegen de tijd dat ik thuis ben van het werk is het al te laat om die kant op te gaan dus eindig ik weer voor de tv .
maar ik weet wel dat als ik kinderen krijg ik ze de waarde van herdenken mee geef want zodra we dat niet meer doen en er niet meer aan denken gaan we zo de fout weer in !
at the going down of the sun and in the morning .... we will remember them !
dileas gu brath
Plaats reactie