Raadsel tijd - Deel 2

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Feldmarschall
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 sep 2005, 17:18
Locatie: Klimmen (Zuid-Limburg)

Bericht door Feldmarschall »

Nee, het moeten hele getallen zijn :)
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Heeft het te maken met binair en decimaal?

101 decimaal is groter dan 10111 binair ofzo? Ik kan niet goed binair tellen en heb geen zin om het na te gaan rekenen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Feldmarschall
Lid
Berichten: 118
Lid geworden op: 05 sep 2005, 17:18
Locatie: Klimmen (Zuid-Limburg)

Bericht door Feldmarschall »

Het antwoord is om precies te zijn 10101, dit is 21 als je het omrekent van binair naar decimaal.
Aan jouw de eer Okke.... :)
I reject your reality and substitute my own
'D'r pruusj voort volle gaas achteroet toen du Amerikoönsje Shermans 't Ranzellerveld aafkoomte..'
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Thee over de grens

Afbeelding

Er waren eens twee aangrenzende landen, A en B, die beiden guldens gebruiken als valuta, en beiden waren overeengekomen dat een A gulden even veel waard was als een B gulden.

Alleen, op een regenachtige dinsdag, besloot de regering van A dat vanaf dat moment een B gulden nog maar 0,90 A guldens waard was. De regering van B had geen oog voor het weer de volgende dag en verklaarden dat een A gulden vanaf toen nog maar 0,90 B guldens waard was.

Een vrouw die dicht bij de grens woonde ging naar een winkel in A en kocht een pakje thee dat 0,10 A guldens kostte. Ze betaalde een A gulden en kreeg een B gulden als wisselgeld. Vervolgens ging ze de grens over en ging naar een winkel in B waar ze een pakje thee kocht wat 0,10 B guldens kostte. Ze betaalde met de B gulden en kreeg een A gulden als wisselgeld.

Tenslotte ging de vrouw naar huis en maakte uiterst tevreden een kopje thee voor haarzelf. Ze was vertrokken met een A gulden en was thuisgekomen met een A gulden en twee pakjes thee.

Beide winkels hebben hun 0,10 guldens ontvangen. Wie heeft er dan voor de thee betaald?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

misschien had ze die theepakjes op de dindsdag gekocht?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Voor het pakje thee uit land a hebben de belastingbetalers van land a betaalt en voor het pakje thee uit land b hebben de belastingbetalers van land b betaalt. Ik vind het geen leuk raadsel. Zo gaat het namelijk altijd in de wereld! Een leider neemt een stomme beslissing en de bevolking betaalt ervoor.

*grmbl*
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik vind het antwoord voldoende. Eigenlijk hebben de regeringen van A en van B elk de vrouw met een pakje thee betaald voor het terugbezorgen van een A gulden naar land A en een B gulden naar land B.
Regeringen doen betalingen meestal met belastinggeld, dus het antwoord van Arjen is best goed.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Nu moet ik natuurlijk weer een raadsel verzinnen. Hebben jullie eigenlijk wel eens nagedacht over de gevolgen voor mijn nachtrust?
Doet me trouwens aan dvaupell's raadsel denken...
Ik ga er in ieder geval een onrustig nachtje over slapen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Okee; ik heb een leuke gevonden denk ik. Misschien zijn jullie bekend met het wiskundige idee dat als een getal uit twee getallen bestaat je die twee bij elkaar op kunt tellen en je dan een nieuw getal kunt vinden: 11=1+1=2 bijvoorbeeld.

Nu wilde ik jullie wijzen op deze eigenschap van het getal 9:
9x1 =9
9x2=18=1+8=9
9x3=27=2+7=9
9x4=36=3+6=9
enz.
enz.

Waarom is het zo dat het getal 9 deze eigenschap bezit?

Veel puzzelplezier
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Omdat als je ergens 9 bij optelt het tiental met 1 verhoogd wordt en het enkeltal met 1 verlaagd wordt. Dit heft elkaar op als je de tientallen bij de enkeltallen optelt. Het geldt niet alleen voor veelvouden van 9, waarvan het brongetal (9) gelijk blijft. Het geldt voor elk getal:

2 = 2
2+9 = 11 = 1+1 = 2

16 = 1+6 = 7
16+9 = 25 = 2+5 = 7
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik had twee antwoorden bedacht zouden zijn die goed zouden zijn; dit is er een van. Bravo.

De andere oplossing was overigens dat in een 8 tallig stelsel hetzelfde zou gebeuren met 7; en in een 6 tallig stelsel hetzelfde met 5. Ook is hetzelfde te zeggen voor 11 in een 12 tallig stelsen enz enz.

Anyway..de bal is aan Okke.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

De andere oplossing was geen oplosing, maar een mededeling dat bij een getallenstelsel van een ander getal dan 10 ook geldt dat het getal dat 1 lager is dan het getal waar het stelsel op gebaseerd is. Het geeft geen verklaring waarom dat zo is.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Hier een ingewikkelde:

Je moeder heeft een kind, en je vader heeft een kind, en dit kind is niet je broer of je zus. Wie is het?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
dwayne
Lid
Berichten: 1036
Lid geworden op: 04 mar 2006, 21:05

Bericht door dwayne »

stief broer/zus ofzoo
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ikzelf natuurlijk

overigens heb je gelijk okke. Mijn tweede oplossing was geen oplossing. Ik had hem wel goedgerekend.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gesloten